Viruswereld

ViruswereldOver snot en superspreaders

Virussen zijn geen planten of dieren en volgens veel kenners leven ze niet eens. Ze zijn zo klein dat je ze met een gewone microscoop niet kunt zien. Toch kunnen ze miljoenen mensen ziek maken en miljarden levens in de war sturen. Hoe doen virussen dat toch? Hoe weten we dat ze bestaan? Waar komen ze vandaan?

Dit boek neemt je mee naar oerwouden, vliegvelden en laboratoria. Aan de hand van corona en andere virussen krijg je antwoord op al je virusvragen.

ViruswereldHoewel je misschien niet zit te wachten om nóg meer te lezen over het coronavirus, is dit toch een heel fijn leesboek, waar je ontzettend veel van leert. En ook al begint het boek wel direct met een voorwoord over het coronavirus en een overzicht van één jaar corona ((On)aangenaam kennismaken), het grootste gedeelte van het boek gaat over veel meer dan dat. Zo gaat het niet alleen over covid-19, maar bijv. ook over ebola, verkoudheidsvirussen, hiv en de pokken.

Marc ter Horst legt op heel heldere en boeiende wijze uit wat virussen zijn en weet je daarbij door zijn originele schrijfstijl continu wakker te schudden en te verrassen. Zo leest het virusverhaal over de verspreiding van het SARS-virus als een spannende detective, wordt er over aids verteld aan de hand van Freddie Mercury (Je weet wel, […] Galileo, Galileo, Galileo, Galileo, Galileo, Figaro… Magnificooooo et cetera en dan ben je nog maar op de helft van het nummer. Maar goed, smaken verschillen.) en laat hij een virus aan het woord om te vertellen over de maatregelen tijdens een lockdown.

‘Ik denk dat ik voor alle virusdeeltjes spreek als ik zeg dat dit soort maatregelen het niet makkelijker maken voor ons. In het begin, toen niemand wat in de gaten had, konden we ongestoord onze gang gaan. De mensen stonden op elkaars lip in de metro, bij concerten en in de rij voor de achtbaan. In die tijd kon je zonder niezen overstappen. (blz. 70)

Viruswereld 2

©2021 Gottmer, illustratie van Wendy Panders uit Viruswereld

Ook Wendy Panders zorgt er met haar vele humoristische illustraties voor dat je tijdens het lezen van dit boek regelmatig even in de lach schiet. Wel zo fijn in een boek over een onderwerp dat niet bepaald vrolijk stemt. Haar kleurrijke illustraties zijn bovendien een zeer waardevolle aanvulling op de tekst, want ondanks de vele grapjes maken ze goed duidelijk wat Ter Horst vertelt.

Het boek is opgedeeld in zes hoofdstukken, die worden ingeleid door een prikkelende opsomming van onderwerpen, die stimuleert om direct verder te lezen. Je leest hoe virussen zich verspreiden en je ziek maken, maar ook over de werking van vaccins. Maar Marc ter Horst legt ook nog een interessante maatschappelijke link met virussen (de coronapandemie als alarmsignaal) en laat zien hoe klimaat-maatregelen (waar hij ook best veel van weet -> zie Palmen op de Noordpool) óók de kans op pandemieën kunnen verkleinen.

Zo slaan we twee vliegen in één klap. Alleen jammer dat nog niet iedereen wakker is geworden van de WOEWOEWOE. Misschien helpt het als je de informatie uit dit boek doorgeeft aan de mensen om je heen. Hopelijk verspreidt die zich als een virus. (blz. 119)

Bij dezen! Lees dit boek, en zegt het voort! 🙂

Helaas is het coronavirus nog steeds regelmatig in het nieuws. Ook wordt er vaak gesproken over pandemieën, endemieën, vaccinaties of mutaties… Ingewikkelde termen die je met behulp van dit boek uitstekend kunt verduidelijken!

Het mooie is dat je door voor te lezen uit dit boek dan gelijk laat horen hoe leuk en verrassend het is – dat zet kinderen misschien wel aan om de rest ook te lezen! Met een boek over zo’n beladen onderwerp als virussen kan dat wel nodig zijn… Zelf had ik ook een zetje nodig om aan dit boek te beginnen! Toen ik eenmaal een stukje las, was ik echter direct verkocht. Boekpromotie door aan te sluiten op de actualiteit dus!

Een leuk voorleesfragment is sowieso het ‘interview’ met een virus:

Mondkapjes, lockdown, afstand (…) niet voor virussen.’ (blz. 70/71)

Je kunt dit boek ook goed gebruiken voor een verrassende introductie om het over de geschiedenis van pandemieën te hebben. Lees dan de introductie van het virusverhaal Celstraf voor een nies voor (blz. 67). Wedden dat iedereen denkt dat je het over de lockdown tijdens corona hebt? Las vooral even een pauze in vóór de laatste zin – effect gegarandeerd!

Lesbrief

Viruswereld lesbriefVerdere lestips kun je vinden op de website van Marc ter Horst, die een fantastische lesbrief bij het boek maakte. De lesbrief is geschikt voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het VO. Er zijn drie opdrachten:

– KOPIEERFOUTEN: een tekenopdracht over mutaties;

– WAAR / NIET WAAR: een uitgebreide opdracht over vaccins en nepnieuws;

– VIJF VIRUSSEN: een opdracht waarbij de kinderen verschillende virussen vergelijken.