Operatie Pisang

Operatie PisangRosa en Fico zijn de kinderen van president Pablo Fernando van het land Costa Banana. Ze kregen altijd privéles van meester Gabriel, maar hij besluit te gaan samenwonen in het buurland Costa Kanaria. Dat haar geliefde meester ineens zonder afscheid te nemen verdwijnt, vindt Rosa echter heel verdacht. Samen met haar broertje Fico en vriendin Julia gaat ze op onderzoek uit. Al gauw ontdekken ze dat de meester niet vrijwillig is verdwenen… en dat is het begin van een spannend spionage-avontuur.

Onafhankelijk te lezen vervolg op de boeken De gruwelijke generaal en De ongelooflijke Ravi Ravioli. Deze boeken wonnen beide de Pluim van de Senaat van de Kinderjury.

Wat een fantastisch kinderboek heeft Jozua Douglas weer geschreven: spannend, grappig én een heel fijn speurdersverhaal. Alle ingrediënten die kinderen belangrijk vinden en waarderen komen in dit boek aan bod: spanning, humor, een heldere verhaallijn en herkenbare personages. Niet voor niets is dit boek genomineerd door de Nederlandse Kinderjury 2018!

Douglas’ humor kan soms wat doorslaan naar de flauwe kant, maar in dit boek is daarvan absoluut geen sprake. De humor is heel goed gedoseerd en de combinatie met de spannende verhaallijn werkt ontzettend goed. Veel personages zijn – net als in de voorgaande delen – lekker over-the-top. Maar de hoofdpersonen Rosa, Fico en Julia zijn eigenlijk normale kinderen (afgezien van het feit dat Rosa en Fico kinderen van de president van Costa Banana zijn), waar jonge lezers zich waarschijnlijk graag mee identificeren. De meiden zijn stoer en slim en Fico is dat eigenlijk ook (ook al vindt Rosa soms van niet). Dat contrast van vrij normale hoofdpersonen met bizarre, stereotype bijpersonen is ook terug te vinden in de boeken van Roald Dahl – waarschijnlijk de voornaamste reden dat Jozua Douglas met hem vergeleken wordt.

Niet alleen de personages zijn goed uitgewerkt, ook de omgeving wordt in dit boek mooi omschreven. Zo komt het land Costa Banana echt tot leven! Maar het belangrijkste is natuurlijk het spionage-avontuur, waar de lezer vol overgave in mee zal gaan. Het is moeilijk om dit boek weg te leggen als je er eenmaal in begonnen bent! Rosa en haar nieuwe vriendin Julia proberen samen te achterhalen wat er met meester Gabriel is gebeurd. Natuurlijk vindt president ‘Super Pablo’ Rosa’s verdenkingen maar onzin. Maar gelukkig krijgen ze hulp van de stiefvader van Julia: de superaardige en nieuwe meester Manuel. Zelfs Fico blijkt met zijn drone-vliegen weer een onmisbare helper. Al snel raken ze verstrikt in een complot, waarin onduidelijk is wie ze nu wel en niet kunnen vertrouwen.

Een spannend, heerlijk vlot en humoristisch geschreven verhaal dus! Tel daar nog de aantrekkelijke vormgeving bij op – prettig lettertype, veel sprekende illustraties van Elly Hees en een mysterieuze cover – en je begrijpt dat zowel jongens als meisjes zullen smullen van dit boek. Leesplezier gegarandeerd!

De boeken van Jozua Douglas zijn superpopulaire voorleesboeken en dat is volkomen terecht. Zijn verhalen spreken jongens én meisjes aan, zijn spannend én grappig, de hoofdstukken zijn niet te lang en je komt lekker snel in het verhaal. Allemaal belangrijk in een goed voorleesboek.

De boeken uit de serie Costa Banana zijn los van elkaar te lezen, dus je kunt er gemakkelijk voor kiezen om dit boek voor te lezen, zonder dat de kinderen de eerste delen al kennen.

Het is echter ook goed om kinderen andersoortige boeken te laten leren kennen, dus mijn tip is om je te beperken tot het voorlezen van één boek van eenzelfde schrijver en daarna te kiezen voor iets totaal anders. De boeken van Jozua Douglas zijn ook juist voor zelfstandig lezen heel aantrekkelijk!

Besluit je dit boek niet voor te lezen, dan is het wel de moeite waard om het te promoten (als je klas het boek niet al gelezen heeft…). Lees de samenvatting voor en daarna een kort fragment. Het volgende, korte fragment geeft een heel goed beeld van dit boek (spionagepraktijken in Costa Banana!):

Julia keek naar (…) toch niet zijn?’ (blz. 121 t/m 125)

Je kunt ook mooi deze boektrailer gebruiken:

Kinderen die het boek gelezen hebben en zelf ook lekker codes willen gaan kraken, kunnen op de website van Jozua Douglas uitleg vinden hoe dat werkt! Zo worden ze zelf ook een superspion.