Het verlaten huis

Het verlaten huisZes vrienden. Een afgesloten huis. Een geheimzinnige kist.

Zes kinderen brengen samen een gezellige avond door terwijl hun ouders naar een feestje zijn. Ze kijken spannende films, totdat de stroom uitvalt. Als er niets met de stoppen aan de hand blijkt te zijn en de kinderen merken dat ze niet naar buiten kunnen, breekt er lichte paniek uit. Dan begint het huis te schudden… en verliezen ze het bewustzijn.

Wanneer de zes weer bijkomen, zitten ze opgesloten in een vervallen huis. Ze hebben geen idee wat hen overkomen is. In het midden van de woonkamer staat een mysterieuze houten kist.

En dan gaat de kist open…

Als je dit boek ziet, zou je toch niet zeggen dat het een kinderboek is! Het boek ziet er eerder uit als een bloedspannende thriller voor volwassenen. Ook de naam van de uitgeverij Hamley Books of de auteur Sandra J. Paul doen misschien niet direct een belletje rinkelen… ténzij je het boek De Duistere School al kent. Dat is namelijk het boek dat aan dit verhaal voorafgaat – al hoef je het niet gelezen te hebben om dit boek te kunnen volgen.

Wat is het geval: Sandra J. Paul schrijft al langer thrillers voor jongeren en volwassenen en richtte samen met haar partner, in 2018 de Vlaamse uitgeverij Hamley Books op. Samen met een zoon schreef ze De Duistere School en dat leidde tot dit vervolg, dat ze óók samen met haar kinderen schreef. Kidsproof dus, zou je zeggen. Toch kun je van dit boek enigszins verwachten wat de cover laat zien: een superenge thriller!

Het is niet makkelijk om een zeer eng boek te schrijven, dat toch goed aansluit bij de doelgroep. Toch is het Paul gelukt! Doordat de hoofdpersonen kinderen zijn (6 – 13 jaar), zullen jonge lezers zich goed in hen kunnen verplaatsen. En hoewel menig kind door de beschreven gebeurtenissen flinke nachtmerries aan dit boek zou kunnen overhouden, wordt het nergens bloederig en loopt het uiteindelijk allemaal goed af.

De opbouw kun je vergelijken met een klassieke horrorfilm: eerst lijkt alles nog heel gezellig en het verhaal kabbelt rustig voort. Hoewel er wel wat onheilspellende zaken zijn, zit er in de eerste zeven hoofdstukken nog weinig actie in het verhaal. Maar dan gaat het gruwelijk mis! Storm. De vloer zakt weg. De wereld draait. De kinderen verliezen het bewustzijn… en worden wakker in een ongelooflijk creepy huis, met overal stilstaande klokken en één geheimzinnige kist. Nou, maak je borst maar nat…

Sem luistert niet. Hij zet voorzichtig een stap in de richting van het houten gevaarte. Meike laat Femke bij Milo achter en komt ook voorzichtig dichterbij. Ze kijken tegelijkertijd in de logge kist. Er beweegt iets binnenin, iets duisters kruipt tegen de houten wanden naar boven. Het zwarte goedje waar ze eerder van dachten dat het plastic was, blijkt te leven. (blz. 114)

Wat volgt is een adembenemend spannend en behoorlijk gruwelijk verhaal, vol hekserij en ingewikkelde dubbele werkelijkheden. Er is een duidelijke link met het eerste boek en hoewel het niet nódig is, is de ontknoping waarschijnlijk wel iets makkelijker te volgen is als je dit gelezen hebt. Ook kunnen lezers meteen uitzien naar het volgende deel, want de epiloog belooft alweer een griezelig vervolg… De Vergeten Tuin verschijnt voorjaar 2021. Deze serie is een aanrader voor de serieuze liefhebbers van het griezelgenre. Een mooie overgang naar volwassen (paranormale) thrillerboeken!

Griezelboeken staan in de top 5 van meest populaire genres, bij zowel jongens als meisjes. Er zullen dan ook zeker kinderen in je klas zijn die dit boek graag zullen lezen! Als je het volgende, spannende fragment voorleest, zullen kinderen waarschijnlijk zelf wel kunnen inschatten of ze de spanning in dit boek aankunnen. Ook wordt hieruit duidelijk dat het in dit boek gaat om onverklaarbare zaken en hekserij.

Doe geen moeite (…) voor haar ogen. (blz. 73 t/m 77)

Wil je de spanning nog wat opvoeren, laat dan ook nog even deze boektrailer zien:

Uitgeverij Hamley Books, 2020