Kepler62 – 4: Pioniers

Kepler62Na een spannende reis door de ruimte landen Marie, Arie, Joni en de andere kinderen eindelijk op de planeet Kepler62e. Het is er prachtig: weelderig groen gras, een blauwe hemel, bergen, water…

Al gauw komen ze erachter dat ze niet alleen zijn op deze mooie planeet. Voorzichtig proberen ze contact te leggen met de onbekende wezens, maar dat is niet zonder gevaar. Wie kunnen ze vertrouwen?

Vertaald door Michiel Vanhee en Sofie Maertens.

Vierde deel in de serie Kepler62. Het is noodzakelijk om de boeken in de juiste volgorde te lezen; het is een doorlopend verhaal dat in elk deel eindigt met een enorme cliffhanger.

Net als in deel 2 is in dit boek Marie weer aan het woord. Het is even omschakelen als je net deel 3 gelezen hebt, waarin Ari de ik-persoon is, maar het maakt deze serie ook extra interessant. Je krijgt het verhaal immers door de ogen van twee verschillende personen te horen.

Kepler62 - 4 illustratie

©2019, Clavis Uitgeverij, Hasselt-Amsterdam-New York, illustratie van Pasi Pitkänen uit Kepler62-4

In dit boek word je – net als de ruimtereizigers zelf – ongetwijfeld betoverd door de planeet waar Ari en Marie terechtkomen. De sprankelende, paginagrote illustraties van Pasi Pitkänen zijn ook in dit deel weer fantastisch en brengen de tekst nog meer tot leven. Dat Kepler62e in dit boek echt blijkt te bestaan en dat er leven mogelijk is, spreekt natuurlijk ook tot de verbeelding.

Maar wat dit boek echt interessant maakt, is de grote geheimzinnigheid die continu om het verhaal heen hangt. Joni, het broertje van Ari, was in de eerdere delen al regelmatig ziek, maar in dit boek blijkt het nog veel ernstiger te zijn dan ze dachten. Extra reden om je af te vragen waarom Joni meegegaan is naar Kepler62e. Maar er is nog veel meer geheimzinnigheid…

Kepler62-4

Ari en Marie komen erachter dat er vreemde wezens leven op Kepler62e. En hoe zit het met de Fluisteraars, die Marie ook al in het tweede deel ontmoette? Het verhaal krijgt een intrigerende wending als blijkt dat je niet goed kunt bepalen wie vriend of vijand is als je niets weet over iemands achtergrond. Wie zijn hier de slechteriken? De vreemde wezens? De Fluisteraars? Of misschien wel gewoon… de mens?

Ondanks de geringe omvang van deze boeken (zo’n 130 pagina’s), de vele illustraties en de ruimte bladspiegel heeft dit verhaal meer inhoud dan je in eerste instantie misschien zou denken. Deze serie is niet alleen spannend en stoer, maar zet je ook nog eens aan het denken over de mensheid; over de manier waarop we met onze aarde omgaan en met elkaar. Het is daarnaast heel knap hoe de makers de spanning blijven opbouwen; ook dit boek eindigt weer met een open einde dat ervoor zorgt dat je deel 5 wel móet lezen! Deze fascinerende serie is werkelijk heel verslavend.

De diepgang en de gebeurtenissen in dit deel laten me wel erg twijfelen over de leeftijdsindicatie achterop het boek: daar staat dat dit een serie is voor nieuwsgierige avonturiers vanaf 8 jaar. Dat vond ik, gezien de complexiteit en het pittige taalgebruik, sowieso al wat jong, maar dit deel (waarin wapens, ziekte en zelfs de dood zeer prominent aanwezig zijn) zorgt ervoor dat ik deze serie pas zou promoten vanaf (eind) groep 6 of groep 7.

Zonder teveel te willen verraden, kan ik wel vertellen dat in dit boek een heel mooie link wordt gelegd naar het koloniale tijdperk. Marie legt namelijk de link tussen de manier waarop zij Kepler62e betreden en de manier waarop de Spanjaarden Amerika veroverden (blz. 125): alsof ze een ‘zogenaamd nieuw continent hadden ontdekt. Een continent dat al honderden jaren voor hun komst door indianen werd ontdekt en bewoond’. Kepler62e wordt immers ook al bewoond…

Ontdekkingsreizigers

Deze serie past dus heel goed in een project waar bij je het hebt over het zoeken naar leven op andere planeten (het heelal), maar vooral ook bij het thema ‘ontdekkingsreizen’, waarbij mensen op zoek gingen en gaan naar nieuwe plaatsen om te wonen of het ontdekken van ‘nieuw’ land. Ook mooi in dat opzicht is de titel van dit boek: ‘Pioniers’!

Kepler62 deel 1  Kepler62 - 2  Kepler62 3

Clavis Uitgeverij, 2019

Kepler62 4

Kepler62 3 bol.com

Kepler62 2

Kepler62 1 bol.com

Series: Kepler62 | Onderwerpen: 2019, Buitenaards leven, Buitenaardse wezens, Gezondheid, Heelal, Illustraties, Keuzes, Ontdekkingsreizen, Planeten, Ruimte, Science fiction, Serie, Sterren & planeten, Strijd, Toekomst & technologie, Virussen
Geïllustreerd door Pasi Pitkänen