Maffe meiden

Maffe meiden - Mirjam MousTeddie en Maud zijn hartsvriendinnen. Maud kan gewoon lopen, maar Teddie niet. Ze heeft haar rolstoel de Tedmobile genoemd, naar de Batmobile van Batman, want ze is gek op actiefilms. Voor Maud en Teddie is de Tedmobile de gewoonste zaak van de wereld. Net als zo veel meiden gaan ze samen shoppen, dansen, schaatsen, babysitten en lachen ze heel wat af.

Dit is het eerste deel in de serie. Er zijn nog twee delen: Maffe meiden, maffer dan ooit en Maffe meiden, 4ever maf.

Niet alleen de delen in deze serie zijn los van elkaar te lezen; ook de hoofdstukken bestaan uit losse verhalen. Sommige van deze verhalen zijn ook in de Tina verschenen. Het boek is – zoals de achterflap al vermeldt – een vrolijke verhalenbundel vol echte meidendingen.

Dat klopt helemaal. Het is een lekker makkelijk leesbaar boekje (96 pagina’s) met vrolijke verhalen over Maud en Teddie. Maud is de ik-figuur, maar Teddie is de meest ondernemende en mondige meid van de twee. Dat ze in een rolstoel zit, speelt zeker een grote rol in de verhalen, maar Mirjam Mous benadrukt vooral de positieve kanten hiervan: dat je bijvoorbeeld via de achteruitgang de attracties van de Efteling in mag! Alle verhalen zijn vrolijk en fris. De boodschap is duidelijk: als je in een rolstoel zit, ben je niet zielig!

Dat maakt dit een lekker feel-good boek over twee ‘gewone’ giebelende meiden, met verhalen over school, leuke uitjes, verliefdheid en natuurlijk een fantastische vriendschap!

Omdat dit echt een meidenboek is, is het boek minder geschikt om klassikaal te promoten. Het is meer een boek om uit de kast te plukken en bij een meisje uit je klas in haar handen te drukken als ze even niet meer weet wat ze moet lezen. De meeste meiden zullen zich wel herkennen in de verhalen. De simpele en humoristische manier van schrijven maakt het boek ook geschikt voor meisjes die niet zo makkelijk lezen.

Mocht je echter een grote klas hebben, met veel meiden, dan kun je er natuurlijk wel voor kiezen om het boek klassikaal te presenteren. Je kunt daarvoor het volgende fragment gebruiken, dat erg grappig geschreven is en daarom ook jongens nog wel zal aanspreken. Lees voordat je het fragment voorleest nog even de samenvatting op de achterkant van het boek voor.

Op zondagmiddag draaide (…) beltegoed op was! (blz. 46 t/m 51)

Het is wel slim om er even bij te vertellen dat het om een verhalenbundel gaat!

Overigens is er ook een speciale e-book uitgave met het speciale lettertype Dyslexie.