Tweestrijd

TweestrijdIn 753 na Chr. wordt de 16-jarige jonkvrouwe Elaine van Berlichem door haar ouders naar het klooster gestuurd om er te leren lezen en schrijven. In het klooster ontmoet ze de trol Toerio, die uit het noordelijke Flevum komt. In het klooster is Elaine veilig, maar duistere krachten bedreigen iedereen buiten de kloostermuren. Wanneer de stichter van het klooster verdwijnt in het gevaarlijke moerasgebied ten noorden van het klooster, roept Elaine haar vader te hulp. Met zijn ridders en soldaten trekt die het gebied in, maar ook van hen wordt niets meer vernomen.

Dan besluit Elaine met hulp van Toerio op zoek naar haar vader te gaan. Het wordt een gevaarlijke en moeilijke tocht die uiteindelijk leidt naar een geheimzinnig kasteel. Daar wacht een duistere, meedogenloze vrouw het meisje op…

WitchWorld parkDit boek is het eerste deel van de WitchWorld-legenden. WitchWorld is een toekomstig themapark dat in Almere gebouwd gaat worden. De verwachting is dat het park in 2019 geopend zal worden. De WitchWorld-legenden zijn uitgangspunt voor het ontwerp van het themapark en zijn bedacht door de directeur van het park: Ton Theunis.

Al sinds 2009 wordt er aan het park gewerkt. De WitchWorld-legenden waren de afgelopen jaren al in korte vorm te lezen op de website van het themapark. Op de website is ook te lezen dat betovering en verwondering centraal komen te staan in het park en dat belooft wat…

Theunis heeft met dit boek bewezen dat hij niet alleen een visionair is, maar ook een goed fantasy schrijver. Het verhaal betovert zeker en is spannend, duister en complex. In het boek is een complete wereld beschreven, die weliswaar fictief is, maar ook verwijst naar bestaande plaatsen als Blaricum (Berlicum), Laren (’t Laer), Eemnes (Emnis) en natuurlijk Almere (Almeria).  Daarmee legt het boek vanzelfsprekend ook direct een link naar het aanstaande themapark, dat rondom het Kasteel van Almere gebouwd zal gaan worden. Het is dan ook niet gek dat je je tijdens het lezen zult afvragen hoe het park eruit zal gaan zien.

De spanningsopbouw aan het begin van het boek is traag, maar zuigt je echt in het verhaal. Het is moeilijk te voorspellen hoe het verhaal gaat verlopen. Na verloop van tijd komt er steeds meer fantasie (fantasiewezens) en actie in het verhaal en het einde is heel verrassend. Er blijven echter nog veel vragen onbeantwoord – daar lees je vast nog meer over in het volgende deel. Nieuwsgierig maakt het zeker!

Als je het boek ziet, denk je niet direct aan een kinderboek. Daarvoor is de cover veel te grimmig. WitchWorld werkt echter veel samen met basisscholen en deze zijn dus een belangrijke doelgroep. Veel kinderen zullen door de samenwerking nieuwsgierig zijn naar het verhaal. Het verhaal zal veel kinderen ook zeker aanspreken. Niet voor niets wordt op de achterflap een verwijzing gemaakt naar De Hobbit, In de ban van de ringHarry Potter en De Grijze Jager. Het is alleen de vraag of kinderen het boek zelfstandig kunnen lezen. Het is namelijk behoorlijk lastig geschreven, met veel ouderwetse taal en moeilijke woorden.

‘Spreek maar niet zo, vrouwe,’ zei hij, bijna gebiedend. ‘Hier spot niemand met de zwarte vrouw’ (…) Hoed u, want ze is levensgevaarlijk. Ze jaagt op argelozen, maar vooral op achtelozen, zoals u.’ (blz. 16/17)

Zelfs voor volwassenen zal het taalgebruik even wennen zijn, maar als je eenmaal op gang bent, zal het moeilijk zijn om dit boek weg te leggen. Een boek om lekker mee op de bank te kruipen!

Het zal niet gemakkelijk zijn om dit boek voor te lezen in de klas. Het ouderwetse taalgebruik is flink wennen en om echt goed in het verhaal te komen, heb je langer de tijd nodig dan dat kwartiertje dat je meestal maar hebt. Het boek aanraden voor zelfstandig lezen, is ook lastig: er zullen maar weinig kinderen zijn die voldoende woordenschat hebben om het boek goed te begrijpen.

Toch zou ik kinderen vertellen over dit boek. Zoals ik al zei, richt WitchWorld zich heel sterk op kinderen op de basisschool. Onlangs was er zelfs een wedstrijd voor scholen om zelf een legende te schrijven. De legende van de winnaar zal gebruikt gaan worden voor het ontwerpen van een attractie! En dat niet alleen: de attractie zal zelfs ontworpen worden door de klas van de winnaar! Hoe leuk! De uitslag van de wedstrijd is geheel in stijl bekend gemaakt:

Het spreekt enorm tot de verbeelding om kinderen over het ontstaan van het themapark WitchWorld te vertellen en daarbij te melden dat kinderen zelfs de mogelijkheid hebben om hier deel van uit te maken. Want let wel… dit ging om de eerste editie van deze wedstrijd. Wie weet wat er hierna dus nog komt…!

En als je over WitchWorld vertelt, moet je natuurlijk ook over het boek vertellen. Kinderen die nieuwsgierig zijn naar het verhaal, zullen echt wel moeite willen doen om het verhaal te lezen. Misschien dat een ouder (of jijzelf) ze hierbij kan begeleiden. Je kunt ze voorbereiden op het taalgebruik en de spannende inhoud door het voorlezen van het volgende fragment:

De zon stond (…) de grond terecht. (blz. 80 t/m 84)

Uitgeverij De Kring, 2016

Tweestrijd bol.com