Poptropica 1 – Het geheim van de landkaart

Het geheim van de landkaartNadat hun luchtballon in een storm terechtkomt, landen Mya, Boyan en Jordy op een tropisch eiland in Poptropica, het verborgen eilandenrijk. Daar komen de drie kinderen vreemde dingen op het spoor… Het lijkt wel of ze terug in de tijd zijn gegaan! Een mysterieuze landkaart helpt ze in hun zoektocht terug naar huis. Maar de duistere Octavius heeft andere plannen met de landkaart. Vinden de drie ooit hun weg naar huis?

Dit boek is het eerste deel in de serie Poptropica en gebaseerd op de virtuele wereld Poptropica, die je kunt vinden op poptropica.com, een Engelstalige game-community vol games en verhalen.

BoemboekEen nieuwe serie, naar een idee van Jeff Kinney – de schrijver van Het leven van een loser… dat maakt zowel nieuwsgierig, als sceptisch: hebben we hier te maken met een aftreksel van het succes van zijn eerste serie? Nou… zéker niet! Poptropica is compleet anders, verfrissend, kleurrijk, ontzettend fantasievol en daardoor heel inspirerend! Het boek is volledig in kleur afgedrukt en een stripverhaal in boekvorm. Uitgeverij De Fontein brengt het boek uit onder de naam Boemboeken: boeken vol spanning, actie, goeie grappen en plaatjes. En dat – volgens de uitgeverij – al vanaf 7 jaar!

Is dit dan wel een geschikt boek voor de bovenbouw? Jazeker!! Want het boek is écht grappig! De humor druipt er vanaf, maar op een slimme en subtiele manier. De grap zit vaak verstopt in een blik van de hoofdpersonen of in een erg droog stukje tekst. De schrijver en illustrator weten de grappen perfect te timen – en dat is erg knap op papier! Het taalgebruik is helemaal van deze tijd en zeker niet kinderachtig:

– Het is vast een nieuwe technologie. Zoiets heb ik nog nooit gezien!
– Komt waarschijnlijk uit Japan. Daar zijn ze VEEL verder met dat soort dingen. Mijn oom komt daar vaak.
– Nee, dit ding is echt SUPERGEAVANCEERD.
– Kan hij appen?
(blz. 35/36)

Behalve humoristisch is het boek inderdaad ook best spannend, met achtervolgingen door een sabeltandtijger en boze vikingen…en dit is nog maar het begin, want – zo is op de laatste pagina te lezen – het avontuur gaat verder en het mysterie verdiept zich in deel 2…
Kinderen zullen smullen van deze serie. Hopelijk gaan er nog vele delen volgen!

Deze serie is echt de moeite waard om onder de aandacht van de kinderen te brengen. Natuurlijk kun je je afvragen hoeveel leesontwikkeling kinderen nu echt opdoen van zo’n stripverhaal als dit… Toegegeven: dit boek heb je echt binnen een half uurtje uit, want het is meer plaatjes kijken dan lezen. Maar je doet dit boek echt tekort als je het niet serieus neemt als leesboek: de humor die in het verhaal zit verwerkt, is geweldig en ook de fantasie en de verhaallijn zijn enorm prikkelend voor de verbeeldingskracht van kinderen. En verbeeldingskracht vergroot de leesbeleving en dus ook de leesontwikkeling!

Daar komt nog bij dat je kinderen kunt verwijzen naar de bijbehorende website. Weliswaar is de site in het Engels, maar dat houdt kinderen tegenwoordig zelden tegen… Op de website kunnen de kinderen games spelen die zich afspelen op de verschillende eilanden van Poptropica. Op het oudergedeelte van de website is te lezen dat er goed is nagedacht over de educatieve achtergrond van de games: children use gaming literacy to enjoy a narrative that is often rooted in factual history. In Poptropica kun je bovendien digitale boeken lezen! Meer leesbevordering dus!

Je kunt het eerste hoofdstuk van het boek hier downloaden en samen met de klas bekijken.

De bibliotheek heeft dit boek overigens geclassificeerd als B-boek! (vanaf 9 jaar dus)

Uitgeverij De Fontein, 2017