Mijn ouders zijn onhandelbaar

Mijn ouders zijn onhandelbaarDe ouders van Louis doen erg hun best om ‘cool’ te zijn. Ze vragen Louis om tips en in eerste instantie wil hij ze best helpen, maar al snel belandt hij in een nachtmerrie, waarin zijn ouders zijn vrienden benaderen op Facebook en gekleed als tieners door het leven gaan. Om je kapot te schamen! Zo is het moeilijk vrienden maken op zijn nieuwe school… Gelukkig is Louis een geboren komiek en door een brutale actie mag hij meedoen met een talentenshow! En dan blijkt dat humor veel van zijn problemen oplost!

We lezen mee in het dagboek van Louis, waardoor we het verhaal geheel door zijn ogen meemaken. Hij wil graag een echte komiek worden en is – in het verhaal – erg goed in het vertellen van grappen. De grappen die voorbij komen zijn echter behoorlijk flauw, maar kinderen zullen ze vast leuk vinden. De vertelstijl is echter hilarisch, dus het is in zijn geheel echt een heel grappig boek.

Het boek is geen graphic novel, al zou je dat wel verwachten (dagboekstijl; getekende voorkant). Er staan zelfs helemaal geen illustraties in het boek, afgezien van het portretje van Louis dat ook op de voorkant staat.

Louis is een jongen die je snel aardig gaat vinden. Hij is begripvol naar zijn ouders; laat zich niet kisten door pesters, maar gaat ook niet vervelend terug doen; hij heeft een beste vriendin (waar hij uiteindelijk toch iets meer voor blijkt te voelen dan alleen vriendschap) en is aardig tegen anderen. Na alle ‘losers’ en bijdehante kinderen in andere boeken best eens fijn!

Het boek is een vervolg op Ouders… zo voed je ze op, maar het kan geheel zelfstandig gelezen worden.

Dit grappige fragment, waarin de vader van Louis zichzelf compleet belachelijk maakt en Louis zich dus rot schaamt, is een goed fragment voor boekpromotie!

Ik had Julie (…) een complete nachtmerrie. (blz. 61 t/m 64)