Het mysterieuze huis op de heuvel

Het mysterieuze huis op de heuvelWanneer Hedy en Spencer raadselachtige boodschappen zien in hun opa’s griezelige huis op de heuvel, neemt hun vakantie een onheilspellende wending. Waar is hun opa, die vroeger illusionist was, toch steeds mee bezig? En wat verzwijgt hij voor Hedy en Spencer over de geheimzinnige verdwijning van hun oma?

Met hulp van een (pratend) hertenhoofd en een (ook pratend) berenvel, gaan Hedy en Spencer op zoek naar de waarheid. Lukt het hen om die te achterhalen wanneer waterspuwers, raven en mysterieuze magiërs hen tegenwerken?

Vertaald door Esther Ottens.

Mysterieus kun je het huis van de opa van de elfjarige Hedy en achtjarige Spencer wel noemen… Niet alleen wordt er meteen in de proloog van dit boek een stenen raaf tot leven gewekt die door ‘de Vermiste’ gesommeerd wordt om familie te vinden; er hangen bizarre schilderijen in de hal en er staat een merkwaardige tafel die spullen lijkt te verplaatsen… Als vervolgens ook nog de vloer begint te bewegen en er op spookachtige wijze teksten verschijnen wordt het pas echt griezelig.

Er zat een dikke laag stof op het glas, maar ze herkende John en Rose en een peuter (haar moeder, nam ze aan), die met feesthoedjes op de kaarsjes op een taart uitbliezen. En terwijl ze naar de foto keek, verschenen er woorden in het stof, alsof ze er met een onzichtbare vinger in werden geschreven:
ZOEK MIJ. (blz. 31)

Hedy en Spencer zijn niet echt blij dat ze hun kerstvakantie bij hun opa moeten doorbrengen. Ze kennen hem nauwelijks, hij is hopeloos ouderwets (‘Heb je wifi, opa?’ ‘Wie z’n moeder?’) en net zo mysterieus als zijn huis. Hij wil niets vertellen over hun oma, die lang geleden is verdwenen tijdens een mislukte goocheltruc. Maar wanneer is iets een goocheltruc en wanneer is het magie? Waar is oma gebleven? Kan het zijn dat zij die boodschappen in het huis achterlaat?

Net als je denkt dat het boek nauwelijks griezeliger kan worden, neemt het verhaal een bizarre twist. Hedy en Spencer vinden een pratende hertenkop (Stan) en een pratend berenvel (Matt) in een van de vele kamers van het mysterieuze huis. Zij vertellen de kinderen meer over hun opa en brengen hen in contact met een aantal geesten die in het huis rondwaren. Hoewel dat nog steeds behoorlijk griezelig is, wordt dit zo laconiek en met humor verteld, dat het eigenlijk helemaal niet meer zo spannend is.

‘Simon, ben je daar?’
De klep van de stoffige piano ging langzaam omhoog. Onzichtbare vingers sloegen drie toetsen aan, en door de ruimte klok zachtjes een majeur akkoord. Spencer klom op de fauteuil. Zijn bange gezicht verscheen boven Matts kop en Hedy ging een paar stappen bij de piano vandaan, speurend naar de muzikant.
‘Betekende dat ja of nee?’ vroeg Stan.
Matt wierp hem een geërgerde blik toe. ‘Hoezo: betekende dat ja of nee? Hij zou niet spelen als hij er niet was. (blz. 71)

Toch wordt de spanning weer behoorlijk opgevoerd als er steeds meer griezelige dingen in het huis gebeuren. Bezeten mensen, monsterlijke wachters of een harnas dat tot leven komt… Je hebt in dit boek werkelijk geen idee wie er te vertrouwen is of welke kant het verhaal op zal gaan. Dat levert dan ook een razend spannend, origineel en vooral magisch avontuur op, met een rasecht open griezeleinde… Brrrr…

Er is een fantastische trailer voor dit boek beschikbaar is, waar je nekharen al van overeind gaan staan. Ideaal om dit boek mee te promoten!

Leuk is ook om iets te vertellen over de totstandkoming van dit boek. Zoals je op het omslag kunt zien, is dit boek namelijk geschreven door twee auteurs, maar zij wonen maar liefst 12.000 kilometer uit elkaar! (In Amerika en in Australië). Het mysterieuze huis op de heuvel is hun tweede boek samen en begon oorspronkelijk als een script voor een tv-serie – vandaar dus ook die trailer! Die (zelf geproduceerde) trailer werd zo populair – meer dan één miljoen keer bekeken – dat de serie er uiteindelijk toch gaat komen. Hij wordt geproduceerd door de makers van de Spiderman-films. Iets om naar uit te kijken dus!

Van Goor, 2020

Het mysterieuze huis op de heuvel

Genre: Griezelverhaal