Het geheim van Sinterklaas

Het geheim van SinterklaasRik schrijft brieven aan Sinterklaas. Hij hoeft geen cadeau, hij wil vooral weten hoe Sinterklaas zo oud is geworden. Zijn vake, zoals hij opa noemt, is ziek, dus misschien kan hij met de tips van Sinterklaas beter worden…

Dit verhaal over Sinterklaas is werkelijk uniek. Prachtig, ontroerend en écht… Zo mooi! Niets over Pieten, een stoomboot of pepernoten. Dit verhaal over Sinterklaas is allesbehalve kinderachtig. Rik wil het geheim van Sinterklaas weten; het geheim van hoe Sinterklaas zo oud heeft kunnen worden. Want zijn opa is ziek en hij wil niets liever dan dat zijn vake, zoals hij hem noemt, in leven blijft.

Om achter het geheim van Sinterklaas te komen, schrijft Rik hem een brief, waarin hij duidelijk maakt dat hij dit jaar geen cadeau wil. Sinterklaas schrijft terug en zo ontstaat een grappige en tegelijkertijd heel ontroerende briefwisseling, waarbij het voor zowel Rik als de lezer niet helemaal duidelijk is wie die brieven nu eigenlijk precies schrijft. De 8-jarige Rik gelooft wel in Sinterklaas, maar twijfelt toch. Klasgenootjes zeggen dat hij niet bestaat.

Het geheim van Sinterklaas illustratieTussen de brieven door zie je prachtige prenten van Tim Van den Abeele. Zijn kenmerkende illustratiestijl is heel opvallend: hij gebruikt een druktechniek (monotype), waardoor je het idee krijgt dat je naar momentopnames uit het leven van Rik en zijn opa aan het kijken bent. Het boek is opvallend klein: kleiner dan een A5’je. Dat past perfect bij de brieven, die door Rik op schriftblaadjes worden geschreven. De prenten hadden echter net zo goed op posterformaat afgedrukt kunnen worden – het zijn ware kunstwerken! Je ziet Rik opgroeien en vol liefde naar zijn opa kijken, terwijl zijn opa duidelijk steeds ouder wordt en zich meer en meer terug lijkt te trekken uit het leven… Het boek eindigt met een prent die elke lezer een brok in de keel zal bezorgen. Wat een pareltje!

Neem zeker even een kijkje op de website van de uitgever, waar je nog meer prenten kunt bekijken en tevens een aantal pagina’s uit het boek kunt lezen. Er is zelfs een filmpje bij het boek gemaakt, maar dat zal voor Nederlandse kinderen misschien iets te Vlaams klinken. Hoewel uit het boek ook wel blijkt dat het boek uit Vlaanderen komt (‘vake’, ‘zo’n brieven’), is het verhaal verder voor zowel Nederlandse als Vlaamse kinderen mooi om te lezen.

Om het boek te promoten, vertel je dat je een heel bijzonder boek hebt gevonden over Sinterklaas. Een boek voor oudere kinderen. Een boek dat zelfs volwassenen mooi zullen vinden. Het gaat over een jongetje en zijn opa – laat de prent op het schutblad zien. En natuurlijk gaat het over Sinterklaas. Want Rik wil iets van hem weten…

Lees vervolgens de eerste drie brieven voor en vraag de kinderen vervolgens: waarom zou Rik vragen naar de leeftijd van Sinterklaas? En waarom denk je dat Rik geen cadeau wil van Sinterklaas?

Mocht je het hele boek voorlezen (niet zoveel pagina’s), dan zou ik in het midden laten wie die brieven nu eigenlijk heeft geschreven. Opa? Riks vader? Of toch Sinterklaas? Geef kinderen echter wel ruimte om op het boek te reageren, want daar zullen ze vast behoefte aan hebben. Het is een aangrijpend verhaal!

Uitgeverij De Eenhoorn, 2018

Is het boek niet meer nieuw te bestellen via Nederlandse (web)winkels? Kijk dan even op de website van de uitgeverij. Daar is het boek misschien nog wel op voorraad!

Het geheim van Sinterklaas bol.com