Verdwaald in Amsterdam

Verdwaald in AmsterdamHachi gaat met haar moeder een dagje naar Amsterdam. Als haar moeder in de tram stapt om naar de Albert Cuypmarkt te gaan, blijft Hachi staan treuzelen. Plotseling gaan de deuren dicht en rijdt de tram, met haar moeder, weg! Wat moet ze doen? De volgende tram nemen of blijven wachten? Hachi is in paniek en haar moeder ook. Allebei gaan ze op zoek en beleven ze een dolle tocht door de drukke stad, waarbij ze bijzondere mensen tegenkomen.

Dit is geen gewoon leesboek, want het is een boek uit de serie “Toneellezen”. Het woord zegt het al: in dit boek moeten rollen worden voorgelezen, als in een toneelstuk. Voorin staat duidelijk uitgelegd hoe het boek gelezen moet worden (o.a. rollenverdeling). Het boek gaat hierbij uit van lezen in tweetallen. Op de eerste en laatste pagina’s van het boek staan kleine tekeningetjes van de verschillende personages. In elk hoofdstuk staat in het blauw een introductie beschreven van de situatie waarin de hoofdpersoon zich bevindt en hoe de lezer zijn stem het beste kan gebruiken voor het nieuwe personage.

De kracht van dit boek zit hem vooral in het toneellezen; het verhaal zelf stelt niet zoveel voor. Wat wel heel leuk is, is dat de stad Amsterdam heel realistisch wordt beschreven. Kinderen die Amsterdam kennen, zullen veel locaties herkennen! Anders is het een leuke manier om kennis te maken met de stad.

Het boek is heel geschikt om klassikaal te lezen; per hoofdstuk kunnen andere kinderen aangewezen worden voor de verschillende rollen. (Hachi kan natuurlijk door meerdere kinderen worden ‘gespeeld’). Een leuke toevoeging zou zijn om op het digibord foto’s van de verschillende locaties te laten zien, zodat de stad Amsterdam zichtbaar wordt gemaakt en het verhaal nog meer gaat leven. Op die manier verbind je twee vakgebieden: aardrijkskunde en drama (kennis van Amsterdam en expressie/stemgebruik).

Het zoeken van foto’s van de stad kan natuurlijk ook door de kinderen zelf worden gedaan, na afloop van het lezen van het verhaal. Laat kinderen in groepjes locaties uit het verhaal halen en op zoek gaan naar foto’s op internet.

Het vak drama kan vanzelfsprekend ook nog verder uitgebouwd worden, door niet alleen het verhaal voor te laten lezen, maar ook echt een toneelstuk in te studeren (van het hele verhaal of een deel hiervan).

Uitgeverij Zwijsen, 2010

Series: Toneellezen | Onderwerpen: 2010, Amsterdam, Noord-Holland, Toneelspelen, Verdwalen
Geïllustreerd door Jenny Bakker