Mama is minister-president

Mama is minister-presidentWanneer de moeder van Adam minister-president wordt, mag hij met de hele klas op bezoek in het Torentje. Maar dan komt minister Flappermuis binnenvallen met een noodgeval. Er is een hacker gesignaleerd en al snel ligt het hele land plat: zonder internet loopt alles in de soep!

Adam zou zo graag willen helpen, maar de kinderen worden streng in het oog gehouden door minister Flappermuis. Bovendien is Adam helemaal niet zo heldhaftig. Door alle ophef raken Adam en zijn beste vriendin Kaat per ongeluk de groep kwijt. Ze verdwalen in de gangen van het Binnenhof en worden onverwacht onderdeel van een spannende ontknoping. Lukt het ze om op tijd het land te redden?

Mama is minister-president

©2021 ROSE Stories, illustratie van Nadia Meezen uit Mama is minister-president

Dat boeken over politiek allesbehalve taai of ingewikkeld hoeven te zijn, bewijst dit ontzettend leuke boek over verkiezingen, het Binnenhof en het Torentje. De kleurige cover en de eerste pagina – een prent van de hoofdpersonen die onder een paar verkiezingsposters doorlopen – zitten vol humoristische details en zetten direct de toon.

Het verhaal begint voor kinderen heel herkenbaar. Meester Dirk praat met de klas over talent en beroepen. Hij legt uit dat je je talent kunt gebruiken in je toekomstige werk en zo komt het gesprek op beroepen van ouders. Adam voelt zich ongemakkelijk, wat perfect wordt uitgebeeld door de kleurige tekeningen van Nadia Meezen. Toch flapt hij eruit dat zijn moeder kans maakt om minister-president te worden: volgende week zijn de verkiezingen en ze maakt een grote kans om verkozen te worden!

Hoe dat in zijn werk gaat, wordt heel vloeiend in het verhaal verwerkt. Het boek gaat o.a. over stemmen, zwevende kiezers en de Tweede Kamer. Alles wordt heel duidelijk uitgelegd, maar de humor overheerst. Dat zit hem in vlotte dialogen, de hilarische illustraties, maar ook in grappige verwijzingen naar bekende namen (minister Flappermuis, minister Kwiebes, doventolk Erma Schut, mevrouw Bidet, mevrouw Van Jetje en vlogger Renzo Bol). Die verwijzingen maken het boek ontzettend actueel, maar ook veel gebeurtenissen zijn herkenbaar. Kinderen die het Jeugdjournaal volgen, zullen precies snappen wat er bedoeld wordt met persconferenties, online eten bestellen of minister Flappermuis die stiekem zijn moeder zit te facetimen via een geheime internetconnectie…

Mama is minister-president

‘We gaan een team samenstellen met de beste mensen: experts en specialisten op het gebied van internet. En we noemen dat het Start Het Internet Team dat per direct aan de slag gaat. En afgekort wordt dat het SHI- eh, nee, we noemen dat het Landelijk Internet Start Team, het LIST. We komen zo snel mogelijk met een plan, vertelt de minister-president kalm. (blz. 39)

Mama is minister-president

Uiteindelijk draait het verhaal om een probleem dat moet worden opgelost: het internet ligt er landelijk uit. Ook daarbij wordt er weer verwezen naar actuele problemen: de matige beveiliging van het digitale netwerk en ouders die thuis continu aan het werk zijn. Tussendoor leer je ook nog even dat er 150 Kamerleden zijn, dat er heel lang een keiharde bel gaat als er in de Kamer gestemd moet gaan worden én worden er allerlei rolpatronen doorbroken. Want waarom zou een vrouw of een boerenzoon geen minister-president kunnen worden?! En dat allemaal in een humoristisch verhaal van nog geen 80 bladzijden! Erg knap, heel vermakelijk én ontzettend leerzaam. Dit boek verdient een plekje in elke schoolbibliotheek!

Dit toegankelijk geschreven boek is al prima te gebruiken vanaf de middenbouw (je kunt het zelfs al voorlezen in groep 4), maar door alle grapjes, dubbele lagen en interessante informatie is het boek ook nog heel geschikt voor in de bovenbouw!

Het is echt een aanrader om dit boek voor te lezen in de verkiezingstijd. Om verdieping aan het verhaal te geven, kun je natuurlijk beelden gaan bekijken van de echte politiek. Hoe ziet Nieuwspoort, het Torentje of de Tweede Kamer er écht van binnen uit? Welke ministeries zijn er en welke (demissionaire) ministers werken er? Een voorbeeld: naar aanleiding van dit grappige fragment kun je heel goed een stembiljet laten zien!

‘Papa was vanochtend zijn stem kwijt,’ zegt Ayoub.
‘Ach gut, is hij verkouden?’ vraag de meester en Ayoub kijkt hem raar aan. ‘Ah, hij was zijn stembiljét kwijt, bedoel je, het papier waarmee je kunt stemmen,’ voegt meester Dirk er snel aan toe. (blz. 17/18)

In het verhaal zelf leer je al heel veel over de democratie, stemmen, de verkiezingen en de gang van zaken in het Binnenhof, maar achterin het boek vind je ook nog een handige begrippenlijst (geformuleerd door ProDemos).

Op de site van ProDemos vind je trouwens nog veel meer informatie over de politiek en de verkiezingen. Zo vind je er ook een verwijzing naar de Kinderverkiezingen, waar kinderen tijdens de verkiezingstijd zelf ook aan mee kunnen doen! Je kunt je klas dit jaar (2021) nog inschrijven en laten stemmen tot en met 16 maart. Handleiding en posters vind je er ook.

ROSE Stories, 2021

Mama is minister-president

Genre: School