Salomé Snel en de onzichtbare juwelendief

Salomé SnelAls Charlie een grap uithaalt met een leraar, moet hij voor straf een jongere leerling begeleiden. Deze 12-jarige Salomé Snel blijkt een briljante detective te zijn, die is ingeschakeld om een mysterieuze diefstal op te lossen. Algauw wordt Charlie meegesleept in een wervelwind van logisch nadenken, verborgen aanwijzingen en onverwachte wendingen.

Kinderen die houden van detectives, zullen waarschijnlijk ontzettend genieten van dit originele speurdersverhaal! Hoewel het behoorlijk ongeloofwaardig is dat een 12-jarig meisje wordt ingeschakeld als meesterdetective, is het natuurlijk wel ontzettend cool dat zij als enige een juwelendiefstal weet op te lossen en daarbij hulp krijgt van de politie. Juist. Salomé Snel krijgt hulp van de politie; niet andersom.

Waarom dan juist deze stoere dame – ‘een meisje met een wilde bos krullen en ogen net zo donker als haar huid’ – een begeleider nodig heeft, is een beetje onduidelijk. Ook Charlie, die als straf voor een mislukte grap deze rol mag gaan vervullen, snapt er niets van. Dan blijkt toch vrij snel dat Salomé zijn hulp goed kan gebruiken, want ‘ze is niet zo goed met mensen’. Ze kan wel heel ‘logisch kijken’ en haar emoties uitschakelen als ze een situatie beoordeelt, maar ze houdt niet van praten met mensen.

De 14-jarige Charlie daarentegen is een sociale, aanwezige jongen en dikke ‘mates’ met de charmante Gio, die weinig van Salomé moet hebben. Verrassend genoeg is Charlie de ik-figuur in dit boek. Mocht je door de cover en titel dus denken dat dit vooral een boek voor meiden is; dat is zeker niet zo, ook al is Salomé duidelijk wel de heldin van het verhaal.

Ik haalde goede cijfers zonder daar moeite voor te doen, waardoor ik veel tijd had om plannetjes te smeden met Giovanni, mijn beste vriend. We haalden vaak geintjes uit met leraren of klasgenoten en gebruikten bijna al onze vrije tijd voor het plannen van deze ‘operaties’ (geef toe, dat klinkt een stuk beter dan ‘geintjes’). (blz. 6)

Het verhaal is vermakelijk en absoluut verrassend, maar dat komt ook doordat de gebeurtenissen behoorlijk onwaarschijnlijk zijn. De conversaties zijn ontzettend humoristisch en heel bijdehand, maar doen daardoor ook wat gemaakt aan. Ze doen denken aan conversaties in Amerikaanse kinderseries: heel gelikt, maar – dat moet zeker gezegd worden – tegelijkertijd wel heel grappig. Het boek zou zo een scenario voor een film of tv-serie kunnen zijn!

Het boek is niet te dik (151 blz.), ziet er aantrekkelijk uit en leest lekker vlot door. Salomé geeft Charlie lesjes in speuren en ook als lezer ga je daardoor helemaal mee in deze echte whodunnit. Echt heel spannend wordt het niet, maar je wilt toch blijven lezen om te achterhalen wie de dader is! De schrijfster won met dit verhaal een schrijfwedstrijd en schreef dit verhaal ‘omdat ze het zelf als 10-jarige binnen een dag gelezen zou hebben’. Het einde van het boek geeft aan dat er nog wel meer boeken over Salomé en Charlie zullen gaan volgen… en daar zullen liefhebbers van detectives vast blij mee zijn!

Het volgende fragment is leuk voor boekpromotie; ook omdat kinderen – net als Charlie – worden geprikkeld om zelf na te denken over een misdaad. Goed om even te vertellen voordat je begint met voorlezen: Remy is een politieagent (en ‘gespierd genoeg voor een eigen superheldenfilm’).

‘Waar zijn we? (…) een goed idee.’(blz. 40 t/m 44)

Uitgeverij Ploegsma, 2020

In de bibliotheek vind je dit boek waarschijnlijk bij de C-boeken, maar dit boek is echt prima geschikt voor groep 7 en 8 van de basisschool!