Monster Zoo 1: Voedertijd

Monster ZooJindra Heuvelmans is een doodgewone brugklasser… tot hij op een dag benoemd wordt tot bewaker van de Monster Zoo: een gigantisch ondergronds complex vol monsters. En die levensgevaarlijke wezens hebben een razende honger…

Monster Zoo 1Griezelige cover… check! Stoere illustraties… check! Cool onderwerp (monsters)… check! Tot de verbeelding sprekende hoofdstuktitels (Bloedspetters, piranha’s en andere niet zo leuke herinneringen)… check! Leuke opsommingslijstjes en uitvergrote woorden… check! Yes, dit boek voldoet aan allerlei criteria waar niet-zo-enthousiaste lezers toch wel enthousiast van zouden kunnen worden! En dan is het verhaal ook nog eens lekker vlot geschreven. Perfect voor een positieve leeservaring!

Monster Zoo 1

©2020 Moon, illustratie van Jacqueline van Rhijn uit Monster Zoo 1

Brugklasser Jindra wordt op een dag uit school gehaald omdat zijn vader in het ziekenhuis ligt. Die heeft een megagiftand in zijn arm zitten, waardoor zijn lichaam langzaam zwart kleurt. Er is nog maar één redmiddel: een antiserum, en dat kan alleen Jindra halen…

Zo komt Jindra achter het bestaan van de Monster Zoo: een dierentuin vol fabelwezens, die diep onder de grond verstopt zit. En dat niet alleen: Jindra moet de taak van zijn vader overnemen en de monsters gaan verzorgen… Dat levert spannende actiescènes op, maar tegelijkertijd is het verhaal door de humoristische toon ook erg grappig. Echt eng wordt het boek dus niet, al zijn de monsters waar Jindra mee te maken krijgt behoorlijk angstaanjagend.

Ik moest aan de leraren uitleggen dat ik mijn boeken en schriften kwijt was, zonder dat ik kon zeggen dat een freaking eng tentakelmonster mijn rugzak had verslonden. Dus vertelde ik maar met een heel zielig stemmetje over mijn vader en het ziekenhuis en dat ik ergens in de chaos mijn rugzak was verloren en dat werkte. (blz. 81)

Monster Zoo 1Halverwege het boek lijkt het verhaal meer een soort encyclopedische opsomming van monsters te worden, met dierentuinbordjes waarop soortnaam, kracht, voedsel en herkomst vermeld staan. De monsters zijn niet zomaar bedacht, maar bekende mythische of legendarische figuren. Maar net als je je begint af te vragen of er nog naar een plot toegewerkt gaat worden, klinkt er een explosie. Indringers! Het is tijd voor een ‘compleet krankzinnig plan’!

Het zal weinig moeite kosten om het boek vervolgens tot de laatste bladzijde uit te lezen en dan wordt er ook nog vooruitgeblikt naar het volgende deel, waarin Jindra wordt opgeroepen om in Noorwegen mee te gaan op trollenjacht! Maak je maar klaar voor nog veel meer monsters!

Echt een fijne serie om te promoten in de klas! Stoer, spannend, grappig en niet te moeilijk; mede door het grote lettertype en de ruime bladspiegel ook zeer geschikt voor de minder sterke lezers. Leuk is ook dat de hoofdpersoon in de brugklas zit; daardoor zal het juist ook kinderen in de bovenbouw erg aanspreken.

Wil je het boek promoten, dan kun je dit korte fragment voorlezen om ze nieuwsgierig te maken:

Voorzichtig stap ik (…) wat ik zie. (blz. 44 t/m 46)

Het boek van wonderlijke wezensAchterin het boek staat ook nog een boekentip voor kinderen die meer willen weten over de monsters in dit boek: Het boek van wonderlijke wezens die werkelijk bestaan. Dit boek heeft Tjerk Noordraven ‘vertaald vanuit het middeleeuws Roemeens’ en staat vol met monsters van over de hele wereld, op alfabetische volgorde. Een ‘echte’ encyclopedie dus, met prachtige tekeningen van Madeleine Kuijper. Maar liefst 150 fascinerende en huiveringwekkende monsters komen uitgebreid aan bod. Van de afanc tot de zombie, en alles wat ertussenin zit. Een tip voor kinderen die houden van wonderlijke weetjes en mooie gedetailleerde tekeningen, zoals je kunt zien in het inkijkexemplaar.

Heel fijn is dat beide boeken ook te lezen zijn via de online bibliotheek! En deel 2 is inmiddels ook al verschenen!

Uitgeverij Moon, 2020

Monster Zoo 1