Ik denk dat ik ontvoerd ben

Ik denk dat ik ontvoerd benen andere gedichten

Deze bundel staat vol gedichten over de bijzondere band met broers, zussen, vaders, moeders, opa’s, oma’s, ooms en tantes. Over de gesprekken die hebt tijdens het eten. Over een tante die geen man is, maar ook geen vrouw. Over racen met je oom in een rolstoel. Maar ook over stiekem verliefd zijn of over een oudere broer die ineens de deur van de badkamer op slot doet.

Een poëziebundel over familie, opgroeien en de prachtige diversiteit van mensen.

Ik denk dat ik ontvoerd ben

©2022 Querido, illustratie van Sarah van Dongen uit Ik denk dat ik ontvoerd ben

Dit boek gaat niet alleen over verschillen binnen een familie, maar viert echt de diversiteit van alle mensen! Iedereen is anders! En of je je daardoor nou ontvoerd voelt (want die ouders… daar lijk je toch helemaal niet op?!), dat maakt niet uit, want de boodschap van dit boek is duidelijk: iedereen is goed zoals ‘ie is – van binnen én van buiten.

Ben ik
uit een kinderwagen gehaald?
van een schommel geplukt?
in een ballenbak gevonden?

Het is ze in ieder geval gelukt,
hun doel is bereikt.

tussen duizenden kinderen
vonden ze eentje dat vanbuiten
héél toevallig
op hen lijkt.
(uit: Ik denk dat ik ontvoerd ben, blz. 11)

Wat een heerlijke bundel – echt eentje waar je vrolijk van wordt. Kinderen zullen zich regelmatig kunnen herkennen in de gedichten, want allerlei bekende familieperikelen en opgroeidilemma’s passeren de revue. Toch hebben veel gedichten ook een grappige twist, waardoor ze steeds weer verrassen.

Of het nu gaat om een prille verkering van je zus, de lichaamsbeharing van je vader, een tante die jou niet kan zien (maar wel kan ruiken!), een baby die alle aandacht krijgt, tante Ben die jurken draagt, seksuele voorlichting van papa, afscheid nemen van je opa, een neef die make-up draagt of twee jongens die elkaar stiekem zoenen… vrijwel elk gedicht tovert een lach op je gezicht. Meestal omdat het grappig is, maar soms juist van ontroering. Lammers weet steeds de juiste snaar te raken.

Ik denk dat ik ontvoerd ben

Ik denk dat ik ontvoerd ben

De illustraties van Sarah van Dongen zijn al net zo kleurrijk en vrolijk als de gedichten. In haar tekeningen komen mensen met allerlei huidskleuren en culturele achtergronden voorbij. Ook staan de illustraties vol kleine, grappige details. Een regenboogijsje van oma of de ‘superheldenhoofddoek’ van mama. En in één oogopslag is te zien waarom de moeder in het gedicht Boos niet boos te krijgen is…

De gedichten zijn heel toegankelijk geschreven en sluiten perfect aan bij de belevingswereld van kinderen in de bovenbouw. Echt een geweldige bundel voor kinderen die net in de puberteit komen.

Het is erg leuk om regelmatig een gedicht uit deze bundel voor te lezen in de klas. Dat kan natuurlijk gewoon ‘zomaar’, om te genieten van poëzie en grappige zienswijzen, maar je kunt er ook mee aansluiten bij een project waar je mee bezig bent. Sommige gedichten sluiten mooi aan bij het thema vakantie of verliefdheid, maar het mooist past deze bundel in een project over familie of opgroeien.

Doordat de gedichten zo toegankelijk geschreven zijn, is het echter ook een heel fijn leesboek voor kinderen zelf. Ze zullen regelmatig even moeten gniffelen of giechelen om bepaalde gedichten. Misschien lezen ze ook wel iets wat ze een beetje gek vinden, zoals over een neef die make-up draagt of tante Ben met haar baard. Meestal wordt echter ín het gedicht al verteld dat dat helemaal niet gek is. Misschien geeft de leerling zelf wel aan dat hij of zij er even over wil praten en heb je meteen een aanleiding voor een goed klassengesprek.

Of vraag eens aan kinderen die deze bundel lezen welk gedicht zij het mooist, het verrassendst of juist het gekst vinden. Dat kan ook een mooie aanleiding zijn om over het boek (en de inhoud) te praten.

Lesbrief

Omdat deze poëziebundel is genomineerd voor de Woutertje Pieterse Prijs 2023, zijn er lestips bij het boek gemaakt. Deze lestips kun je hier downloaden en zijn bedoeld voor groep 7 en 8.

Em. Querido’s Uitgeverij, 2022

Ik denk dat ik ontvoerd ben

Onderwerpen: Dichtbundel, Diversiteit, Familie, Gedichten, Gevoelens, Grootouders, Homoseksualiteit, Identiteit, Jezelf presenteren, Jezelf zijn, KBW 2023, Lichaam, Opgroeien, Ouders, Poëzie, Puberteit, Seksualiteit, Seksuele vorming, Tip van Julia, Tip van Lisa, Tip van Mila, Vakantie, Verliefdheid, Voorleestopper
Geïllustreerd door Sarah van Dongen