Wat mijn moeder niet weet

Wat mijn moeder niet weetJohnny’s moeder is Hongaars. Of toch tenminste voor de helft. Daarom gaan ze dit jaar op vakantie naar familie in Hongarije. Met een campertje de bergen door, richting Balatonmeer. Johnny vermaakt zich wel. Zwemmen in het Balatonmeer. Rare Hongaarse dingen eten. Computeren met nichtje Juliska. Maar Johnny wil ook wel iets spannends doen. Daarom neemt hij een kijkje in de kisten op de grote zolder van het huis – waar hij van Juliska absoluut niet aan mag komen! Daar komt Johnny achter een geheim dat hem kippenvel bezorgt. Hij komt iets te weten wat het leven van zijn hele familie overhoop haalt…

Een boek over Hongarije, dat kom je niet vaak tegen! Alleen daarom al is dit boek een aanrader: het vertelt iets over een land waar de meeste Nederlanders maar weinig vanaf weten. Maar behalve dat is het ook een bijzonder geschreven verhaal. De schrijfstijl is heel vlot en de personages worden zeer goed neergezet. Je krijgt een heel goed beeld van Johnny en zijn familie. Het is een bijzonder stelletje: een nogal expressieve moeder, een wat brommerige vader en dan nog puberzoon David die zich tijdens de vakantie vooral met een meisje bezig houdt. Vader en moeder paffen daarbij flink wat af en Johnny’s moeder houdt ook wel van een paar wijntjes. Je ziet het gezin helemaal voor je. Ook de liefdevolle, sterke band tussen de familieleden wordt goed duidelijk.

Des te pijnlijker is de ontdekking van het geheim: Johnny ontdekt wie de werkelijke ouders van zijn moeder zijn. De moeilijkheid zit hem vooral in de geschiedenis, die te maken heeft met het communisme in Hongarije. Bovendien wist zijn moeder van niets! Zij besluit dan ook in Hongarije te blijven om haar familiegeschiedenis tot de bodem uit te zoeken. Op de eerste bladzijde wordt hier al naar verwezen: er komen slechts twee personen terug van vakantie!

Het boek eindigt met een wat onbevredigend open einde, maar dat is te verklaren: er komt nog een deel achteraan: Mama, kom terug! Daarmee is dit boek onderdeel van een trilogie, want er is ook nog een eerste deel: Johnny Mooiweer. Het eerste deel is echter volledig los te lezen van dit boek.

Jammer dat het boek door de bruine kleur en de vormgeving niet aanspreekt. Dit boek verdient meer aandacht dan het van kinderen zal krijgen. Misschien dat het mede daardoor ook niet meer uitgegeven wordt…

Om het boek te promoten, zou ik ervoor kiezen de eerste bladzijden voor te lezen. De eerste regels intrigeren direct en je krijgt een goed beeld van de familie van hoofdpersoon Johnny. Ook wordt er verteld over het communisme in Hongarije en wat dat betekende voor de Hongaren.

Wat heb ik (…) die kaartlezen kan.’ (blz. 7 t/m 14)

Hongarije

Als je het boek wilt gebruiken om iets te vertellen over de Hongaarse cultuur, kun je het volgende fragment gebruiken:

‘Als we nou (…) ik beter zeggen. (blz. 21 t/m 29)

Tenslotte is het ook leuk om een stukje voor te lezen over het Balatonmeer. Hongarije staat nu niet bepaald bekend als vakantieland, maar uit onderstaand stukje blijkt dat je er prima vakantie kunt vieren! Extra leuk is het om een foto op te zoeken van dit meer en dat te laten zien. Wedden dat veel kinderen een vakantie in Hongarije ineens wel zien zitten?

‘We gaan naar (…) je het al. (blz. 50 t/m 53)

Em. Querido’s Uitgeverij B.V. 2003

Wat mijn moeder niet weet bol