Morgen is een ander land

Morgen is een ander land‘Kom,’ had mama gezegd. ‘We vertrekken. Morgen vertrekken we.’
Een meisje en haar moeder stappen in de donkere laadbak van een vrachtwagen, voor een lange, onzekere rit. Op weg naar een nieuw thuis, op weg naar een ander land. Het lijkt wel een ruimtecapsule op weg naar een onbekende planeet. Maar ze moeten heel stil zijn, want niemand mag hen vinden. Maar slapen wil het meisje niet, want dan komen de dromen… de dromen die vertellen waarom ze zijn vertrokken…

Wat een prachtig aangrijpend verhaal, over een meisje op de vlucht. De titel spreekt eigenlijk al voor zich: morgen zal alles anders zijn. Deze prentenvertelling is allesbehalve kinderachtig en bezorgt je letterlijk kippenvel. Het is heel knap hoe met weinig woorden toch heel veel gezegd kan worden.

‘Wij zijn op weg naar een ander land. Een nieuw thuis. Daarom hebben we dit ruimteschip genomen. De ruimte is oneindig groot.

Het meisje, dat gedurende het hele boek naamloos en leeftijdsloos blijft (maar waarschijnlijk zo’n tien jaar oud is), stelt zich voor dat ze net als het hondje Laika onderweg is door het donkere heelal. Zonder dit expliciet te verwoorden, is duidelijk dat het meisje de werkelijkheid probeert te ontvluchten. Ze wil niet dromen en ze wil niet slapen. Want als je slaapt, verdwijn je een klein beetje. En ze wil niet verdwijnen…

Langzaam wordt duidelijk hoe de vlucht geregeld is en wat er gebeurd is in het land waar het meisje en haar moeder vandaan komen. Met niet meer dan een paar zinnen, wordt de tragiek meer dan duidelijk. Waar ze naartoe gaan, weten we niet. Hoe het verhaal afloopt ook niet. Het boek roept hiermee erg sterke gevoelens op: medeleven, onzekerheid, maar vooral verdriet. Een ontzettend sterk en ontroerend verhaal, dat in combinatie met de mooie, sfeervolle prenten een onvergetelijke indruk achterlaat.

Probeer tijd in te roosteren om dit prachtige boek voor te lezen in je klas. Het is niet dik, het is niet veel tekst, maar de impact ervan zal groot zijn. Het laat op prachtige wijze de menselijke kant van vluchtelingen zien. Het vertelt over waarom mensen vluchten. Het laat je voelen hoe ingrijpend het is om je land achter te laten en niet te weten waar je naartoe gaat. Het zal kinderen laten inzien dat vluchtelingen vaak traumatische dingen hebben meegemaakt en dit zal ongetwijfeld leiden tot meer begrip en tolerantie.

Doordat het boek regelmatig wisselt van realiteit naar fantasie en er een heel diepe laag zit in de weinige woorden, zal het best lastig zijn voor kinderen om het in één keer te begrijpen. Ook dat is een reden om het boek met je klas te bespreken.

De tekst van Morgen is een ander land is gebaseerd op de theatervoorstelling Kamyon, die heel Europa rondreist.

Onderstaand filmpje vertelt hetzelfde verhaal. De prenten komen niet overeen met die in het boek!

Em. Querido’s Kinderboeken Uitgeverij, 2017