The Time Travelers: Rennen voor je leven

The time travelersAlex wordt geselecteerd voor een levensgevaarlijke opdracht: via een tijdportaal moet hij tweeduizend jaar terug in de tijd reizen – naar Londen in de Romeinse tijd – om op zoek te gaan naar een meisje met blauwe ogen en een ivoren luipaardmes. Als hij het doet, verdient hij een fortuin. Maar als het fout gaat, kan het hem zijn leven kosten…

Vertaald door Ans van der Graaff.

Zou jij een tijdreis maken voor een miljoen? De 12-jarige Alex valt bijna letterlijk van zijn stoel als hij dit verzoek krijgt van giga-miljardair Salomon Daisy. Ook al gelooft hij er in eerste instantie geen bal van – ‘Neem me niet kwalijk, meneer Daisy, maar ik moet terug naar planeet aarde.’ –, hij begint toch te fantaseren hoe het zou zijn om naar Londen in de Romeinse tijd te reizen. Daar zou hij op zoek moeten gaan naar een meisje. Als hij haar weet te vinden, verdient hij nog eens vier miljoen… en die verleiding kan Alex niet weerstaan.

Zodra hij echter daadwerkelijk in Romeins Londen terecht is gekomen, gaat alles mis. Er is in eerste instantie totaal geen sprake van dat Alex op zoek gaat naar het meisje; hij moet eerst zien te overleven! Hoe onwerkelijk de tijdreis van Alex ook is, het verhaal is verrassend realistisch. Het geeft je een heel goed beeld van het leven in Londinium – Londen in het jaar 260. En ook al had Alex een heel lijstje opgesteld van manieren waarop hij dood kon gaan in Londinium… verdrinking in boosaardige grijze modder van de rivier de Theems zat daar niet bij.

Rennen voor je leven

©2021 Leopold, illustratie van Sara Mulvanny uit Rennen voor je leven

Toch weet je al vanaf de eerste twee regels van het boek dat Alex het meisje gaat vinden. Het verhaal is namelijk in de ik-vorm geschreven, als een herinnering aan zijn avontuur. Alex vertelt met veel humor en het boek leest lekker vlot, mede door de korte hoofdstukken, die steeds eindigen met een enorme cliffhanger. Opvallend genoeg bevat het boek ook enkele illustraties in grijstinten – die verwacht je niet met zo’n spectaculaire cover.

Het waren gladiatoren! Echte. Levende. Gladiatoren.
Eerst was ik opgetogen. Maar al snel raakte ik teleurgesteld.
Ze zagen er niet stoer en gespierd uit. De meesten waren nogal gezet of zelfs dik.
Er was er niet eentje bij die eruitzag als Russel Crowe in de klassieker Gladiator. Een van de mannen deed me zelfs denken aan Bob, de man die vorige winter onze verwarmingsketel had gerepareerd.
(blz. 135)

Als Alex samen met het meisje en haar slavin de gladiatorenspelen bijwoont, neemt het verhaal een interessante wending. Vanaf dat moment wordt pas echt goed duidelijk waar de titel van het verhaal op slaat… Ze moeten rennen voor hun leven! Kan Alex ooit nog terug naar zijn eigen tijd?

Het is onduidelijk hoe er een vervolg gaat worden gegeven aan dit verhaal, maar dat er een tweede boek komt is zeker! Rennen voor je leven is het eerste deel in de serie The Time Travelers en het tweede deel over het oude Griekenland is al in aantocht… Dat belooft wat!

Dit stoere boek kun je natuurlijk mooi promoten als je het hebt over de Romeinen! Ik zou er geen losse fragmenten uit voorlezen over de Romeinse tijd, want dan verklap je eigenlijk al te veel over het verhaal. Maak kinderen echter warm om het boek zelf te gaan lezen! Klassikaal voorlezen kan natuurlijk ook! Met al die korte hoofdstukken, die superspannend eindigen, is dat waarschijnlijk ook een groot succes!

Stel eerst de vraag: Zou jij een tijdreis durven maken als je daar een miljoen voor krijgt?

Laat kinderen reageren en lees daarna de drie gouden regels voor tijdreizen voor (die staan op de achterflap). Vergeet ook niet het stukje Let op. Zouden ze nog steeds de tijdreis willen maken?

Verwijs dan naar de test op kinderboeken.nl! Ben jij een echte time traveler?
Als je leerlingen een tablet hebben, kunnen jullie de test direct in de klas doen!

Tenslotte kun je nog een fragment voorlezen waaruit duidelijk wordt waarom Alex de tijdreis moet gaan maken. En wacht dan af hoe je klas dán reageert!

‘Dus als ik (…) erg in orde.’ (blz. 26-28)

Uitgeverij Leopold, 2021

Time Travelers Rennen voor je leven

Genre: Avontuur, Historisch verhaal
Series: The Time Travelers | Onderwerpen: 2021, Gladiatoren, Keuzes, Londen, Overleven, Ruimte & tijd, Tijd van Grieken en Romeinen, Tijdreizen, Tip van Lucas, Tip van Sem, VK & Ierland, Voorleestopper, Zoektocht
Geïllustreerd door Sara Mulvanny