Winterhuis Hotel

Winterhuis HotelBij de voordeur vindt Elizabeth een briefje, met een stapeltje kleren en wat kleingeld in een plastic tas. Haar oom en tante zijn zonder haar op vakantie gegaan en sturen Elizabeth naar Winterhuis Hotel. In haar eentje. Na een lange reis komt ze bij een prachtig, maar raadselachtig hotel, met een snoepkeuken, een filmzaal, een meer om op te schaatsen en de grootste bibliotheek die ze ooit heeft gezien. En daar vindt Elizabeth een oud, geheimzinnig boek, waarin letters verschijnen die alleen zij kan zien. Er rust een vloek op Winterhuis Hotel en Elizabeth is misschien wel de enige die de vloek kan opheffen.

Vertaald door Imme Dros.

Winterhuis HotelDit is zo’n boek waarvan je meteen hoopt dat het fantastisch is. Van alleen de naam krijg je al zin in een knapperend haardvuurtje en chocolademelk met slagroom. Maar ook de mysterieuze tekst op de achterkant en de geweldige cover met doorkijkjes in het stofomslag zijn veelbelovend. Doorkijkjes die allerlei geheimzinnige personages onthullen. Direct komen er gevoelens van een spannende ‘whodunnit’ naar boven.

Elizabeth wordt door haar oom en tante naar Winterhuis Hotel gestuurd en dat hotel is nog wonderlijker dan je je had kunnen voorstellen. Met kroonluchters, donkere gangen, enorme muurschilderingen en gigantische ruimtes, zoals een prachtige bibliotheek en zelfs een ware fabriek. En al in de bus ernaartoe ontmoet Elizabeth vreemde, raadselachtige mensen, die ook hun intrek nemen in het hotel. Echt zo’n verhaal om lekker in te kruipen.

Helaas wordt dat gevoel wel wat verstoord door dingen die niet helemaal kloppen. Zo is het voor Elizabeth aan het begin van het verhaal ‘een raadsel’: hoe haar oom en tante deze reis hebben kunnen betalen. Later blijkt echter dat ze heel goed weet hoe haar oom en tante dit hebben kunnen doen. Een andere fout is de verwijzing naar Ernest Shackleton ‘de grote onderzoeker van de Noordpool’ (blz. 41) Hè?! Dat was toch de Zuidpool?! (zie ook Voettocht over het ijs)* Ook de vele lange, samengestelde zinnen zorgen ervoor dat het verhaal niet altijd even soepel leest.

Winterhuis Hotel illustratie

©2018 Leopold, illustratie van Cloe Bristol uit Winterhuis Hotel

Gelukkig leidt het mysterieuze verhaal flink af van de wat mindere stijl. Elizabeth ontdekt een bijzonder boek in de grote bibliotheek van Winterhuis Hotel en vanaf dat moment wordt het verhaal één grote, spannende speurtocht. Samen met haar vriend Freddy, die ook in het hotel logeert, lost ze allerlei raadsels, codes en puzzels op. Bovendien komen ze erachter dat er een magische vloek op Winterhuis Hotel rust. Als lezer krijg je volop de ruimte om lekker mee te puzzelen, wat nog eens extra geprikkeld wordt door de vele woordladders en anagrammen die in het boek te vinden zijn.

Het boek wordt verluchtigd door vele illustraties. Door de korte hoofdstukken en het vrij grote lettertype is het bovendien minder lijvig dan je in eerste instantie zou denken. Lezers die net als Elizabeth na dit verhaal nog lang niet uitgepuzzeld zijn, hebben geluk: er komen nog twee delen.
Het vervolg, Geheimen van Winterhuis Hotel, wordt november 2019 verwacht.

* Zie de lezersreactie hieronder: blijkbaar is Noordpool inmiddels veranderd in Zuidpool! Heel fijn!

Lees om dit boek te promoten eerst de achterkant voor en bekijk met de klas de vormgeving. (Al is het is wel jammer dat je bij het exemplaar van de bibliotheek het stofomslag met de doorkijkjes mist!). Het boek bestaat namelijk uit bijzondere hoofdstuktitels, waarbij één woord steeds het begin is van een woordladder.

Winterhuis HotelLees vervolgens het volgende fragment voor:

Toen Elizabeth bij (…) haar hoofd zetten. (blz. 80 t/m 83)

Woordladderspel

In hetzelfde hoofdstuk als het fragment spelen Elizabeth en Freddy een wedstrijdje woordladders maken. Dit is ook erg leuk om in de klas te doen! Lees in dat geval (met evt. een kleine onderbreking waarin je toelicht dat Elizabeth en Freddy nogal gek zijn op woordspelletjes) verder waar je gebleven bent:

Freddy legde zijn (…) en riep ‘Hebbes!’ (blz. 83/84)

En ga vervolgens met je klas hetzelfde spel spelen! Vanzelfsprekend kun je dit spel ook spelen zonder het fragment voor te lezen, maar hé… nu doe je meteen aan leesbevordering!

Uitgeverij Leopold, 2018