Max Einstein 2: Niet zomaar rebels

Max Einstein 2Om uit handen te blijven van de Corp, de criminele organisatie van Dr. Zimm, moet Max Einstein zich gedeisd houden. Het twaalfjarige genie geeft onder een schuilnaam les aan de universiteit van New York. Maar ze wordt ontdekt! Op het nippertje vlucht ze naar Ierland, waar ze zich met haar vriendinnen meteen kan bezighouden met een waterzuiveringsprobleem. Aansluitend vliegen ze door naar India, waar de knappekoppenclub wordt ingeschakeld om een levensgevaarlijke watercrisis op te lossen. Maar de Corp weet haar overal te vinden… Is Max opgewassen tegen de nieuwe, wel heel speciale assistent van dr. Zimm?

Vertaald door Margot van Hummel.

Tweede deel in de serie Max Einstein. Dit deel is onafhankelijk van het eerste deel te lezen.

Max Einstein 2 illustratie

©2020 Clavis, illustratie van Beverly Johnson uit Max Einstein 2

Na alle actie en achtervolgingen in deel 1 van de serie Max Einstein verveelt Max zich wel een beetje aan het begin van dit tweede deel. Ze moet zich gedeisd houden om niet gevonden te worden door dr. Zimm van de criminele organisatie ‘de Corp’ en is daarom ondergedoken op de Universiteit van Colombia (NY), waar ze onder een schuilnaam lesgeeft over natuurkunde. Na een incident met een student weet de uitzonderlijke assistent van dr. Zimm haar echter op te sporen en vanaf dat moment is Max weer continu op de vlucht!

Met haar vriendinnen Siobhan (fijn, er wordt nogmaals uitgelegd hoe je dat uitspreekt: Sje-von) en Tisa vlucht Max naar Ierland, waar ze een drinkwaterprobleem proberen op te lossen. Dat is dan ook duidelijk het thema in dit boek vol wetenschappelijke feiten: waterzuivering, verontreiniging en het belang van schoon drinkwater. Ook in India, waar Max later in het boek terechtkomt, houden de bollebozen zich met waterproblemen bezig. Interessant is ook dat het grootste probleem dan echter niet uit schoon drinkwater blijkt te bestaan, maar uit corruptie! Het is behoorlijk heftig om te lezen hoe ver mensen gaan uit machtswellust en winsbejag. Kun je dat wel bestrijden? Dat is ook precies wat Max zich afvraagt, maar gelukkig heeft ze Einstein, die haar altijd met zijn wijze uitspraken inspireert.

‘Maar vergeet niet, Max,’ antwoordde de vriendelijke, grootvaderachtige stem in haar hoofd, ‘dat de wereld niet wordt vernietigd door degenen die kwaad doen, maar door zij die dat toelaten zonder er zelf iets tegen te doen.’ (blz. 213)

Max Einstein 2

©2019 Clavis, illustratie van Beverly Johnson uit Max Einstein 2

Behalve Einstein – die overigens een stuk minder aanwezig is dan in het eerste deel – is in dit verhaal ook Gandhi een inspirerend voorbeeld voor Max en haar vrienden. Alle kinderen werken samen voor het Instituut van Degenen die het Verschil Maken en zijn superslim. Het boek staat dan ook vol met ingewikkelde theorieën op het gebied van natuur- en scheikunde, maar op zich kun je daar gewoon overheen lezen. Het is duidelijk dat deze bollebozen een ander denkniveau hebben dan de gemiddelde twaalfjarige! Voor slimme lezers is het dan ook een zeer prikkelend verhaal, vol handige trucjes en interessante wetenschappelijke theorie. Tegelijkertijd is het een heel stoer verhaal vol spannende actie!

De groep boze schakers rende achter haar aan. De twee belagers renden op haar af. Het was tijd om Newtons derde bewegingswet toe te passen.
Toen de twee groepen die haar achtervolgden een meter van elkaar waren verwijderd, dook Max ineens scherp naar link.
De schakers en het team zwaargewichten van de Corp niet.
Er volgde een botsing waarbij een gelijke en tegengestelde kracht op de twee botsende partijen werd uitgeoefend. Met andere woorden: de mensen kwamen allemaal op hun achterste terecht. (blz. 74/75)

In dit boek is opvallend veel aandacht voor robotica en kunstmatige intelligentie. Zo maakt Klaus, de robotspecialist van het team, de Schrobbietron om oude waterputten schoon te maken. Jammer is wel dat de illustratie hiervan totaal niet klopt met de beschrijving en dat geldt voor wel meer illustraties. Ze zijn heel aantrekkelijk en rijkelijk aanwezig, maar kloppen niet altijd met de tekst.

Toch maken de vele speelse, vaak humoristische illustraties het boek heel toegankelijk. Het verhaal is net als in het eerste boek opgedeeld in opvallend korte hoofdstukken. Hoewel het verhaal iets minder actie heeft dan het eerste deel, blijft het spannend of dr. Zimm Max te pakken weet te krijgen. Het verhaal heeft een leuk einde, met een korte verwijzing naar wat komen gaat in het volgende deel, en het boek sluit af met enkele puzzels, proefjes en wetenschappelijke theorieën voor de geïnteresseerde lezer. Geen onthullingen over komende bestemmingen, dus dat wordt uitkijken naar deel 3!

Doordat er in dit tweede deel van de serie voldoende uitleg wordt gegeven over eerdere gebeurtenissen en personages, kun je het boek prima zelfstandig lezen en dus ook promoten! Een heel interessant boek voor projecten over waterzuivering, robotica of corruptie, maar natuurlijk ook over wetenschap!

Het boek staat vol leuke trucjes, die gebaseerd zijn op wetenschap:

• Weghalen van vieze geurtjes
  • Een ‘vliegende’ camera maken met een vuilniszak
  • Een inbraakalarm maken met een magneetje
  • Cola heel snel laten afkoelen (altijd handig tijdens een hittegolf…)
Max Einstein 2

Ook kun je een heel interessant stuk lezen over geluidstrillingen (blz. 58/59), over de formule voor versnelling, over Newton, over hoe een zoutoplossing apparatuur kapot kan maken en allerlei theorieën van de beroemde wetenschapper Einstein (zoals de relativiteit van gelijktijdigheid, blz. 29/30). De theorieën worden meestal verduidelijkt en verluchtigd door illustraties (die wél kloppen!).

Een mooi hoofdstuk om dit boek te promoten is dan ook hoofdstuk 14, waarin actie en wetenschap allebei duidelijk aanwezig zijn! Max en haar vriendin Siobhan (Sje-von dus) zijn daarin op de vlucht voor twee criminelen.

Max maakte de (…) in mijn kamer! (blz. 58 t/m 63)

Gandhi

Zoals gezegd, wordt Gandhi een aantal keren in dit boek genoemd als voorbeeld.
Op blz. 218 lees je heel kort iets over de zoutmars die hij heeft geleid en op blz. 247 lees je over zijn geweldloze strijd.

Max Einstein 1

Clavis Uitgeverij, 2019

Max Einstein 2

Max Einstein bol.com

Series: Max Einstein | Onderwerpen: 2019, Corruptie, Criminaliteit, Einstein, Gandhi, Hoogbegaafdheid, Ierland, India, Natuurkunde, Onderzoek & wetenschap, Robots, Scheikunde, Serie, Techniek, Tip van Tess, Uitvindingen & machines, VK & Ierland, Water, Waterzuivering, Wetenschap, Zuid-Azië
Geïllustreerd door Beverly Johnson