Walvissen in de wind

Walvissen in de winden meer fantastische uitvindingen uit de natuur

De natuur heeft al veel kunstenaars, uitvinders, architecten en onderzoekers geïnspireerd. Dat zie je bijvoorbeeld terug in mooie schilderijen, in vliegtuigen, superlijm, natuurverf, walvissenwindmolens en gekkopleisters.

In dit boek lees je over allerlei uitvindingen, met de natuur als inspiratie. Wij mensen zouden maar wat graag willen vliegen als vogels, zwemmen als haaien of samenwerken als mieren. Wie weet krijg jij na het lezen van dit boek ook een paar superideeën!

Walvissen in de windElvira Werkman kwam er tijdens het voorbereiden van een tentoonstelling achter dat er ontzettend veel uitvindingen zijn gedaan met de natuur als inspiratie. Biomimicry heet dat met een moeilijk woord, maar dat vindt de schrijfster niets voor een kinderboek. Dit boek gaat dus over ‘uitvindingen uit de natuur’ of eigenlijk ook: ‘uitvindingen ván de natuur’, want het is fascinerend welke fantastische dingen de natuur heeft ‘bedacht’.

Dit boek zal geweldig worden gevonden door kinderen die net als de schrijfster enorm veel van de natuur houden. Maar het boek zal ook heel veel bewondering oproepen bij kinderen die zich nog niet zo met de natuur hebben beziggehouden. De verwondering die Werkman voelt, werkt aanstekelijk! Dat begint al in de inleiding, waarin zij enthousiast begint te vertellen over Leonardo da Vinci.

Dit boek gaat over uitvindingen uit de natuur, dus waarom beginnen bij een mens? Ten eerste zijn wij mensen óók natuur (ook al zijn veel mensen dat een beetje vergeten) en ten twede: voor zover we weten was hij de eerste die ideeën uit de natuur haalde om er slimme uitvindingen mee te doen. Ik vind zijn werk mega-inspirerend, ook nu nog, vijfhonderd jaar later. (blz. 7)

Walvissen in de wind

©2021 KNNV Uitgeverij, illustratie van Elvira Werkman uit Walvissen in de wind

Vervolgens krijg je een overzicht van allerlei dieren én planten die mensen hebben geïnspireerd tot het doen van geweldige uitvindingen. Denk aan de ijsvogel (hogesnelheidstrein in Japan), de specht (fietshelm), mieren (fileprobleem aanpakken), bijen (winterbanden), duindoorn (luchtfilter)… en ga nog maar even door. Werkman beschrijft de dieren en planten én hun speciale eigenschappen in heel begrijpelijke taal, en mocht je het toch nog niet helemaal voor je zien, dan helpen de heldere, humoristische illustraties van Wendy Panders je daarbij.

Het boek ziet er door de vele illustraties en kleurrijke bladzijden heel aantrekkelijk uit. Het heeft een voor kinderen zeer handzaam formaat. Dat is fijn, want achterin vind je ook nog twee werkbladen waarop je je eigen bevindingen uit de natuur kunt opschrijven of tekenen. Dit boek is dus niet alleen om lekker binnen te lezen, maar ook leuk om te gebruiken tijdens speurtochten in de natuur. Hoe dan ook zul je na het lezen van dit boek voor altijd met andere ogen naar dieren en planten kijken. En zoals Werkman zelf zegt in het nawoord – wie weet inspireert het je om zelf ooit ook eens een geweldige ontdekking te doen in de natuur!

Walvissen in de wind

Wat een fijn boek om te gebruiken tijdens je lessen natuur of een project over uitvindingen! De natuur is een geweldige inspiratiebron, maar daarmee dit boek dus ook.

In het inkijkexemplaar kun je de inhoudsopgave bekijken, zodat je makkelijk kunt opzoeken welke dieren en planten in het boek aan bod komen.