Spijt!

SpijtJochem wordt vreselijk gepest op school. David doet er niet aan mee, maar hij durft er ook niks van te zeggen. Op een ochtend krijgen de leerlingen te horen dat Jochem na een schoolfeest niet is thuisgekomen. David voelt zich schuldig. Waarom heeft hij zijn mond nooit opengedaan? Hij wil Jochem graag vertellen dat het hem spijt. Hopelijk is het nog niet te laat…

Dit is de stripversie van het boek Spijt! van Carry Slee (1996). Het boek is al vele malen herdrukt én verfilmd.

Kippenvel. Brok in je keel. Het verhaal Spijt! van Carry Slee is al meer dan 25 jaar oud, maar heeft nog niets aan kracht ingeleverd. Nu is er door Ahmad Resh en Ralf van der Hoeven een strip van het verhaal gemaakt… en die komt keihard binnen.

Spijt!Mocht je het verhaal nog niet kennen… het is héél heftig: het gaat over Jochem, een jongen die op de middelbare school vreselijk gepest wordt, zó erg dat hij zijn leven niet meer ziet zitten. David, zijn klasgenoot zag de pesterijen voor zijn ogen gebeuren, maar was te druk met zijn eigen leven. Jochems ouders wisten het niet. En dan… is Jochem verdwenen.

Wat zijn de heftige emoties van dit verhaal krachtig overgebracht! De onmacht van Jochem, de wanhoop van zijn ouders, de spijt van zijn klasgenoten en leraren, het verdriet van zijn beste vriendin… In het boek lees je over al deze gevoelens, maar in deze strip zie je ze onmiskenbaar verbeeld, waardoor je het verhaal misschien wel nog intenser beleeft dan in het boek.

Spijt!

Denk niet dat dit een vereenvoudigde versie van het boek is. Absoluut niet. Het is ook geen eenvoudige strip, want er zijn veel tijdsprongen en parallelle gebeurtenissen. Het is een totaal andere manier van vertellen. Maar de beelden zeggen genoeg… Juist daardoor is dit verhaal nu voor nóg meer kinderen en vooral jongeren toegankelijk.

Dit stripboek verscheen vlak voor de Week tegen pesten 2022.

Daarom is er ook mooi lesmateriaal bij ontwikkeld, dat je kunt downloaden vanaf de website van Carry Slee. Bekijk ook zeker even het introductiefilmpje waarin Carry Slee vertelt over het boek!

In het lesmateriaal kunnen kinderen zelf bedenken hoe het verhaal van Spijt afloopt. Ze moeten hiervoor zelf een strip tekenen. Het is dus belangrijk om de opdracht te geven vóórdat ze het boek gelezen hebben.

Het is zeker de moeite om de film te kijken na het lezen van het boek. Er zullen ook zeker kinderen zijn die de film al kennen. De film wordt aangeraden vanaf 9 jaar, het boek vanaf 12 jaar. Ook het stripboek zou ik vanwege het heftige verhaal aanraden vanaf 12 jaar, maar onder begeleiding kun je het wel al aanbieden in groep 7 en 8. Het verhaal zal enorm veel indruk maken, maar dit is eigenlijk ook precies de bedoeling. Zoals Carry Slee ook in haar filmpje zegt: zodat iedereen blijft nadenken over pesten, hoe erg dat is en wat de gevolgen kunnen zijn.

Uitgeverij Moon, 2022

Spijt!

Genre: School
Onderwerpen: 2022, Anders zijn, Boekverfilming, Gevoelens, Klassieker, Middelbare school, Pesten, Schoolleven, Strip, Tip van Daan, Tip van Julia, Tip van Lisa, Tip van Mila, Verdriet, Vriendschap, Zelfmoord
Geïllustreerd door Ralf van der Hoeven