Judith en de eilanddieven

Judith en de eilanddievenJudith is elf jaar oud en woont in een dorpje vlakbij Harlingen. Ze geniet elke dag van de zilte geur van de Waddenzee en de wind in haar haren. Maar het meeste geniet ze van het uitzicht op Terschelling. Als ze op een middag weer op de dijk van het uitzicht geniet, doet ze een vreselijke ontdekking: haar geliefde eiland is onzichtbaar. Het lijkt wel helemaal verdwenen in een vreemd soort mist!

Vanaf dat moment belandt Judith in een heel gek avontuur. Als ze in een roeibootje afdrijft in de richting van het verdwenen eiland, ontmoet ze dieren die kunnen praten! Ze vertellen haar dat Terschelling wordt weggesleept naar het Verboden Gebied, ver van mensen en vervuiling. Judith mag mee omdat ze anders is. Maar hoe zorgen ze ervoor dat het Verboden Gebied echt verborgen blijft? Judith bedenkt een fantastisch plan!

Al na twee hoofdstukken was ik betoverd door dit fantasievolle en absurde verhaal. Prachtige beschrijvingen van het Waddengebied en het eiland Terschelling doen je verlangen naar een vakantie aan de Waddenzee! De liefde voor de natuur van de schrijver is duidelijk en soms ligt de moraal er wel een beetje dik bovenop (de mens vervuilt de planeet), maar dit zal weinig kinderen storen. Integendeel: kinderen die van de natuur houden, zullen dit juist een aantrekkelijke kant van het boek vinden. Het boek leest heel gemakkelijk en het taalgebruik is zowel grappig als mooi. Het zit ook vol met woordgrapjes. Zo wordt het eiland gesleept door kabeljauwen en trekvogels. Dat het verhaal totaal niet realistisch is, is helemaal niet storend en juist erg vermakelijk.

Judith is een bijzonder meisje en houdt niet van spelling. Ze houdt wel van dichten en in het boek staan regelmatig korte, mooie gedichtjes in fonetisch schrift. Judith is namelijk nogal slecht in spelling. De mate van spelfouten is wel wat onnodig: Judith schrijft werkelijk élk woord verkeerd. Het fonetisch geschreven Engels is dan wel weer heel erg grappig.

Koningin Beatrix, Prinsjesdag, de troonrede en zelfs prins Claus spelen ook nog een grote rol in het verhaal. Dat is dus wel een beetje achterhaald. Het boek komt uit het overlijdensjaar van de prins (2002). Als je dit echter tijdens of voor het lezen aan de kinderen uitlegt, is er geen probleem.

Al met al een verrassend leuk boek. Het uiterlijk doet wat ouderwets aan, met een erg volle bladspiegel, maar zoals gezegd: als je eenmaal begint met lezen is dit totaal niet meer relevant. Een heerlijk voorleesboek en een aanrader voor dromerige types die van de natuur houden.

Het is leuk om een fragment uit dit boek voor te lezen in een les over de Waddenzee. De auteur omschrijft het gebied op zo’n manier dat je er direct zelf naartoe wilt en de zilte lucht bijna kunt ruiken.

Met haar tas (…) ooit heeft beleefd! (blz. 13 t/m 19)

Wat ook een leuk moment is om een stuk uit dit boek voor te lezen, is in een les over de Bermudadriehoek. Daar zijn natuurlijk allerlei verhalen over en ook dit verhaal verwijst daarnaar. Volgens het boek ligt daar namelijk het Verboden Gebied! En dat wordt goed beschermd…

“Hallo!” groette het (…) bruin als jij.” (blz. 119 t/m 123)

Een ander grappig fragment is het hoofdstuk waarin koningin Beatrix zit te werken aan de troonrede en zich verdiept in een rapport over de verdwijning van Terschelling. Ondanks dat dit fragment niet meer actueel is (we hebben nu immers een koning) en grotendeels fantasie (Terschelling kan immers niet zomaar verdwijnen), is dit wel een leuk fragment om voor te lezen op Prinsjesdag of in een les over het bestuur van Nederland. Zie het als een mooie aanleiding om dit boek te promoten. Hoewel het fragment uit het einde van het verhaal komt, verraadt het nog helemaal niets over het avontuur van Judith. Het geeft echter een goed beeld van de humor in het verhaal en het maakt wel heel nieuwsgierig naar de rest!

Op paleis Noordeinde (…) ging de telefoon… (blz. 159 t/m 163)

Afgezien van het voorlezen van fragmenten leent dit boek zich ook uitstekend om voor te lezen in de klas! Kan al vanaf groep 6, maar de kinderen uit groep 8 zullen de absurditeiten en de grapjes ook erg leuk vinden.

Uitgeverij De Vuurbaak, 2002

Genre: Avontuur, Dieren
Onderwerpen: 2002, Bermudadriehoek, Bestuur, Dieren, Friesland, Milieu, Milieu & duurzaamheid, Natuur, Prinsjesdag, Terschelling, Tip van Liam, Vogels, Voorleestopper, Wadden