Zahra

ZahraZahra is bijna elf. Met haar familie woont ze in een Koerdisch vluchtelingendorp in Irak. Ze zijn arm, maar voor Zahra valt het leven in het kamp best mee. Er zijn gezellige avonden met haar oom en tante, ze gaat naar school en kan eindeloos kletsen met haar goede vriendin Nehda. Als ze echter op een dag thuiskomt van school, zit haar moeder huilend bij haar babybroertje Reza. Alle kleur is uit zijn gezicht verdwenen, hij hapt naar adem… Reza blijkt ernstig ziek en kan alleen gered worden door een operatie in West-Europa. Het Rode Kruis regelt een reis naar Nederland voor het hele gezin. En goed nieuws: ze mogen er zelfs blijven wonen! Maar Zahra is helemaal niet blij: moet ze nu echt alles wat ze kent achterlaten?!

Dit gevoelig geschreven verhaal zal voor veel kinderen een nieuwe wereld openen. Het leven van Zahra en haar familie in het vluchtelingenkamp wordt uitstekend omschreven, maar staat zo ver af van ons westerse leven dat je het je bijna niet kunt voorstellen. Hoe groot is dan ook de overstap voor Zahra naar Nederland! Het afscheid van alles wat ze kent, wordt heel mooi en realistisch verwoord. Het vertrek naar Nederland biedt hoop, maar tegelijkertijd veel verdriet, want de kans dat Zahra haar familie en vrienden ooit nog terugziet, is erg klein. Het maakt pijnlijk duidelijk dat vluchtelingen echt niet voor hun plezier hun land verlaten en naar Nederland komen. Een zeer waardevolle les voor de lezers van dit verhaal. Echt jammer dat dit boek niet meer uitgegeven wordt, want dit ontroerende verhaal is een mooi voorbeeld van een boek dat op een prachtige manier bijdraagt aan de algemene ontwikkeling van kinderen.

Vluchtelingen / asielzoekers

Als de discussie over asielzoekers weer eens oplaait in de media, is dit een mooi boek om voor te lezen om kinderen eens de andere kant te laten zien: het verhaal van de vluchtelingen zelf. Het is zo makkelijk gezegd ‘dat die allochtonen zich maar moeten aanpassen’. Dit verhaal maakt goed duidelijk hoe moeilijk dat moet zijn. Het zet kinderen ongetwijfeld aan het denken en biedt veel ruimte voor gesprek.

Je kunt ook alleen het volgende fragment gebruiken om een gesprek over asielzoekers te beginnen. In dit fragment krijgt Zahra te horen dat hun gezin zich in Nederland mag vestigen. Haar tante snapt meteen dat dit goed nieuws is, maar Zahra vindt het moeilijk. Kunnen de kinderen zich dit voorstellen? (Zo niet, dan raad ik echt aan dit boek voor te lezen, want dat zal veel inzicht geven in de situatie.)

Zahra, Abdoel en Rostam (…) een antwoord op. (blz. 64 t/m 68)

Iran / Irak / Koerden

Bijzonder in dit verhaal is dat Zahra en haar familie al vluchtelingen zijn in Irak: ze komen immers uit Iran! Hoofdstuk 6 vertelt over de reden van de vlucht naar Irak en over de situatie van de Koerden. Het verhaal komt wel uit 2003, dus de situatie is inmiddels erg veranderd. Het vertelt echter nog steeds het achtergrondverhaal van veel Koerdische mensen die uit Iran zijn gevlucht.

Zahra en haar (…) geglunderd van trots. (blz. 23 t/m 28)

Wil je een actueel vluchtelingenkamp in Irak laten zien, dan kun je dit korte filmpje van het Jeugdjournaal bekijken (04-11-2016).

Meer boeken over vluchtelingen uit Iran: