Het ei

Het eiHet begon allemaal met een EI. Een ongedacht groot EI. Je kon het niet missen. Als je er tenminste al was geweest…

Dit prentenboek laat je zien hoe ongelooflijk krachtig het begin van alles moet zijn geweest.

Hoe is de aarde en het leven op aarde ontstaan? Ieder kind zal zich dit wel eens afvragen, maar kinderen zullen verschillende verhalen horen. Sommige mensen vertellen dat de aarde is ontstaan door de oerknal; andere mensen vertellen dat het een schepping is van God. Er zijn ook mythen die vertellen dat de aarde ontstond uit een groot ei. Al deze verhalen worden eigenlijk gebundeld in dit waanzinnig mooie en krachtige prentenboek. Het ei. Het begin van alles. Ook van jou!

Het ei illustratie

©2019 Hoogland & Van Klaveren, illustratie van Ingrid & Dieter Schubert / tekst Diet Groothuis uit Het ei

Dichteres Diet Groothuis schreef een prachtige poëtische tekst, die op allerlei manieren te interpreteren is. Dat is het allermooiste aan dit boek: het laat ruimte aan de lezer en voorlezer om te praten over hoe jij denkt dat alles begon. Het begin wordt in dit verhaal gesymboliseerd door een ei en wat dat betekent mag je zelf weten. Maar een ei is het begin van leven – dat staat buiten kijf.

Als het ei in dit boek explodeert, barst al het leven eruit – licht, water, dieren en mensen… ze worden het universum in geblazen. Dat de dinosaurussen in dit boek tegelijk met een olifant zijn afgebeeld, doet er niet toe: het gaat om het grote geheel – er kwam leven en allemaal planten ze zich voort door een (symbolisch) ei.

Een wereld die kon openspringen.

Het ei illustratie

©2019 Hoogland & Van Klaveren, illustratie van Ingrid & Dieter Schubert uit Het ei

De taal is werkelijk prachtig; de ritmische, poëtische tekst rijmt niet door middel van eindrijm, maar wel door klinkerrijm, assonanties en alliteraties. En dan die illustraties! Dieter en Ingrid Schubert laten in dit boek niet alleen hun mooie, vertrouwde tekenstijl zien, maar ook een schetsmatigere stijl, met vormen die nog niet helemaal scherp zijn. Dat past natuurlijk heel mooi bij het vormgeven van het leven. Ze hebben bovendien ontzettend veel verwijzingen naar onze tijdlijn in de tekeningen verwerkt (grottekeningen, de Venus van Willendorf, een smartphone!). Er zit dus heel veel in dit boek en daarmee is het geschikt voor jong én oud. Echt een fantastisch boek om met kinderen in gesprek te gaan over het ontstaan van alles.

Er zijn schoolprojecten die geheel draaien om het begin van het leven – dan is dit een boek dat je gewoonweg móet hebben! Het maakt niet uit wat je gelooft; alles blijft met dit boek bespreekbaar. De uitbarsting van het ei kan symbool staan voor álles.  Zo staan er twee mensen in afgebeeld, die prima voor Adam en Eva kunnen doorgaan, maar ook ‘gewoon’ twee mensen kunnen zijn. Je kunt er de oerknal in zien, maar er ook scheppingsverhalen bij vertellen. Daardoor is dit boek zelfs een fantastische aanleiding om kinderen te vertellen dát er verschillende ideeën over het begin van alles bestaan.

Je kunt dit boek zowel gebruiken in de middenbouw als in de bovenbouw, want je kunt zelf – en natuurlijk met de kinderen – bepalen wat je eruit haalt.

Was de aarde vroeger plat?Het is ook leuk dit boek nog te koppelen aan de mooie dichtbundel: Was de aarde vroeger plat? (van Bette Westera en Sylvia Weve). Ook daarin wordt gefilosofeerd over het begin van het leven en de aarde en staat een geweldig gedicht over de kip en het ei – wat was er eerder? Een mooi vervolg op dit boek! Want hoe kwam dit ei er dan?! Je kunt er een complete filosofieles aan wijden!

Hoogland & Van Klaveren, 2019

Het ei

Onderwerpen: 2019, Dieren & evolutie, Door de eeuwen heen, Evolutie, Filosofie, Kinderboekenweek 2020, Leven, Levenscyclus, Mythen, Oerknal, Ontstaan, Poëzie, Prentenboek, Volksverhalen