Waarom hebben we tenen?

Waarom hebben we tenen?Molly Oldfield beantwoordt in de podcast Everything Under The Sun met hulp van vele deskundigen de meest fantastische vragen van kinderen van over de hele wereld. Over dieren, het heelal, het menselijk lichaam, wetenschap, sport, de natuur – echt over van álles!

In dit boek zijn 366 van deze vragen gebundeld. Voor elke dag een vraag dus – plus eentje extra voor de schrikkeljaren. Maar liefst 12 illustratoren brengen de vragen in dit boek tot leven!

Vertaald door Jan Paul Schutten.

Wat een fantastisch boek voor in de klas: hiermee kun je elke schooldag een originele vraag beantwoorden! Doordat de vragen daadwerkelijk door kinderen gesteld zijn, sluiten ze geweldig goed aan bij de basisschoolleeftijd. De leeftijd van de kinderen staat achter in het boek en varieert van 2 tot 11 jaar oud.

Waarom hebben we tenen?Sommige vragen zijn voor de bovenbouw wel een beetje kinderlijk (Krijgen lieveheersbeestjes een nieuw stipje op hun verjaardag?), maar andere vragen zijn echt wel ingewikkeld om te beantwoorden (Waarom dromen mensen?). Molly Oldfield maakt bij het beantwoorden van vele vragen dan ook gebruik van de kennis van deskundigen. Achter in het boek staat een enorme lijst met mensen die op die manier aan dit boek hebben meegewerkt.

Ergens lijkt het boek wel een beetje op het boek Ik heb een vraag, maar het lees- en begripsniveau van dit boek ligt echt vele malen lager: zelfs een vraag als Wat zit er in een zwart gat wordt in slechts enkele korte zinnen op een eenvoudige manier beantwoord. Soms zijn de antwoorden daardoor wat kort door de bocht, maar dan kun je zelf eventueel meer uitleg geven. Er zijn ook vragen die meer ruimte krijgen in het boek: voor het beantwoorden van de vraag Hoeveel verschillende talen zijn er? wordt bijvoorbeeld een hele spread uitgetrokken en ook Hoe werkt een fiets? wordt op zijn eigen pagina uitvoerig beantwoord.

Waarom hebben we tenen?De vragen gaan echt over van alles en laten mooi zien wat kinderen bezighoudt. Veel vragen gaan dus over dieren (Hoeveel apen kan een python in één keer op?), maar er is bijv. ook een vraag over het fluitje van de scheidsrechter of cadeautjes met kerst en Sinterklaas (beantwoord door Administratiepiet – hier is Jan Paul Schutten in zijn vertaling mooi creatief geweest!).

Waarom hebben we tenen?Vaak zijn de onderwerpen van de vragen enigszins geclusterd, zodat er een mooie, passende illustratie bij gemaakt kon worden (blz. 102) . Er zijn echter ook spreads met totaal verschillende onderwerpen (blz. 76). De twaalf illustratoren die aan dit boek hebben gewerkt, hebben zich dan ook enorm creatief kunnen uitleven. Hun diverse tekenstijlen maken het boek heel afwisselend. Toch vormt het boek een mooi geheel, want ondanks de verschillen zijn alle illustraties even kleurrijk en vrolijk.

Afgezien van gebruik in de klas, zullen kinderen het ook heel leuk vinden om zelf in dit boek te lezen. Waarschijnlijk zoeken ze eerst hun eigen verjaardag op en daarna de huidige datum, maar dan blijf je eigenlijk als vanzelf lezen… er is zoveel te leren met dit boek! En doordat alle vragen heel kort en eenvoudig beantwoord worden, is het heel behapbaar.

Dit is zonder twijfel een boek waar zowel leerkrachten als kinderen heel blij van zullen worden!

Wat je met dit boek kunt doen, lijkt me duidelijk: DE VRAAG VAN DE DAG introduceren! Of: DE VRAAG VAN DE WEEK, zodat je het boek in meerdere jaargroepen kunt gebruiken.

Stel kinderen bijv. op vrijdagmiddag een van de vragen uit het boek en kijk of zij zelf in het weekend het antwoord op de vraag kunnen vinden. Bespreek hun antwoorden op maandagochtend en lees het antwoord uit het boek voor.

Waarom hebben we tenen?Je kunt natuurlijk ook vragen op thema uit het boek selecteren, maar dan moet je wel flink speuren, want er is geen register. Gelukkig zijn er wel overzichtspagina’s per maand – die zijn erg handig om dan te gebruiken. De vragen kun je gebruiken als een spannende introductie van een thema (denk aan een kahoot-quiz), maar ook als basis voor onderzoek dat de kinderen kunnen doen. Er is heel veel inspiratie uit dit boek te halen!

Luitingh-Sijthoff, 2022

Waarom hebben we tenen?

Onderwerpen: 2022, Dieren, Heelal, Illustraties, Lichaam, Natuur, Onderzoek & wetenschap, Tip van Daan, Tip van Lucas, Vragen, Wetenschap