Robin Hood

Robin Hood Best Books ForeverJe hebt vast gehoord van de naam Robin Hood – de beste boogschutter van Sherwood Forest! Maar wie is hij nu eigenlijk echt? Wat is het geheim van zijn afkomst? Je leest het in dit verhaal over listen, liefde, gevechten, valstrikken en ontsnappingen. Met zijn pijl en boog helpt hij vrienden in nood. Maar dan ziet hij het mooiste meisje dat hij ooit heeft gezien… en heeft hij een ander doel om zijn pijlen op te richten!

Deel uit de serie Best Books Forever (BBF), bedoeld om klassieke verhalen toegankelijk te maken voor jonge lezers. Dit boek heeft AVI-niveau E5 en CLIB-niveau 6.

Dit boek is een vrije bewerking naar het boek Robin Hood van Alexandre Dumas, door Silvia Roncaglia.
Het boek is vertaald door Peter Quite.

De legende over de held Robin Hood is al honderden jaren oud en er zijn dan ook talloze boeken en films over hem gemaakt. Dit is een bewerking van een boek van Alexandre Dumas, maar ook hij is dus een van de velen die schreven over deze Engelse volksheld.

Kinderen die de Disney-versie van Robin Hood kennen, zullen waarschijnlijk denken dat dit verhaal niet klopt, want het wijkt flink af van de animatiefilm. Prins Jan ontbreekt in het verhaal, evenals koning Richard en het bekendste stuk van het Robin Hood-verhaal: dat hij steelt van de rijken en geeft aan de armen (al wordt hier wel naar verwezen in het laatste hoofdstuk). Wat hetzelfde is, zijn de belangrijkste hoofdpersonen: Robin Hood (logisch), de sheriff van Nottingham, broeder Tuck, Kleine Jan en natuurlijk Marian… de mooie dame waar Robin Hood verliefd op wordt. Het is duidelijk dat de auteur ervoor heeft gekozen om slechts een gedeelte van de legende in deze zeer verkorte versie te vertellen: het verhaal van de ontmoeting van Robin en Marian.

Kenmerkend voor dit verhaal zijn de pijl en boog van Robin Hood en de middeleeuwse setting, met schildwachten, jonkvrouwen en uitspraken als “Grijp dat addergebroed!”. De vertelwijze van het boek komt verder overeen met de klassieke vertelwijze van het Robin Hood-verhaal: een alwetende verteller neemt de lezer mee door verschillende scènes van het verhaal. Dat leidt tot aansprekende zinnen als:

Onze held is dan nog een wurmpje van net een jaar oud. (blz. 5)

Maar we laten Robin even alleen met zijn pijl-en-boog. We gaan naar een andere plek in het bos. (blz. 13)

Het zorgt ervoor dat het boek lekker luchtig en makkelijk leest. Verder zit er veel humor in het verhaal, door de warrige sheriff van Nottingham, die steeds te grazen wordt genomen door Robin.

Robin Hood illustratieHet resultaat is een kort, maar vermakelijk verhaal, dat doet wat de serie BBF beoogt: het introduceren van de klassiekers bij kinderen, op een vrij laag AVI-niveau. Voor iemand die de volledige legende van Robin Hood wil leren kennen, is dit boek te compact. Maar de beperkte omvang (77 pagina’s) en de vele kleurrijke, stripachtige illustraties zal de wat minder goede lezers zeker aanspreken en voor hen vormt dit boek daarmee een prima eerste kennismaking met deze legendarische held.

Dit boek is echt bedoeld om zelfstandig te lezen (een voorleesboek mag wel wat moeilijker!), maar is natuurlijk wel heel geschikt om klassikaal te introduceren. Als je dit boek presenteert in de klas, kun je er namelijk meteen bij vertellen hoe bekend en bijzonder het volksverhaal van Robin Hood is. Laat bijvoorbeeld deze oude versie (1916) van het verhaal zien en lees gezamenlijk de eerste bladzijden. Ook in dit boek is een alwetende verteller aan het woord, die niet alleen de held Robin Hood introduceert, maar ook vertelt hoe het verhaal is ontstaan; hoe het verhaal vanuit de middeleeuwen mondeling is verspreid en hoe bekend het is in Engeland.

Een grappig fragment voor boekpromotie:

Laten we nu (…) heel goede raadgever. (blz. 33 t/m 37)

Google ook eens op “Robin Hood books” en je ziet een gigantische hoeveelheid covers van het boek! Erg leuk om te zien.