Ufo-alarm

Ufo-alarmEr vliegen ufo’s rond het paleis en president Pablo Fernando krijgt een boodschap uit de ruimte. Wezens van een verre planeet willen hem als leider. Maar dan moet hij wel een ruimtereis maken. De president vindt het geweldig, maar zijn dochter Rosa heeft haar twijfels. Wie zijn deze wezens eigenlijk, en zijn ze wel te vertrouwen?

Ook Pepito, de directeur van de Super Geheime Dienst vindt het geen goed idee dat de president de ruimte ingaat. Gelukkig is er een oplossing: Pablo Fernando kan zijn dubbelganger sturen. Maar is dat dan wél een goed idee…?

Vierde deel in de serie Costa Banana. Het Kinderboekenweekgeschenk van 2018 – De eilandenruzie – is weliswaar eerder geschreven, maar kan als vervolg op dit verhaal gelezen worden.

Kinderen die al met veel plezier andere boeken uit de serie Costa Banana hebben gelezen, zullen absoluut ook van dit grappige vervolg genieten. Voor kinderen die de serie nog niet kennen, is dit boek echter ook prima te lezen. Ze zullen al snel in de gaten hebben dat President Pablo Fernando niet al te snugger is – of zoals Rosa over haar vader zegt: ‘Die man had niet meer hersens dan een fruitvlieg.’ (blz. 58) -, dat zijn zoon Fico een nogal verwend jochie is en dochter Rosa een slimme, nuchtere meid, die alles en iedereen doorheeft. Hoewel… in dit boek is dat nog niet zo gemakkelijk!

De familie Fernando krijgt namelijk een heel bijzonder kerstcadeau: een stel dubbelgangers! Op die manier kan de familie het lekker rustig aan doen, want hun dubbelgangers kunnen saaie dingen gaan doen, zoals handjes geven en lintjes doorknippen. De dubbelgangers zijn bovendien bedoeld voor de veiligheid; zij kunnen de gevaarlijke klusjes opknappen. Rosa is de enige die niet zo enthousiast is…

Rosa vond het maar griezelig. ‘Ik wil helemaal geen dubbelganger,’ riep ze. ‘Straks weet niemand meer wie de echte Rosa is.’ (blz. 26)

Jozua Douglas vertelt in dit boek op zeer speelse wijze over de gevaren van identiteitsfraude: wat kan er gebeuren als iemand jouw identiteit overneemt? Rosa’s twijfels over haar dubbelgangster Amanda maken de lezer net zo wantrouwig als zij en dat wekt flink wat spanning op! Natúúrlijk gaat het mis en moet Rosa zien te bewijzen dat zij de echte dochter van de president is. Ondertussen zweeft er ook nog een vreemde ufo rond het paleis, van wezens die de president willen overhalen om met een raket naar hun planeet te komen, zodat hij de leider kan worden. Rosa vertrouwt het niet, maar het is lastig bewijsmateriaal leveren, als je zelf niet geloofd wordt!

Douglas heeft naast flink wat flauwe schetenhumor (lachen in de klas gegarandeerd) ook interessante weetjes in het verhaal verwerkt. Zo steekt de lezer door dit verhaal nog flink wat op over het heelal, nepnieuws of schaken. Af en toe had de uitleg hierover wel iets minder expliciet gekund, maar afgezien daarvan is het net als in de voorgaande delen een mooie mix van humor, mysterie en informatie. Douglas’ vlotte en creatieve pen zorgt er bovendien voor dat dit boek heerlijk wegleest. Het staat vol met hilarische overdrijvingen en knotsgekke dialogen. Het schrijfplezier van de auteur spat van de bladzijden af en dat plezier werkt enorm aanstekelijk.

De president knikte. ‘Het was een ufo-invasie. Maar ik heb ze allemaal het raam uit gejaagd.’ Hij zwaaide triomfantelijk met zijn vliegenmepper door de lucht.
‘Volgens mij was het er maar een,’ zei Rosa. ‘En die kwam alleen maar even apies kijken.’
De president deed of hij haar niet hoorde. ‘Laat het leger komen. Tanks. Vlammenwerpers. Afweergeschut. We zullen ze krijgen, die buitenaardse tuinkabouters. ‘
Diego knikte en salueerde. ‘Komt in orde, Grote Space Generaal.’ (blz. 46)

De grappige, dynamische illustraties van Elly Hees en de mooi verzorgde vormgeving maken het boek extra aantrekkelijk. Ondanks dat dit alweer het vijfde boek is in de reeks (dit vierde deel eindigt met een prachtige verwijzing naar het eerder verschenen boek De eilandenruzie, dat ook als vijfde deel gelezen kan worden), gaat de serie nog lang niet vervelen! Integendeel, dit boek doet alweer uitzien naar het volgende deel. Heerlijk leesvoer voor kinderen in de bovenbouw!

