Vriendschap is alles

Vriendschap is allesVrienden en vriendinnen. Bijna iedereen heeft er wel één, een paar of zelfs een heleboel. Maar waarom eigenlijk? En wanneer is een vriend een échte vriend?

Er zijn veel verschillende soorten vrienden: je enige echte BFF natuurlijk, schoolvrienden, kletsvrienden, sportvrienden of virtuele vrienden. Maar kun je ook bevriend zijn met je familie? Of je huisdier? En waarom is vriendschap belangrijk?

Filosofe Stine Jensen verdiepte zich in bovenstaande vragen en noemt zichzelf inmiddels een echte ‘vriendschapsprofessor’. Aan de hand van vragen, herkenbare voorbeelden en een grote vriendschapstest wordt de lezer aangezet tot nadenken en filosoferen.

Je kunt je afvragen of het nodig is om vriendschap te ‘bestuderen’, zoals Stine Jensen gedaan heeft voor dit boek. Iedereen weet toch wel wat vriendschap is? Nou, tóch weet dit boek je af en toe nog best te verrassen en vooral, zoals het ook bedoeld is, aan het denken te zetten.

Vriendschap is alles illustratie 1Hoewel het boek best lijvig is, valt de hoeveelheid tekst enorm mee en lees je dit boek vrij snel door. Er is gebruik gemaakt van een groot lettertype en het boek staat vol kleurrijke, grote tekeningen van Karst-Janneke Rogaar (bekend van het boek Spinder). De illustraties laten allerlei soorten vrienden zien en maken het geheel heel aantrekkelijk!

In het boek komen regelmatig kinderen aan het woord, die praten over hun (visie op) vriendschap. Het is een mooi voorbeeld van hoe je zelf met kinderen in gesprek kunt gaan over vriendschap. De vele prikkelende vragen, die in kleurige tekstblokjes door de tekst verspreid staan, maken dat bovendien heel gemakkelijk! Jensen gaat in op soorten vrienden, aantal vrienden (‘Heb je liever 1 allerbeste vriend of 5 best wel goede vrienden?’, jongens- en meisjesvriendschappen (‘Wat denk jij, zijn die anders?’), vrienden online, het beëindigen van vriendschappen (‘Heb jij dat weleens gedaan?’) of het leven zonder vrienden. Daarbij vertelt ze steeds iets over onderwerp, verrast ze met grappige en boeiende weetjes, geeft ze nuttige tips en spreekt ze jou als lezer steeds zelf aan om te reflecteren op je eigen situatie of visie op vriendschap.

Vriendschap is alles illustratie 2

Jensens eigen filosofische kijk op het leven, leidt uiteindelijk tot de titel van dit boek ‘Vriendschap is alles’, want

Vriendschap is iets tussen mensen, maar misschien is het ook wel iets wat in alle dingen zit. (blz. 90)

Al met al een mooi en interessant boek, dat je op een heel toegankelijke manier laat nadenken over het complexe thema vriendschap!

Dit boek is voor kinderen vooral leuk om zelf te lezen, met alle mooie illustraties, leuke weetjes en dialogen die erin opgenomen zijn.

Maar je kunt het boek ook uitstekend en heel gemakkelijk als uitgangspunt nemen voor een gespreksles over vriendschap! Sterker nog: makkelijker kun je het bijna niet krijgen! De vragen die in het boek staan, zijn ideaal om het gesprek aan te gaan met de klas en de conversaties die in het boek staan uitgeschreven, zijn prachtige voorbeelden van hoe zo’n gesprek er dan uit kan gaan zien. Stel dat het gesprek niet goed op gang komt, dan kun je hier iets van voorlezen en de klas vragen wat zij van de mening van deze kinderen vinden. Of lees eens een leuk weetje voor en laat de klas daarop reageren. Praten over vriendschap is zo heel gemakkelijk!

Perfect voor de Kinderboekenweek 2018 of de Jeugdboekenmaand 2019!

Uitgeverij Kluitman, 2018

Vriendschap is alles bol.com