Storm en de uitvinding van het voetbal
door Jan Birck

Storm en de uitvinding van het voetbalStorm moet van zijn ouders monnik worden. Het lijkt hem alleen veel spannender om krijger en zeevaarder te zijn. Hij verzint een briljant plan om te ontsnappen uit de kloosterschool. Maar dan wordt hij gevangen genomen door Ansgar de Harige, een echte Viking die er niet voor terugdeinst zijn bijl en zwaard te gebruiken.

Storm wordt het slaafje van Ansgars vrouw Osrun. Daar gaat zijn plan om een groot krijger te worden. In plaats daarvan leert hij jongleren met een dennenappel. En dat verandert niet alleen zijn leven, maar dat van iedereen!

Vertaling door Mark Boog.

Storm en de uitvinding van het voetbal illustratie 1

©2018 Condor, illustratie van Jan Birck uit Storm en de uitvinding van het voetbal

Storm leefde ‘meer dan duizend jaar geleden’ en was nogal ongehoorzaam.

En zo kwam het dat zijn ouders op een dag overvallen werden. Niet door de mannen met de gevlochten baarden (die waren nog aan hun drakenschepen aan het timmeren), maar door de zorgen. (blz. 11)

Storm werd naar een kloosterschool gestuurd, waar nog nooit een leerling uit was ontsnapt.

Nou ja, tot Storm kwam. Want voor Storm stond het allang vast dat hij zeevaarder en krijger zou worden! Al was het alleen maar omdat ‘Storm’ een naam is voor een stormachtig leven in vrijheid en niet in een kloostergevangenis. Hij had er nu eenmaal geen idee van dat iemand met zo’n naam ook nog heel wat anders kon worden: voetbalspits! (blz. 13)

Storm en de uitvinding van het voetbal illustratie 2

Deze introductie is het begin van een zeer origineel verhaal over voetbal én Vikingen! De Duitse auteur Jan Birck heeft dit verhaal ‘opnieuw’ opgeschreven en getekend, want naar eigen zeggen stond het in een ontzettend oud boek dat hij vond bij een handelaar. Deze ‘nieuwe versie’ is een zeer aantrekkelijk boek om te zien. Het is opvallend zwaar, met een stevige kaft, glanzend papier en werkelijk bomvol kleurige illustraties. De vele tekeningen in cartoon-stijl brengen het verhaal echt tot leven!

En dat verhaal is – zeker in het begin – zeer vermakelijk om te lezen. Storms ontsnapping loopt niet bepaald vlekkeloos en hij belandt op het drakenschip van een stel vervaarlijke Vikingen uit Reydarfjordurthofthier. Hij komt er al snel achter dat deze Vikingen ruzie hebben met de Vikingen uit Reydarfjordurthoftdaar – aan de overkant van het dal. Om hun ruzie uit te vechten, voeren ze een strijd die verdacht veel op ons voetbal lijkt… Ook in het vervolg van het verhaal, dat weinig met voetbal te maken lijkt te hebben, zal de oplettende lezer steeds elementen van het spel terugzien. Totdat er echt geen twijfel meer over bestaat: hier wordt gevoetbald!

Het verhaal is geschreven in de tegenwoordige tijd, in een zeer vlotte schrijfstijl. Als naar het einde toe de focus van het verhaal van Vikingen naar voetbal verschuift, blijkt deze stijl heel goed bij het verhaal te passen. Hoofdstuk 18 leest als een waar verslag van een voetbalwedstrijd! Kinderen die graag spannende avonturen over Vikingen lezen, komen in dit verhaal wat minder aan hun trekken. Dit is vooral een leuk boek voor voetballiefhebbers en absoluut eens wat anders dan de ‘standaard’ serieboeken!

Dat een geschikt boek voor de minder gemotiveerde lezers niet altijd een graphic novel hoeft te zijn, bewijst dit boek! Hoewel de bladzijden in dit boek goed gevuld zijn met tekst, leest het verhaal heel vlot en is het boek ontzettend aantrekkelijk om te zien. En dan ook nog een verhaal met veel humor, stoere personages (Vikingen) én over voetbal. Vooral jongens zullen dit boek wel waarderen! Maar door het stoere personage Vigdis (een Vikingmeisje) vinden meiden ook een mooi rolmodel in dit verhaal!

Storm en de uitvinding van het voetbal illustratie 3

Om het boek te promoten, kun je het beste eerst de introductie voorlezen (blz. 9 t/m 13 – dit lijkt meer dan het is door de vele illustraties), waarna je vervolgens hoofdstuk 2 voorleest. Het is spannend, maar tegelijkertijd ook erg grappig. Storm is net uit het klooster weggevlucht en dobbert in een bootje op zee…

Storm wordt wakker (…) je net zien. (blz. 21 t/m 28)

Laat ook zeker de prachtige illustraties zien! Er zullen dan zeker kinderen zijn die dit boek willen lezen!

Uitgeverij Condor, 2018