Team 3: De geheime test

De geheime testIza is verhuisd van een dorp naar de grote stad. Dat is behoorlijk wennen: ze heeft nog geen vrienden en haar hond Elvis is bang in het drukke verkeer.
Tijdens een wandelingetje met Elvis komt ze klasgenoten Raf en Dunja tegen. Ze halen haar over tot een potje voetbal, maar daardoor verliest ze Elvis uit het oog.

Opeens scheurt er een zwarte bestelbus weg, en dan… is Elvis verdwenen! Samen met Raf en Dunja zet Iza de achtervolging in. Ze moeten Elvis terugvinden, voordat het te laat is…

Dit is het eerste boek in de serie Team 3.
Het boek is geschreven op AVI-M5 niveau, maar – super! – dat staat nergens aan de buitenkant van het boek vermeld.

Een serieboek van Zwijsen en dan óók nog eens eentje geschreven op avi… dan krijg je al snel een wat gekunsteld en ‘schools’ beeld van een boek. Nou, zo niet bij dit exemplaar! Niet alleen ziet dit boek er qua vormgeving geweldig uit, het is ook nog eens een superspannend en lekker vlot verhaal, waarbij je geen seconde merkt dat het bewust op avi geschreven is.

Toch is dat laatste zo volgens het colofon – AVI M5 zelfs – en dat is heel goed nieuws voor de wat minder sterke lezers, die toch een heel fijn boek willen lezen. Cis Meijer heeft al heel wat ervaring met het schrijven van jeugdthrillers, maar deed dit eerder voor wat ouder publiek. Dit is haar eerste boek voor basisschoolleerlingen en ze is daar heel goed in geslaagd. De belevenissen, denkwijze van de hoofdpersonen en het spannende avontuur sluiten ontzettend goed aan bij kinderen vanaf een jaar of negen, maar leerlingen van groep 8 zullen zeker ook nog smullen van dit boek vol actie.

De geheime test Team 3

Aan het begin van het boek stellen de drie hoofdpersonen zichzelf voor. De emotionele flapuit Dunja, de voetballende beelddenker Raf en de stoere Iza leren elkaar in dit boek beter kennen als ze alle drie getuige zijn van de ontvoering van Iza’s hond. Dunja en Raf zijn ook nog eens medeverantwoordelijk en doen dan ook hun uiterste best om de dader te vinden. Het is echt zo’n spannende detective met TOPGEHEIM documenten, een gemene schurk en drie kinderen als helden. Daarbij krijgen ze hulp van de buurman van Raf en zijn drone-poppetje Ritsel. Weliswaar behoorlijk onwaarschijnlijk allemaal, maar wel heel stoer en spannend.

Vanuit mijn ooghoeken houd ik de hoek in de gaten. Ik zie niemand. En toch… daar is het geluid van opspattende steentjes weer. Er loopt iemand over het pad!
Met trillende handen reik ik naar Ritsel. ‘Kom terug!’ fluister ik. ‘We moeten weg hier!’
Ritsel hoort me niet. Waar kan ik me verstoppen? Verderop zie ik een plastic container voor een ander raam staan. Te ver weg. (blz. 132/133)

De hoofdstukken in het boek zijn kort, zitten vol dialoog en elk hoofdstuk sluit af met een spannende cliffhanger. Veel zinnen zijn opvallend kort –  dat hoort natuurlijk bij AVI-M5, maar in dit geval past het ook perfect bij het snelle verhaal vol actie. Doordat er ongelooflijk veel gebeurt in korte tijd, zit er echt enorm veel vaart in het verhaal! Ook wordt de tekst regelmatig onderbroken door tekeningen, (grappige) appjes of screenshots. De illustraties van Caren Limpens passen perfect bij het verhaal. Lekker eigentijds allemaal en ook de vormgeving – stoere kleuren, fijn formaat, ruime bladspiegel – maakt dit tot een heel prettig leesboek.

De geheime test

De personages hebben alle drie duidelijke karakteristieke eigenschappen. Opvallend is dat de dyslectische Raf alles letterlijk neemt (‘Dan is ze de sigaar.’ ‘Gaan ze een sigaar van haar maken?’ blz. 89) en Dunja is snel bang en gelooft in spookverhalen. Deze heldere typering past goed in een boek als dit, dat het vooral moet hebben van de actie. Toch haalt Meijer ook enkele onderwerpen aan, waar kinderen best langer over zouden kunnen nadenken. Het herkennen van nepnieuws bijvoorbeeld, de rechten van dieren en de twijfelachtige ‘noodzaak’ van plastische chirurgie.

Het boek sluit af met een zenuwslopende race tegen de klok en de belofte dat er nog veel meer avonturen van Team 3 gaan volgen. Fijn! Want deze serie zal absoluut heel wat kinderen leesplezier gaan bezorgen!

Een spannend boek vraagt om een spannend voorleesfragment! Vertel natuurlijk eerst kort waar het boek over gaat: Iza’s hond Elvis is ontvoerd en samen met haar vrienden Raf en Dunja zet ze de achtervolging in. Kunnen ze haar hond nog terugvinden?

Voorzichtig zet ik (…) is hij gebleven? (blz. 108 t/m 111)

Verder zou ik afraden om dit boek te gaan voorlezen; dit is nou echt een heel fijn boek om zelf te (kunnen) lezen voor kinderen! Misschien kun je wel het eerste hoofdstuk met de klas (of een groepje zwakke lezers) lezen, om ze in het verhaal te trekken. Maar verder zou ik dit boek juist aanraden om zelf te gaan lezen. Dat Raf dyslectisch is, kan ook nog eens heel erg aanspreken bij dyslectische kinderen: hij vormt een mooi rolmodel in dit verhaal! En dat het boek onderdeel is van een serie is ook nog eens heel fijn voor dyslectische kinderen: in een volgend deel kennen ze de hoofdpersonen al!

Je kunt hier het eerste hoofdstuk online lezen.

Er is ook een werkblad bij het boek gemaakt om kinderen te helpen bij hun boekbespreking! Handig!

Uitgeverij Zwijsen, 2020