Het STOERE kunstboek

Het STOERE kunstboekOp avontuur in het Kröller-Müller Museum

Diverse kinderboekenschrijvers bedachten een verhaal of gedicht, of schreven hun gedachten op bij een van de kunstwerken uit het museum of de beeldentuin. Hoe kun je naar kunst kijken? Wat kun je erbij voelen? Hoe wordt een museumbezoek spannend? In dit boek wordt kunst op een bijzondere manier tot leven gebracht.

Met bijdragen van Tonke Dragt, Paul van Loon, Ted van Lieshout, Jaap Robben, Hans Kuyper, Annemarie van Haeringen, Imme Dros, Gideon Samson, Lydia Rood, Jochem Myjer en heel veel anderen!

Het Kröller-Müller Museum is op zichzelf al een heel bijzonder museum. Een stoer museum misschien zelfs wel, ja. Want in de beeldentuin staat kunst waar je gewoon aan mag zitten; waar je zelfs overheen mag lopen of waar je iets mee moet doen. Maar met dit boek krijgt de kunst van het Kröller-Müller Museum nog veel meer betekenis, want diverse schrijvers prikkelen de lezer om met totaal andere ogen naar de kunstwerken te kijken. Nog steeds zijn sommige kunstwerken misschien vreemd, maar saai kun je de kunstwerken na het lezen van dit boek zeker niet meer noemen!

De verhalen zijn ongelooflijk divers. Sommige gaan duidelijk over het betreffende kunstwerk, andere verhalen lijken in eerste instantie niets met het kunstwerk te maken te hebben. Als je echter wat langer nadenkt of verder kijkt, zul je de relatie wel begrijpen, wat het gevoel van een ware ontdekkingstocht alleen maar versterkt. Anderzijds zorgt het er wel voor dat dit boek (voor kinderen) niet altijd even makkelijk te interpreteren is, maar ja, dat geldt natuurlijk ook voor de kunstwerken zelf.

Het STOERE kunstboek 1Sommige auteurs geven de kunstwerken letterlijk een stem (zoals Gideon Samson of Annemarie van Haeringen); andere verhalen leggen uit waarom een kunstwerk zo bijzonder is (zoals die van Ted van Lieshout of Jochem Myjer). Daan Remmerts de Vries vertelt wat het kunstwerk met hém doet. Bijzonder is ook het interview met schaatskampioen Kai Verbij, waarbij alle vragen geïllustreerd worden door verschillende kunstwerken. Hebben de kunstwerken geleid tot de vragen? Of passen de kunstwerken gewoon heel mooi bij het interview? Prachtig is ook hoe spannend het schilderij ‘De kat’ wordt door het verhaal van Tonke Dragt. Dat verhaal is niet bij het schilderij geschreven, maar komt – zoals je in de bronvermelding kunt zien – letterlijk uit haar boek De zevensprong. Geweldig hoe deze combinatie is gemaakt!

Het STOERE kunstboek 2Naast al deze verhalen staat er ook een mooie getekende plattegrond van het museum in het boek (gemaakt door Jan Rothuizen en zijn zoon) en krijg je als lezer bij alle kunstwerken achtergrondinformatie of een kijkje achter de schermen. Interessant is ook het verhaal van de boswachter van Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Dat gaat eigenlijk helemaal niet over het museum zelf, maar het Kröller-Müller Museum is nu eenmaal ook onlosmakelijk verbonden met dat gebied.

Verwacht niet dat je door dit boek alle kunstwerken in het Kröller-Müller Museum gaat begrijpen. Verwacht ook geen museumgids. Wat je wél kunt verwachten, is dat dit STOERE kunstboek je laat zien hoe je met een open, frisse blik naar kunst kunt kijken. Daarnaast is het ook gewoon een heel fijn en afwisselend lees- en kijkboek, met grote foto’s en een aantrekkelijke lay-out. En natuurlijk maakt het ook ongelooflijk nieuwsgierig naar het museum. Door dit boek is het duidelijk dat er voor kinderen ontzettend veel te ontdekken valt in het Kröller-Müller Museum!

Mocht je met je klas naar het Kröller-Müller Museum gaan of zijn geweest, haal dan zéker dit boek in de klas! Het is ontzettend leuk om dit boek, samen met je klas, te lezen ter voorbereiding. Maar kinderen zullen er ook erg van kunnen genieten als ze al in het museum zijn geweest. Het museum heeft veel educatieve programma’s voor kinderen, zelfs al voor kleuters! Je kunt hier lezen over alle mogelijkheden.

Sommige verhalen of kunstwerken krijgen wel meer betekenis als je er nog meer over vertelt:

• ‘Het sprookje van ik’ van Harrie Gielen (blz. 17) is echt geweldig, maar wordt wel duidelijker als je het verhaal van de Toren van Babel kent. Je kunt dit sprookje daar prima voor gebruiken als inleiding. Het staat naast een schilderij over de Toren van Babel, waar je ook nog een mooie kunstbeschouwingsles van kunt maken.
  • Het verhaal ‘Ik kom eraan’ van Linda Dielemans (p. 18) valt nogal rauw op je dak als je niets weet over het kunstwerk dat ernaast is afgebeeld. Het heet ‘Echo van de Veluwe’ en het zijn opgestapelde zwerfstenen. Dan moet een kind wel weten wat een zwerfsteen is om de link met het verhaal te kunnen leggen… Dat verhaal begint nogal plotseling, over een jongen die wraak wil nemen. Het helpt op zo’n moment als je weet dat Linda Dielemans vaak over de prehistorie schrijft en dat dit verhaal zich dus waarschijnlijk in die tijd afspeelt.
  • ‘Het verhaal zonder einde’ van Willem Stolk gaat over Monet en hoe hij genoot van de natuur. Het dromerige verhaal geeft een goed beeld van de fascinatie van impressionistische schilders voor de natuur. Je kunt het verhaal goed gebruiken in een les over het impressionisme. Het verhaal krijgt echter meer betekenis als kinderen al weten op welke manier Monet werkte en waarom dat (voor die tijd) bijzonder was.

Mata Hari / Eerste Wereldoorlog

Nederland speelde geen grote rol in de Eerste Wereldoorlog, maar Mata Hari was een Nederlandse vrouw die wel heel bekend is geworden door haar vermeende spionage voor de Duitsers. Het verhaal van Lydia Rood is heel interessant en maakt erg nieuwsgierig naar deze vrouw. Het is een mooi aanzetje om verder onderzoek naar Mata Hari te doen.

Nationaal Park De Hoge Veluwe

De locatie van het Kröller-Müller Museum is heel bijzonder: midden in een nationaal park! Maar dat museum ligt daar natuurlijk niet zomaar: dat de vroegere eigenaren van het museum – Anton en Helene Kröller-Müller – het park De Hoge Veluwe hebben gesticht, wordt ook verteld in dit boek. Hun liefde voor paarden en paardrijden door deze natuur is een belangrijke link naar sommige kunstwerken. Anton Kröller hield daarnaast erg van jagen; daar vertelt de huidige boswachter in dit boek over. Dat er nog steeds gejaagd wordt in het Nationaal Park, weten kinderen misschien niet. Het afsluitende hoofdstuk is dan ook erg interessant om te lezen en prikkelt bovendien om verder onderzoek te doen naar dit natuurgebied.

Het is ook leuk om dit filmpje te bekijken, waarin o.a. de boswachter ook aan het woord komt!

Uitgeverij Leopold & Kröller-Müller Museum, 2018

Het STOERE kunstboek bol.com