Kroko-detectives

Kroko-detectivesKROKO-detectives Maaistra & De Mier zijn twee heldhaftige agenten van K.L.U.S.*. In dit boek krijgen ze de opdracht om te infiltreren bij Voor de Bakker, om erachter te komen waar de wereldberoemde cupcake-kok Hans Snorremans is gebleven. Tegelijkertijd vindt er een explosie plaats bij de Uitvindfabriek en daar blijken ze meer mee te maken te hebben, dan ze dachten… De KROKO-detectives krijgen het druk! Zal het Maaistra & De Mier lukken om alle aanwijzingen te vinden, raadsels op te lossen en de boeven te vangen? Of zullen de schurken weten te ontsnappen?

* Koninklijke Landelijke Undercover Specialisten

Vertaald door Mariella Manfré.

Ingekleurd door Aaron Polk.

Twee krokodillen die met hun V.E.S.T.en (Veelzijdige Elite Spionnen Technologie) en speciale rioolroutes een vermissingszaak moeten oplossen, klinkt misschien nog niet direct als een geniaal verhaal. Maar dit dikke stripboek zit niet alleen vol hilarische situaties en lachwekkende tekeningen, er staan ook bijzonder veel inventieve woordgrapjes in. Vertaalster Mariella Manfré zal het niet makkelijk hebben gehad bij de vertaling!

Kroko-detectives

Kroko-detectivesDe tekst is niet al te ingewikkeld en daardoor al geschikt voor kinderen in de middenbouw, maar de humor zal door oudere kinderen waarschijnlijk (nog) beter worden opgepikt. De kracht van dit boek zit hem verder in de vele kleine grappige details, die je soms alleen ontdekt door goed te kijken (zoals bij hoofdinspecteur HI HAHO). Het is daarnaast erg leuk hoe de tekenaar speelt met de beelden en achter in het boek krijg je zelfs nog een tekenles om zelf Maaistra & De Mier en iBol te tekenen.

Het boek is behoorlijk aan de maat (bijna 200 bladzijden), maar door de stripvorm is het toch heel toegankelijk voor kinderen die niet zo graag lezen. Het verhaal wordt bevredigend afgesloten, maar het is duidelijk dat de ‘bakkerszaak’ nog niet afgesloten is. In het Engels zijn er dan ook al veel meer delen verschenen, dus laten we hopen dat er in Nederland ook nog meer gaan volgen!

Om dit boek te promoten, hoef je het waarschijnlijk alleen maar te laten zien. Er zijn altijd wel een paar kinderen in de klas die graag strips lezen en een detective met veel humor doet het natuurlijk ook altijd goed.

Tekenen

Zoals gezegd, staat achter in het boek een minicursus Maaistra & De Mier tekenen. Deze pagina’s kun je ook hier downloaden. Wel zo makkelijk!

Moon, 2022