Mickey en de beestachtige spionnen

Mickey en de beestachtige spionnenMickey is iemand die altijd op zoek is naar codes om te kraken en puzzels om op te lossen. Dus het voelt als haar geluksdag als ze in de bus zit en opeens een poster ziet hangen met een vreemde tekst die een code blijkt te zijn. Ze ontcijfert de code en vindt een verborgen boodschap. Een boodschap die leidt naar een spannend en verrassend avontuur… met diamantdieven, hondvoerders en een buitengewone groep beestachtige spionnen!

Vertaald door Karin Pijl en Kirsten Verhagen.

Mickey en de beestachtige spionnen 1

©2020 Moon, illustratie van Becka Moor uit Mickey en de beestachtige spionnen

Beestachtige spionnen moet je in dit boek wel héél letterlijk nemen! Want als Mickey op een dag een mysterieuze code kraakt, komt ze terecht in het hoofdkwartier van COBRA – een geheime dierenorganisatie die de dieren in het land beschermt. Onder de leden bevinden zich Bertie de schrikachtige giraf (als bewaker… ‘niet echt handig in zijn functie’), Rupert de best wel dikke rat, Clarke de chagrijnige zwarte kat, Astrid de slingeraap, Tilda de langzame luiaard en Coby de cobra. En belangrijk punt: die dieren kunnen práten.

De code die Mickey heeft gekraakt, was bedoeld om een mens te vinden die kan helpen bij het onderzoeken van een aantal recente diamantroven. Maar al snel komt er nog een missie bij: Winston, de hond van de wereldberoemde popster Zadie, is bang dat zijn baasje gevaar loopt…

‘Hierbij start ik Operatie Bange Hond en beloof ik dat COBRA hem zal beschermen.’
Mickey was onder de indruk van deze snelle actie, maar van de namen die Coby hun missies gaf, begreep ze niets. Het hele idee van iets ‘Operatie XXX’ noemen was toch dat als iemand die naam hoorde, hij niet wist waar je het over had? ‘Glimmende stenen’ en ‘Bange hond’ lieten weinig te raden over. Even wilde ze Coby erop wijzen, maar die was druk bezig, en Mickey besloot dat niets zeggen soms het verstandigst was. (blz. 57)

Mickey en de beestachtige spionnen

Als lezer word je goed meegenomen in dit grappige spionageverhaal! Je kunt lekker meepuzzelen op codes, krijgt allerlei spionagetips en inspirerende citaten van meester-codekraakster Hillegonda L. McTakels. Natuurlijk kun je het verhaal door alle pratende dieren niet al te serieus nemen, maar dit boek is duidelijk ook niet zo bedoeld. Het is vooral heel grappig en het wordt steeds spannender, want de missies verlopen niet bepaald zoals gehoopt…

‘Dus even voor de duidelijkheid, ‘siste Coby op gevaarlijke toon. ‘Je bent Winston uit het oog verloren, vermoedt dat hij hondvoerd is en denkt dat een nobel díer, in plaats van een mens, de diamanten heeft gestolen?’ Astrid hapte hoorbaar naar lucht. Tilda deed hetzelfde, maar langzamer. Het geluid weergalmde door de ruimte. (blz. 88)

Mickey en de beestachtige spionnen

Het boek staat vol met leuke woordgrapjes, humoristische dialogen en verrassende wendingen. De lezer wordt bovendien continu geprikkeld met kleine puzzeltjes. Zo heeft elk hoofdstuk een vergrootglascode, die je kunt oplossen met behulp van een tabel achterin het boek. Ook leer je de morse code, een cijfer-lettercode en in spiegelschrift schrijven. Maar de belangrijkste puzzel is natuurlijk het vinden van de diamantdief en de hondvoerder! En samen met Mickey zullen jonge lezers zich daarmee absoluut nog het meest vermaken!

Dit is een heerlijk leesboek voor jonge speurders! In de bibliotheek vind je het bij de A-boeken, maar dit boek is ook nog heel erg leuk voor de bovenbouw! De puzzels en vele spitsvondige grappen zullen zeker ook gewaardeerd worden door oudere lezers.

Doordat het boek lekker makkelijk wegleest – met de korte hoofdstukken, grappige illustraties en het prettig leesbare lettertype – is het ook heel geschikt voor de wat zwakkere lezers.

Om het boek te promoten, lees je eerst de achterkant voor en kun je vervolgens het volgende korte fragment voorlezen:

De Herenstraat zag (…) het bureau open. (blz. 23 t/m 24)

Dat maakt vast al erg nieuwsgierig, maar als je iets meer tijd hebt, zou je ook nog het volgende korte hoofdstuk kunnen voorlezen – dat is namelijk ook nog eens heel erg grappig en zal waarschijnlijk nog meer kinderen overhalen dit boek te gaan lezen! Bouw om de spanning op te voeren even een korte pauze in en vraag wat de kinderen zouden doen. En wat zal Mickey doen, denk je? Lees vervolgens verder…

Mickey deed wat (…) Toen werd alles… zwart. (blz. 26 t/m 31)

Wijs kinderen erop dat op de achterkant van het boek ook al een code gekraakt kan worden!

Geheimschrift