Mestzilla

MestzillaSoesja Tinker (S. Tinker) – ’s wereld belangrijkste uitvinder onder de twaalf – heeft de geweldige OMVORMATOR gebouwd. Maar wanneer Soesja per ongeluk een mestkever vergroot, heeft ze ineens een monsterlijk probleem. Kunnen Soesja, haar vriendin, oma en kleine broertje Jim ervoor zorgen dat de stad niet door een gigantische bal poep verpletterd wordt?

Vertaald door Pim Lammers.

Los te lezen vervolg op Brobot.

Als dit boek geen succes is in de klas, dan weet ik het niet meer. Het gaat namelijk over poep (áltijd lachen) én het is een graphic novel. Nou klinkt dit nu misschien als een ontzettend plat verhaal, maar dat valt wel mee. Deze graphic novel over S. Tinker combineert net als voorganger Brobot heel veel humor, technische snufjes en creativiteit. Het levert een zeer vermakelijk, inventief boek op!

Groot verschil met het eerste boek is dat er in dit verhaal meer personages worden opgevoerd. Sprak Soesja Tinker eerst alleen tegen de lezer; nu komt ook haar ‘collega’ (’s werelds belangrijkste bioloog onder de elf) Karlijn in beeld. Dat is handig, want dat geeft de auteur de mogelijkheid om Sasja’s onbegrijpelijke wetenschappelijke taalgebruik om te zetten naar normale spreektaal. Erg fijn, als Soesja haar nieuwste uitvinding presenteert: ’s werelds eerste atomische expansie/compressiemachine!

Mestzilla 2

Vanzelfsprekend gaat het ook in dit boek weer helemaal mis, want Soesja vergroot per ongeluk een mestkever (het troeteldiertje van Karlijn) tot enorme proporties. Hilarisch hierbij zijn vooral ook de kleine grapjes, die verwerkt zijn in de tekeningen (ANNULEREN AFGEKEURD! Fijne dag!) Als de kever ervandoor vliegt, molesteert hij het complete huis. Gelukkig is oma – ex-autocoureur, ex-stuntpiloot, ex-enkele andere dingen die ik van haar nog niet mag weten – er om te helpen. Let ook vooral op de manier waarop zij op de achtergrond lekker doorbabbelt (‘Hoe leg ik dit uit aan je moeder? Dit is nog erger dan toen met die robot…’). Het probleem blijkt echter nóg groter te worden, als Karlijn onthult dat de mestkever een ‘roller’ is, waardoor hij al snel op weg is met een gigantische poepbal.

Mestzilla 2

©2018 De Eenhoorn, illustratie van James Foley uit Mestzilla

Wat volgt is een absurde achtervolging van ‘Mestzilla’, waarbij Soesja, Karlijn, broertje Jim en oma proberen te voorkomen dat de stad geplet wordt door een enorme mestbal. Dat gaat dus inderdaad helemaal nergens over, maar dat maakt het ook wel heel erg grappig. Leuke taalgrapjes en goed getimede humor (heel knap om dit met tekeningen voor elkaar te krijgen!) maken dit toch echt een boek van hoge kwaliteit. Een wat diepere boodschap, zoals in Brobot, is in dit boek wat moeilijker te vinden, maar laat dat de pret niet drukken. S.Tinker is hopelijk nog lang niet klaar met haar uitvindingen!

Net als bij Brobot is er ook bij dit vervolg weer geweldig lesmateriaal beschikbaar! Je kunt het gratis downloaden op de website van Uitgeverij De Eenhoorn.

• Start een klassengesprek over het boek – in de lesbrief zijn heel veel leuke en interessante vragen uitgewerkt!
  • Ga in duo’s op zoek naar de betekenis van moeilijke woorden (die zijn er genoeg, geloof me!)