Het eerste hoofdstuk van dit boek is ontzettend leuk om voor te lezen als boekpromotie. Kinderen zullen vreselijk moeten lachen om Fico’s kerstcadeaus en Rosa’s reactie als hij haar wakker maakt, maar ook maakt het fragment enorm nieuwsgierig naar de rest van het boek, want de ufo doet in dit hoofdstuk al zijn intrede…

Voorzichtig deed Fico (…) meer te zien. (blz. 13 t/m 17)

Je kunt het fragment zelfs voorlezen met behulp van het inkijkexemplaar, dat je kunt downloaden op de website van uitgeverij De Fontein. Dan kun je de promotie zelfs doen zonder het boek in de klas te hebben! Maar wees gewaarschuwd: de kinderen zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn als ze het boek daarna niet kunnen lezen!

Je kunt ook nog deze korte boektrailer laten zien:

Identiteitsfraude / dubbelgangers

Dat in dit boek een stel dubbelgangers een enorm grote rol speelt, is eigenlijk nergens op de buitenkant van het boek terug te zien. De titel en de tekst op de achterkant zeggen niets over misschien toch wel het belangrijkste thema in dit boek: identiteitsfraude. Juist dat maakt het boek zo spannend! Het is duidelijk waar Douglas zijn inspiratie voor dit boek vandaan heeft gekregen: googel maar eens op ‘iedereen dubbelganger’ en je vindt allerlei nieuwsartikelen over dubbelgangers. Zelfs een paar dagen geleden stond er nog een artikel over op Kidsweek.nl! Het is dus misschien wel realistischer dan je zou denken! Erg leuk om dit met de kinderen te delen, want daardoor wordt het verhaal natuurlijk nóg spannender!

Wil je het met je klas over het stelen van iemands identiteit hebben? Dan kun je deze zin als introductie gebruiken:

Ineens vroeg ze (…) leven kon stelen. (blz. 137)

Hebben de kinderen hier wel eens over nagedacht?

Nepnieuws

In het boek komt zelfs een hoofdstuk met de titel ‘nepnieuws’ voor en het verspreiden van nepnieuws speelt een belangrijke rol in het verhaal. Wil je hier iets mee doen, dan raad ik je aan het hele boek voor te lezen! Anders verraad je al teveel over het totale verhaal!

Heelal

In het boek strooit Douglas met een aantal weetjes over het heelal (blz. 38/39), maar hij gebruikt ook zijn fantasie om planeten met de meest waanzinnige bewoners te bedenken.

Planeten met superintelligente slakken met lange grijze baarden die boeken lazen en pijpjes rookten. (blz. 39)

Leuke opdracht: eerst deze pagina’s voorlezen en dan vragen: Wat kun jíj verzinnen?? Laat kinderen eerst een beschrijving maken en hier vervolgens eventueel een tekening bij maken.

Rosa zat naast (…) was allemaal mogelijk. (blz. 38/39)

De gruwelijke generaal  Operatie Pisang  De eilandenruzie

Uitgeverij De Fontein, 2019

Ufo-alarm bol.com

De gruwelijke generaal bol.com

De ongelooflijke Ravi Ravioli bol.com

Operatie Pisang bol.com

De eilandenruzie bol.com

Genre: Detective, Humor
Series: Costa Banana | Onderwerpen: 2019, Buitenaardse wezens, Complot, Heelal, Identiteit, Jezelf presenteren, Jezelf zijn, Media & journalistiek, Nepnieuws, Schaken, Serie, Tip van Emma, Tip van Finn, Voorleestopper
Geïllustreerd door Elly Hees

One Response

1. Nirana
    Nirana at · Reply

Vooral als je bedenkt dat Rosa een ondersteunend karakter heeft waarin mens en plezierig leven de dag door centraal staan. Door dat ze haar intuïtie gebruikt ontdekt ze kanten van zichzelf die ze daarvoor niet had durven denken. Het is een bijzondere reeks waarbij het inzicht van dat moment, bewust of onbewust gedeeld wordt zonder afbreuk te doen aan de vrije fantasie van een kind in ontwikkeling.