Tot over mijn oren in het plastic

Tot over mijn oren in het plasticJe kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar ooit vond iedereen plastic een WONDERMATERIAAL. Nu hebben we onze buik er vol van. Hoe is dat zo gekomen?

In dit boek lees je het complete verhaal van plastic. Je leest over alle goede, maar ook de slechte kanten. Je maakt een reis door de geschiedenis van plastic, van biljartbal tot biljoenen kilo’s afval. Je leert wat plastic is, hoe we het maken en welke verschillende soorten je elke dag tegenkomt. Je komt erachter dat we elk jaar meer plastic gebruiken, en daarmee elk jaar de aarde meer vervuilen. Gelukkig is er ook goed nieuws: daar kunnen we iets aan doen.

Hoe maak je kinderen enthousiast om een boek over plastic te gaan lezen? Nou, met het geweldige gedicht van Daniël Poolen op bladzijde 5 van dit boek! In zeven strofen weet hij je te vermaken, verrassen, nieuwsgierig te maken én te verontrusten. Want besefte jíj dat er plastic in je onderbroek zit of dat de rubberzolen van je hippe sneakers eigenlijk ook gewoon van plastic zijn?

Broodje uit een (plastic) zak en beleg uit (plastic) folie
Man, bijna de hele koelkast lijkt verpakt in poly
Meer nog dan je denkt en in een aantal (plastic) lagen
‘Is dat allemaal wel nodig?’ begin je je af te vragen.
(blz. 5)

Tot over mijn oren in het plasticMet dat ene gedicht word je als vanzelf het boek in gezogen, want hoe kan rubber nou van plastic zijn? Hoe wordt plastic eigenlijk gemaakt? En inderdaad: waarom gebruiken we eigenlijk zoveel plastic? Wat doen we met al dat plastic afval? En hoe kun je plastic vermijden als álles om je heen ervan gemaakt lijkt te zijn? Laat Poolen daar nou állemaal over vertellen in dit boek.

Wat leer je dus ontzettend veel van dit boek. Wát een schat aan informatie! Je leest hoe plastic wordt gemaakt, welke soorten plastic er zijn, waar we het allemaal voor gebruiken, sinds wanneer en waarom en… wat we er nu mee moeten. Het is ontzettend boeiend om te lezen hoe plastic in opkomst kwam en wat de voorlopers waren (celluloid, bakeliet). Je kunt je voorstellen dat plastic een enorme revolutie heeft veroorzaakt en het was zeker niet altijd slecht (liever een biljartbal van plastic dan van ivoor!), maar ja… in slechts 70 jaar gingen we van 2 naar 460 miljard kilo plastic. Oeps.

Hoe véél dat is wordt mooi verbeeld door de illustraties van Merel Corduwener. Haar vele kleurrijke tekeningen zitten vol kleine grapjes en maken het boek niet alleen heel aantrekkelijk om te zien, maar vormen ook een erg verduidelijkende, visuele aanvulling op de tekst. (Wees wel bedacht op ‘blote vrouwen’ *giechel giechel*… Maar dat zijn dus barbies, jongens…) Niet dat de tekst onduidelijk is! Weliswaar gaat Daniël Poolen moeilijke termen of ingewikkelde scheikundige processen niet uit de weg, maar hij vertelt erover in heldere taal en spreekt jonge lezers precies op de juiste toon aan.

Tot over mijn oren in het plastic

©2022, Gottmer, illustratie van Merel Corduwener uit Tot over mijn oren in het plastic

Na het lezen van dit boek ben je – zoals Poolen terecht opmerkt – een echte plasticexpert. Gelukkig stelt hij kinderen ook gerust: er is ook een manier om op een goede manier met plastic samen te leven.

Wil je op een andere manier omgaan met plastic, dan moet je eerst op een andere manier denken over plastic. Sluit je ogen. Doe wel één oog open, anders kun je dit niet lezen. Adem in, adem uit. Maak je hoofd even helemaal leeg. (blz. 110)

Met de tips die hij achter in dit boek geeft, zullen kinderen ongetwijfeld direct aan de slag willen gaan. Dit boek maakt zó bewust van plastic, dat je eigenlijk niet anders kan.

Alsof het boek zelf nog niet genoeg is, zijn er ook nog eens erg leuke opdrachten bij gemaakt door Maria Streefkerk en Claudia Dahmen-Geel (zelf leerkrachten in groep 7/8!), in opdracht van uitgeverij Gottmer. Die kun je hier downloaden. Aan de hand van deze lesbrief kun je steeds gezamenlijk een stukje uit het boek lezen en de kinderen daarna (in de klas of thuis) een opdracht laten uitvoeren.

Tot over mijn oren in het plastic

Een van de opdrachten is bijvoorbeeld een do or dare opdracht: ga naar de supermarkt en koop niets in plastic verpakkingsmateriaal. Lukt dat?

Wat ook een erg leuke opdracht is, is het maken van een stiftgedicht. Mocht je geen idee hebben wat dat is, dan kun je de QR-code scannen die erbij staat voor handige voorbeelden! Het is een ontzettend leuke, creatieve manier om aan de slag te gaan met het boek.

Wil je het boek promoten, lees dan zoals gezegd het gedicht voor op blz. 5!

Gottmer, 2022

Tot over mijn oren in het plastic