Robotoorlog 1 – Geheime kracht

Robotoorlog - Geheime krachtHet is oorlog tussen de mensen en de robots. Wie gaat er winnen?

Sinds de dood van hun ouders wonen Denny en zijn broertje Flint in een weeshuis. Ze groeien op in een gevaarlijke wereld, vol robots die mensen aanvallen. Niemand lijkt er iets tegen te doen. Op een dag zien Denny en zijn beste vriend Arion echter op straat een oude man, die de strijd aangaat met vijf robots. En hij wint! De man hoort bij een geheime groep, die de robots wil verslaan door gebruik te maken van oosterse vecht- en verdedigingstechnieken. Denny en Arion willen daar meer van weten…

Dit is deel 1 uit de serie Robotoorlog.

In heel veel opzichten is dit een bijzonder boek. Allereerst is het uitgegeven in eigen beheer door schrijfster Rian Visser. Dat is opvallend, want Visser heeft al behoorlijk naam gemaakt als auteur. Bekend van vele avi-boekjes, de serie Blitz!, gedichten, leesbevorderingslessen en boeken uit de serie Terugblikken zou je denken dat zij toch wel bij een bekende uitgeverij terecht kan. Visser heeft echter bewust gekozen voor deze uitgeefvorm, om zo alle vrijheid te hebben om te maken wat zij wil.

En dat heeft dus ook een bijzonder verhaal opgeleverd: een boek over robots, vechten én vriendschap. ‘Voor iedereen die van vecht- en verdedigingssporten houdt’ staat achterop het boek te lezen. Daarmee is niets teveel gezegd: kinderen die geïnteresseerd zijn in vechtsporten zullen werkelijk smullen van dit verhaal! Maar behalve dat is het ook een heel boeiend en spannend verhaal voor álle lezers. Het is onduidelijk waar en wanneer het verhaal zich afspeelt, maar je kunt je prima voorstellen dat het de wereld kan zijn waarin wij in de toekomst zullen leven. Want wat als robots ons leven daadwerkelijk zullen gaan beheersen? En wat als we de controle over die robots verliezen? Die gedachte én de gebeurtenissen in het verhaal zorgen ervoor dat de jonge lezer het boek maar moeilijk aan de kant zal kunnen leggen.

Het onderwerp van het boek is érg actueel. Het boek kan zo worden opgenomen op de leeslijst voor Nederland Leest 2017, met het thema ‘robotica’. En dat is óók bijzonder, want zoveel boeken over robotica zijn er niet voor jonge kinderen. Althans, niet op deze (dreigende) manier.

Illustratie Robotoorlog - Geheime krachtDaarbij komt dat Rian Visser een zeer uitgebreide en mooi vormgegeven website heeft gemaakt bij het boek (www.robotoorlog.nl), waarop je heel veel informatie (incl. filmpjes) kunt vinden over robots en vechtsporten. De site heeft nog een extra link met het boek, doordat de schriften van de hoofdpersonen te bekijken zijn (leuk voor op het digibord!). Ook hierin staan aantekeningen over robots en vechtsporten, maar dan vanuit het verhaal.

Zoals gezegd, weet Rian Visser wel hoe zij aan leesbevordering moet doen!

Het boek heeft een speciaal dyslexie-lettertype, is opgedeeld in korte hoofdstukken en is geschreven in relatief eenvoudige zinnen. Daardoor wordt dit boek nog eens extra toegankelijk voor de kinderen die lezen nog wat moeilijk vinden. De ‘geheime kracht’ (om met de titel van het boek te spreken) van het boek zit hem echter in het onderwerp. Ik ken al heel veel jongens die dit boek reuze boeiend en interessant zullen vinden! Daarmee is dit boek een zeer waardevolle aanvulling voor elke schoolbibliotheek!

Om het boek te promoten, kun je de samenvatting voorlezen en onderstaand fragment (hoofdstuk 2):

Denny verwachtte dat (…) Je ziet lijkbleek. (blz. 11 t/m 13)

Daarbij laat je natuurlijk ook meteen de bijbehorende website of deze spannende boektrailer zien:

Maar je kunt nog veel meer doen met dit boek: Rian Visser heeft ook twee digibordlessen bij het boek geschreven:

Omgaan met ruzie

Ook als je het boek niet hebt (gelezen), kun je deze digibordles over ruzie en vechten in de klas geven. De les maakt – net als het boek! – duidelijk dat vechtsporten helemaal niet agressief zijn, maar juist kunnen worden ingezet om een betere en veiligere sfeer in de klas te creëren. Zelfbeheersing, respect en op een positieve en veilige manier met elkaar omgaan staan centraal. En, bijkomend voordeel, zoals Rian Visser ook al op haar website schrijft: veel drukke kinderen zijn superenthousiast over vechtsporten. Zo zijn zij meteen gemotiveerd om goed mee te doen met deze les!

Met behulp van de les kun je het gesprek aangaan over ruzie, maar er staan ook oefeningen in om rustig te worden en om op een krachtige, maar respectvolle manier op te komen voor jezelf.

Creatief schrijven

Speciaal voor de Kinderboekenweek 2017, met als motto ‘gruwelijk eng’ maakte Rian Visser ook nog een schrijfles: Schrijf een spannend verhaal! Hierin leren kinderen hoe ze zelf een spannend verhaal kunnen bedenken. Er staan ook tekenopdrachten in (bedenk zelf een enge robot). In de les wordt steeds verwezen naar het boek Robotoorlog, maar je hoeft dit nog niet gelezen te hebben.

Uitgeverij Books2download, 2017

Robotoorlog 1 bol

Robotoorlog 2 bol

Robotoorlog 3 bol

Robotoorlog 4 bol

Genre: Spanning
Series: Robotoorlog | Onderwerpen: 2017, Aikido, Dyslexie, Kinderboekenweek 2017, Robots, Ruzie, Serie, Techniek, Tip van Daan, Toekomst & technologie, Vechten, Vechtsport, Verdedigingssport, Vriendschap
Geïllustreerd door Guillem H. Pongiluppi