Het goud van de Navajo

Het goud van de NavajoJesse Moulin gaat met zijn tweelingzus Luna op zomerkamp in de VS! Klinkt fantastisch, maar Jesse heeft er niet zoveel zin in. Gelukkig maakt hij al snel vrienden en blijkt het allemaal reuze mee te vallen. Alleen de kok Big Jake bezorgt Jesse de rillingen. Het lijkt wel alsof de man hem in de gaten houdt. Gelukkig zijn in Camp Santa Fé talloze leuke en spannende activiteiten te doen, zoals abseilen! Als een van de meisjes echter vrij ernstig gewond raakt, vertrouwt zij Jesse iets toe over Big Jake. Nu weet hij helemaal niet meer wat hij moet denken. Net als hij haar meer wil gaan vragen, blijkt ze plotseling verdwenen te zijn! Jesse en zijn vrienden besluiten op onderzoek uit te gaan…

Een verrassend spannend boek! De enigszins suffe titel dekt de lading van het verhaal totaal niet, al wordt aan het einde van het verhaal wel duidelijk waar de titel op slaat.

De Navajo is de indianenstam die in Arizona leeft en de levenshouding van de indianen in Amerika speelt dan ook een grote rol in het verhaal. Echter, ook dit wordt pas aan het einde van het boek duidelijk. De toon van het verhaal is aan het einde dan ook anders dan aan het begin. Aan het begin leest het verhaal lekker weg; het is vermakelijk, luchtig en een beetje mysterieus. Naar het einde toe wordt het verhaal wat serieuzer en zwaarder. Het staat dan ook vol met indiaanse woorden, die middels voetnoten worden vertaald.

Ervaren detectivelezers zullen al snel doorhebben wie de werkelijke bad guy in dit verhaal is, maar jonge lezers zullen ongetwijfeld verrast worden door de wendingen in het verhaal. Al met al een spannend verhaal dat je een leuk beeld geeft van een Amerikaans zomerkamp en ook nog eens veel leert over de Navajo.

Om kinderen een goed beeld te geven van de spanning in het boek, is het volgende fragment heel geschikt. In dit fragment gaat Jesse abseilen en heeft hij een confrontatie met Big Jake.

Klaar? vroeg de (…) het strandje af. (blz. 69 t/m 74)

Een kort fragment over wat Navajo betekent, is aan het einde van het boek te vinden: