Yuna’s maan

Yuna's maanOp het eiland waar Yuna woont, verzamelt iedereen zich om de zwarte steen bij volle maan. Yuna’s oma vertelt verhalen en de bewoners luisteren ademloos toe. Maar deze keer wachten ze tevergeefs. Het schip met Yuna’s opa wordt vermist. Oma dwaalt over het eiland. Ze wil dat Yuna haar plaats inneemt als verhalenverteller. Maar Yuna weet niet wat ze vertellen moet. Ze kan het niet, ze wil het niet, ze durft het niet. Ze is pas twaalf. Maar dan komt er in het holst van de nacht een geheimzinnige vreemdeling naar het eiland. Hij helpt Yuna haar eigen stem te vinden.

Bij dit boek hoort een mp3-cd met luisterboek; voorgelezen door de schrijver zelf en met muziek van Floor Minnaert. Totale luisterduur: 168 minuten.

Al in de eerste regels zet Hans Hagen een mooie, dromerige sfeer neer: van een klein eilandje in de zee, met vissers in een kleine dorpsgemeenschap waar iedereen elkaar kent. De nacht van de volle maan wordt elke maand gevierd met verhalen en muziek. Yuna is net als haar oma ‘maanziek’: als het volle maan wordt, kan ze niet slapen en wordt ze rusteloos. In dit verhaal zakt Yuna zelfs weg in een koortsige droom.

De komst van de vreemde, enorme man naar het eiland – Arp – komt plotseling; zowel voor Yuna als de lezer. Waar komt hij ineens vandaan? De man snurkt bijna de hele maand en is alleen wakker met volle maan. Dan haalt hij met een visserslijn alle dieren naar beneden vanaf de maan. Over het laatste dier dat naar beneden komt, vertelt hij een verhaal. Deze bijzondere wending maakt het verhaal surrealistisch en sprookjesachtig. Fantasie wordt werkelijkheid… of is het slechts een droom? Tegelijkertijd leef je mee met de dorpsgemeenschap, die treurt om het verlies van de Doria: het schip waarop Yuna’s opa en enkele andere dorpsgenoten verdwenen zijn. Of zou het schip nog terugkomen? Yuna's maan Duzzo

De bijzonder geschreven tekst wordt afgewisseld met liedjesteksten, die op de bijbehorende cd tot leven komen. De sfeervolle muziek draagt extra bij tot de dromerige sfeer van het verhaal. Ook de kunstzinnige, kleurrijke illustraties passen er perfect bij. Een boeiend en betoverend boek!

Dit verhaal is prima zelf te lezen door de kinderen, al missen ze dan de sfeervolle muziek. Dit geldt natuurlijk ook als je het verhaal voorleest: je kunt de liedjes niet apart beluisteren; de muziek en de liedjes zitten echt verweven in het verhaal en zijn onderdeel van het luisterboek. De mp3-cd is opgedeeld in 19 hoofdstukken; de cd-speler speelt echter het hele verhaal in één keer af (zonder onderbrekingen).

Hans Hagen heeft het luisterboek zelf ingesproken en heeft een rustige manier van voorlezen, die past bij het verhaal. Mij ging het in eerste instantie echter te traag; mijn gedachten dwaalden af en ik wilde sneller weten hoe het verhaal verder ging. Daarom heb ik het boek eerst zelf gelezen en daarna nog een keer geluisterd. Nu vond ik het prachtig!

Het kan heel rustgevend zijn om deze cd op te zetten tijdens het eten en drinken; het verhaal duurt in totaal bijna 3 uur, dus je kunt er aardig wat pauzes mee vooruit.

Om wat meer in het verhaal te komen, kun je in eerste instantie misschien ook wat langer uittrekken voor de cd en er een tekenopdracht aan verbinden: luister naar het verhaal en maak een tekening over wat je hoort. Laat kinderen zelf kiezen waar ze een tekening van willen maken. Het verhaal roept veel beelden op en kan dus allerlei tekeningen gaan opleveren! Je kunt de tekenopdracht vrijblijvend maken; als de kinderen liever alleen willen luisteren naar het verhaal mag dat dan ook. Het hangt ervan af wat je lesdoel is natuurlijk! Mijn insteek zou zijn om de kinderen kennis te laten maken met het verhaal, de verteltraditie en de muziek; het tekenen kan dan een manier zijn om het verhaal te verwerken.

Meelezen in het boek tijdens het luisteren is zeker een aanrader voor kinderen die niet zulke goede lezers zijn of voor mensen zoals ik, waarvoor het voorlezen te traag gaat. Het zou super zijn als kinderen de mogelijkheid hebben om tijdens het vrij lezen ook naar dit boek te kunnen luisteren met een koptelefoon op!

Om het boek te promoten, kun je het hoofdstuk Kan ik blijven voorlezen of laten horen van de cd.

De grote man (…) aandacht was gevangen. (blz. 19 t/m 22)

Schrijver in de klas