Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers

Lúcia Flores en de vloek van de aaskeversLúcia Flores hoort een bekende stem uit de koelkast komen. Is dat… abuelo Hugo? Ze strekt haar hand ernaar uit en staat dan opeens op een treinperron. De welbefaamde Betoverde Limotrein zal Lúcia naar haar grootvader brengen, naar een wereld waarin verloren dierbaren verder leven. Tot ze door de aaskevers naar gene zijde worden gebracht.

Maar koningin Polyphaga heeft de aaskevers vervloekt en Lúcia is de enige die de vloek kan opheffen. Abuelo Hugo heeft haar hulp nodig!

Eerste deel uit de serie over Lúcia Flores.

Chinouk Thijssen is bekend door haar superspannende YA-thrillers, maar dit is haar eerste boek voor jongere kinderen – voor fantasievolle lezers vanaf 8 jaar staat er op de achterkant. Een soort debuut dus! De prachtige, sfeervolle illustraties van Stefan Yamá Cab beloven een mysterieus, spookachtig verhaal.

Dat er een ‘wereld waarin verloren dierbaren verder leven’ wordt genoemd op de achterkant van het boek draagt bij aan die verwachting: het doet denken aan de Mexicaanse geestenwereld, die je misschien wel kent uit de Disney-film Coco over Día de los Muertos. Lúcia blijkt echter niet uit Mexico, maar uit het Spaanse Valencia te komen en Coleoptera is niet echt een geestenwereld, maar eerder een wereld vol vreemde wezens.

Lúcia Flores

©2021 Clavis, illustratie van Stefan Yamá Cab uit Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers

Lúcia reist ernaartoe in de nacht nadat ze haar opa in een droom heeft gezien. Ze belandt op een perron, waar de ‘Limotrein’ op haar staat te wachten. In die trein ontmoet ze allerlei wonderlijke figuren. De treinrit dompelt de lezer onder in een vreemde wereld, maar welke functie de vreemde gebeurtenissen op de trein voor het verhaal hebben, blijft helaas onduidelijk. Ook als Lúcia uiteindelijk in het Land van Coleoptera – vernoemd naar de wetenschappelijke naam voor kevers – aankomt, blijft het verhaal enigszins stuurloos. Lúcia heeft de belangrijke taak om een vloek op te heffen, maar er is wel tijd genoeg om haar ‘haar slaapkamer te laten zien’ en het Land van Coleoptera te ontdekken.

Lúcia Flores

De merkwaardige, onsamenhangende gebeurtenissen laten je af en toe twijfelen of het allemaal wel echt gebeurt. Of is Lúcia misschien in een koortsdroom beland? Het verhaal leest zelf ook wel een beetje als een ongrijpbare droom, waardoor het moeilijk is om er vat op te krijgen. Lees-technisch gezien is het verhaal voor de meeste achtjarigen al erg moeilijk, maar ook als je het zou voorlezen, is het verhaal lastig te volgen. En waarom is Lúcia de sleutel om de vloek van de aaskevers op te heffen?

‘Wat je nog niet weet, is dat jij de enige bent die de vloek kan opheffen. Jij bent de sleutel. Daarom heb ik je hiernaartoe laten komen. Zodat ik mijn werk weer normaal kan uitoefenen.’ (…) ‘Jij kunt de koningin stoppen. De vloek van de aaskevers verdwijnt dan en alle gezonde mensen zullen geen gevaar meer lopen. En alle mensen die hun eeuwige rust zo hard nodig hebben, kunnen begeleid worden naar gene zijde.’ (blz. 81/82)

Het is merkwaardig dat ook Lúcia zich niet afvraagt waarom zij nu juist zo’n cruciale rol speelt in dit verhaal. Wie weet krijgen we dat nog te horen in het vervolg…

Uitgeverij Clavis, 2021

Series: Lúcia Flores | Onderwerpen: 2021, Dromen, Fantasiewereld, Grootouders, Vloek