Het Ministerie van Oplossingen en de verdwenen Van Gogh

Het Ministerie van Oplossingen 2Nina werkt voor het Ministerie van Oplossingen. Dat heeft ze zelf opnieuw opgericht, samen met haar vrienden Ruben, Alfa en de blinde, 89-jarige mevrouw Vis. Ze kunnen niet wachten om stiekem problemen op te gaan lossen.

Maar zodra ze hun nieuwe Ministerie-computer aansluiten, krijgen ze een melding. Ze moeten nog een openstaande zaak uit 1953 oplossen: de zaak van de vermoorde huisbaas en de verdwenen Van Gogh. Ze gaan meteen aan de slag, maar ja… Hoe los je als 11-jarige een moord van 65 jaar geleden op? Hoe vind je een gestolen tekening van Vincent van Gogh terug? En dan worden ze ook nog achtervolgd door Zilvermannen…

Tweede deel in de serie Het Ministerie van Oplossingen.

Een geheim hoofdkantoor, een spannende moordzaak die opgelost moet worden en een mobieltje met eeuwig beltegoed. Wat wil een kind nog meer?! Dit spannende avontuur is nu wat je zegt een echt kinderboek. In dit verhaal spelen de kinderen de hoofdrol en onderzoeken ze serieuze problemen, maar wel met behulp van een flink aantal fantasievolle gadgets en nogal excentrieke volwassenen.

Om de moordzaak uit 1953 op te kunnen lossen, moeten Nina, Alfa en Ruben namelijk hulp inroepen van een oud-medewerkster van het Ministerie: Tirza. Deze stoere dame van in de negentig speelt een belangrijke rol in het onderzoek naar de verdwenen Van Gogh. Sanne Rooseboom heeft allerlei zaken prachtig met elkaar verweven, zoals dat in een echte detective natuurlijk ook hoort. Dat zij hier erg goed over na heeft gedacht, blijkt wel uit het feit dat zelfs de Watersnoodramp in 1953 nog een rol speelt in het verhaal.

Het is erg leuk om te zien hoe het heden en het verleden in dit verhaal met elkaar verbonden worden. De samenwerking van doortastende kinderen met stoere hoogbejaarden is lekker gek. En door de aanwezigheid van Zilvermannen en kunstdieven, die ook achter de verdwenen Van Gogh aanzitten, wordt de spanning flink opgevoerd. Het verhaal wordt nergens echt nagelbijtend spannend, maar leest als een vlot avontuur waarin ook nog flink wat humor is verwerkt. Hoewel het verhaal vol zit met realistische elementen, zal het kinderen wel duidelijk zijn dat dit tevens een verhaal is dat je ook weer niet al te serieus moet nemen.

Wat verder nog bijdraagt aan het leesplezier: prettig formaat, mooie kleurige cover en leuke tekeningetjes van Mark Janssen aan het begin van elk hoofdstuk. Kortom, een heel fijne detective voor kinderen die wel houden van een lekker leesavontuur!

Fragment voor boekpromotie: het echte onderzoek begint en het fragment bevat zowel spanning als humor. Nina, Alfa en Ruben zitten bij Tirza in de auto.

‘Het is net (…) toch niet gek. (blz. 53 t/m 57)

Van Gogh

Als je aan Van Gogh denkt, denk je al snel aan een schilderij met zonnebloemen of misschien aan zijn beroemde ‘Sterrennacht’. Maar Van Gogh heeft naast kleurige schilderijen ook heel erg veel tekeningen gemaakt – net als in dit verhaal. Googel maar eens op ‘Van Gogh tekening’. Erg leuk om eens met de kinderen te kijken hoe zo’n tekening er nu in het echt uitziet!

Van Goor, 2018

Het Ministerie van Oplosingen 2 bol.com

Ministerie van Oplossingen bol.com

Het ministerie van Oplossingen 3 bol.com

Series: Het Ministerie van Oplossingen | Onderwerpen: 2018, Beroepen, Moord, Onderzoek, Onderzoek & wetenschap, Serie, Tijd van burgers en stoommachines, Tijd van televisie en computers, Tip van Emma, Vincent van Gogh, Zoektocht
Geïllustreerd door Mark Janssen