Gruwelijk Grappige Griezelverhalen

Gruwelijk grappige griezelverhalenKen je dat verhaal van die vrouw die in de gehaktmolen viel? Of van die tante met een lintworm van drieëndertig meter in haar buik? Of het verhaal van de grafkist waar nog geluid uit kwam? Het genootschap De Lachende Zaag verzamelde negen gruwelijk grappige griezelverhalen, waar je stiekem ook van in de lach schiet. Aangevuld met afschuwelijke weetjes, ijselijke versjes en verrassende spreuken. Allemaal waar en echt gebeurd! Of toch niet…?

Meer informatie over het schrijversgenootschap De Lachende Zaag en het boek kun je vinden op de bijbehorende website.

Heerlijk dat dit soort boeken bestaat: van die boeken met verhalen die barsten van de fantasie, maar waarbij je toch bijna gaat twijfelen of er niet een kern van waarheid in zit. Dat begint al door het inleidende verhaal over het ontstaan van het middeleeuwse schrijversgenootschap De Lachende Zaag. Ondanks de vele grapjes en onwaarschijnlijke gebeurtenissen zullen kinderen zich af en toe stiekem toch afvragen: echt?!! (Vooral door de ‘Gruwelijk Grappige Griezelweetjes’ in het midden van het boek) Heel knap gedaan.

Manon Sikkel, Tosca Menten en Jozua Douglas bundelden hun krachten voor deze bijzonder grappige verhalenbundel. Nou, dan heb je natuurlijk ook wat: drie winnaars van prijzen van de Nederlandse Kinderjury! Zij krijgen vrijwel elk kind aan het lachen met hun verhalen, die perfect aansluiten bij de belevingswereld van het kind. De vertelstijl doet erg denken aan die van Roald Dahl, evenals de geniale namen van de hoofdpersonen: Gruwella, mevrouw Prakjes, Hortensia of Sievertdina Snodenbaart (hoe verzin je het?!).

Maar de grootste kracht zit hem natuurlijk in de ijzersterke verhalen, die soms zó smerig zijn dat je er letterlijk van gaat rillen. Echt griezelen dus, maar dan van viezigheid. Dat gebeurt in de verhalen in verschillende gradaties. Zo kun je lezen over een patatje met rattenkeutels (getver), over krioelende maden in een dekbed (gátver!!), maar ook over etterende puisten die uitgeknepen worden (IEUWWWW!). Zelfs de gedichtjes zijn vies, maar dan wel op een grappige manier. Gruwelijk zijn sommige verhalen zeker ook, maar éng – nou ja… een beetje misschien. Voor jonge kinderen.

Illustratie Gruwelijk grappige griezelverhalen

Tante Jet moet denken aan haar cholesterol…

De illustraties van Katrien Holland passen perfect bij de verhalen en maken ze nóg grappiger. Het enige verhaal dat een beetje afwijkt van de andere is het verhaal over de horrorclown. Dat is wel een spannend verhaal en ook niet zo grappig. Maar doordat horrorclowns veel in het nieuws waren, maakt het de echtheid van de verhalen natuurlijk wel groter. Tja… en zouden de andere verhalen dan toch ook echt gebeurd zijn??

Binnen het griezelgenre is het erg leuk om een boek te kunnen promoten dat niet zozeer spannend als wel heel erg víes is. En natuurlijk vooral heel erg grappig. Zelfs een gedichtje als ‘Poep met peren’ (wat misschien een beetje kinderachtig klinkt voor de bovenbouw) heeft zo’n leuke twist aan het einde dat het de kinderen van groep 8 nog aan het lachen krijgt (en jou waarschijnlijk ook).

Wat je dus ook voorleest uit deze bundel; het maakt niet zoveel uit. Als je niet zoveel tijd hebt, kun je gaan voor een gedichtje (blz. 140); als je iets meer tijd hebt, kun je bijvoorbeeld een fragment voorlezen uit Snackbar Rattenpatat:

Gruwella wilde net (…) gang, zei ze. (blz. 43 t/m 45)

Maar je kunt er ook lekker voor gaan zitten en je uitleven met een heel verhaal! Zelf zou ik niet direct het hele boek voorlezen; laat de kinderen hier zelf maar lekker van genieten. Door de toegankelijkheid is dit een boek waar kinderen prima zelfstandig mee uit de voeten kunnen! En gedurende het schooljaar pak je het er dan af en toe weer bij en doe je nog een verhaaltje. Kun je samen weer even lachen!

Deze verhalenbundel is niet alleen geschreven door drie schrijvers, maar ook uitgegeven in een samenwerkingsverband tussen drie verschillende uitgeverijen!

Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum, Uitgeverij De Fontein en Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2017

Helaas is het boek uitverkocht. Hopelijk heb je het inmiddels al in je schoolbibliotheek staan!