Otto-Jan zegt nee tegen lezen

Otto-Jan zegt nee tegen lezenOtto-Jan houdt absoluut niet van lezen. Hij doet er ook alles aan om zijn leven lees-vrij te houden en heeft inmiddels aardig wat tips om lezen te vermijden. Nu hij echter op de middelbare school zit, is lezen ontwijken niet meer zo eenvoudig. Als zijn vriend Tim bovendien besluit hem niet meer te helpen, moet hij drastische maatregelen nemen om zijn perfecte record niet-lezen in stand te houden.

Je zou denken dat dit écht een boek voor niet-lezers is. Sterker nog: toen ik de titel en de omschrijving had gelezen, heb ik het boek ook daadwerkelijk aangeraden aan een aantal niet-lezers in mijn klas. Zij vonden het boek echter niet leuk. Saai.

Zoals elke leerkracht echter weet, betekent saai vaak ‘moeilijk’ en dat is in dit geval waarschijnlijk ook zo! Nadat ik het boek zelf gelezen heb, weet ik: dit is absoluut geen boek voor niet-lezers! Daarvoor is hun woordenschat waarschijnlijk niet toereikend en ja, dan is het boek meteen een stuk minder leuk! Het punt is dat dit boek niet in Nederland, maar in Vlaanderen is vertaald. De Vlamingen staan bekend om hun sterke woordenschat en woorden als ‘mannequin’, ‘sinecure’, ’neen’ en de ‘bib’ komen in Nederlandse kinderboeken niet voor.  Bovendien staat het boek vol met subtiele grapjes, die eerder door talige kinderen zullen worden opgepikt dan door niet-lezers:

“Heb je plannen voor de zomervakantie, Otto-Jan?” Ik was dankbaar dat ze van onderwerp was veranderd en probeerde een lange, gedetailleerde beschrijving van mijn vakantieplannen te geven. “Niet veel.” (blz. 159)

Kortom: dit boek pleit een boek voor niet-lezers te zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Het is echter wel een heel leuk boek voor kinderen die goed zijn in taal en een goed gevoel voor humor hebben. Verder gaat het boek echt niet alleen over niet willen lezen. Het verhaal gaat namelijk ook over verkering, verliefdheid en vriendschap. En aangezien het verhaal verteld wordt door een jongen, is het boek echt niet alleen geschikt voor meiden!

Bijzonder en grappig zijn verder de soms erg korte hoofdstukken (een van de tips van Otto-Jan!) en de vele tips om niet te lezen.

Fragment voor boekpromotie:

“Ga je me (…) de hele pot. (blz. 24 t/m 30)