De (zeer) bloedstollende expeditie van Herre

De zeer bloedstollende expeditie van HerreOver een jongen die naar de jungle reist
(en daar struikelt over de gevaren)

Herre heeft in deel 2 zijn vader Otis van de Noordpool gered. Maar Otis is amper thuis of hij vertrekt alweer. Mevrouw Teunissen (van wie Herre niet eens wist dat ze bestond) is verdwenen in het Amazonegebied en meneer Teunissen is haar in z’n eentje gaan zoeken. Otis reist hem achterna en Herres moeder Silke is nu banger dan ooit dat Herre iets overkomt. Herre moet zijn vader snel terugvinden, anders mag hij straks nooit meer naar buiten! Herre vertrekt met zijn vriendin Mint naar de jungle. Maar wat heeft deze expeditie te maken met de mysterieuze brief die Otis heeft gekregen? En komt Herre er nu eindelijk achter wie meneer Teunissen werkelijk is?

Vervolg op deel 1 – De (niet zo) rampzalige avonturen van Herre – en deel 2 – De (nogal) ijzingwekkende zoektocht van Herre. Beide boeken werden bekroond met de Pluim van de Senaat van de Nederlandse Kinderjury (2017 en 2018).

De boeken over Herre zijn heel erg populair bij kinderen: dat blijkt wel uit de prijzen van de Senaat van de Nederlandse Kinderjury! In het juryrapport 2018 is te lezen dat de Senaat vooral de afwisseling tussen spanning en humor heeft gewaardeerd in het tweede deel. En wat dat betreft maakt dit derde deel grote kans op de Pluim van 2019, want humor en spanning is weer volop te vinden!

Herre illustratie 1

©2018 Luitingh Sijthoff, illustratie van Iris Boter uit De (zeer) bloedstollende expeditie van Herre

Meteen al aan het begin van het boek is het duidelijk: dit is een écht kinderboek! Vol leuke grapjes, boordevol fantasie en inderdaad ook lekker geheimzinnig en spannend. Herre en Mint reizen Herres vader Otis achterna naar de jungle. Otis is weer achter hun buurman meneer Teunissen aan, die zelf weer mevrouw Teunissen probeert terug te vinden. Dan zijn er ook nog de schoonzus van meneer Teunissen (die samen met Otis reist), de tweelingbroers Paulus en Herbert en piloot Dolf.

Op zich is het niet nodig om de eerdere delen te hebben gelezen om het verhaal te kunnen volgen, maar het is wel handig om al deze personages wat beter te kunnen plaatsen. Gelukkig gebeuren er zoveel grappige en avontuurlijke dingen, dat het verhaal heel gemakkelijk blijft lezen. Regelmatig worden dingen uit voorgaande delen ook nog kort uitgelegd.

‘Gaat dit vliegtuig ook op cola?’ vroeg Herre, terwijl ze instapten. Het vliegtuigje waarmee ze naar de Noordpool reisden vloog op milieuvriendelijke cola en was een uitvinding van Otis geweest.
‘Nee,’ antwoordde Dolf. ‘De afstand is net iets te groot om met cola te overbruggen. Helaas gaat dit vliegtuig nog gewoon op kerosine. De continentcrosser vliegt op suikerwater, maar die had Otis zelf nodig.’ (blz. 75)

Naast vele fantastische verzinselen, zoals in bovenstaand citaat, zitten er ook veel feiten in dit boek verwerkt. Marte Jongbloed legt op zeer beeldende en humoristische wijze dingen uit over het regenwoud: ‘Een tak is niet altijd alleen maar een tak (…) Soms is een tak een tak met een slang erop.’ (blz. 79) of ‘Het was niet zo’n druilerig ach-wat-maakt-het-eigenlijk-uit-buitje. Het leek alsof iemand tegelijkertijd minstens vijfhonderd douches had aangezet.’ (blz. 190). Maar het belangrijkste thema van dit boek is toch wel de kap van het regenwoud. Niet alleen wordt de situatie heel duidelijk omschreven; uit het verhaal blijkt ook goed hoe moeilijk en gevaarlijk het is om hier iets aan te doen.

Herre raakt net als in de eerdere delen verzeild in allerlei spannende avonturen, maar de humor en de vrolijke illustraties van Iris Boter zorgen ervoor dat het verhaal heel luchtig blijft. Naar het einde toe wordt het verhaal steeds kolderieker en verliest het verhaal wat aan kracht en tempo. Met name jongere kinderen zullen het einde waarschijnlijk wel hilarisch vinden en dit verklaart wellicht waarom de eerdere delen beloond werden in de Kinderjury-categorie 6 t/m 9 jaar (terwijl het boek in de bibliotheken pas wordt aangeraden voor kinderen vanaf 10 jaar). Ook het feit dat Engelse woorden fonetisch opgeschreven zijn, past goed bij deze leeftijdsgroep.

Herre 3 illustratie 2

Oudere kinderen zullen waarschijnlijk de wat subtielere humor uit het begin van het boek kunnen waarderen. Zelfs op het schutblad is al heel veel leuks te ontdekken! Dit is absoluut weer een boek waar heel veel kinderen ontzettend veel plezier aan zullen beleven!

Dit is absoluut een fijn voorleesboek in groep 5 en 6. De combinatie van humor, spanning én aandacht voor het milieu (kap van het regenwoud) maakt het boek niet alleen heel vermakelijk en ontspannend, maar geeft het ook nog eens educatief tintje.

Wil je het boek promoten, dan is dit een geweldig fragment. Wat een avontuur!!!

Ze waren al (…) Herbert knikten goedkeurend. (blz. 82 t/m 89)

Het fragment stopt op een héél interessant moment: Paulus en Herbert gaan net een geheim onthullen! Willen de kinderen weten wat het is? Dan moeten ze het boek lezen!!

Wil je meer de nadruk leggen op de grappige kant van het boek, dan is deze boektrailer (gemaakt door de schrijfster zelf) een absolute aanrader.

Zingen

Uit de boektrailer blijkt ook al: in dit boek speelt (vals) zingen een zeer belangrijke rol. Silke, de moeder van Herre, zit sinds kort op zangles, maar haar gezang is niet om aan te horen. In het boek is dat al grappig, maar het moge duidelijk zijn: schrijfster Marte Jongbloed schrijft niet alleen boeken, maar is ook een briljant theatermaakster. Dat levert dit soort hilarische filmpjes op. Neem de tip die erbij hoort zeker ter harte: ‘Zing je mee? Doe dat dan zo hard mogelijk, zodat we Silke niet meer horen!’

Wil je nog meer van dit soort leuke filmpjes bekijken? Dat kan op de website van Marte Jongbloed.

Nog leuker is het natuurlijk om haar (Marte en/of Silke) zelf in de klas uit te nodigen. Als ze niet net op dat moment voor de klas staat (Marte Jongbloed is namelijk zelf ook basisschooljuf), kan dat! Je kunt haar boeken via De Schrijverscentrale. Kijk voor meer informatie op haar auteurspagina.

Regenwoud

Naast al deze kolder, heeft het boek ook zeker een serieuze kant. Het zal wel duidelijk zijn: dit boek is ook perfect te gebruiken tijdens een project over het regenwoud! Er zitten allerlei fragmenten in het boek waar je met je klas over kunt doorpraten.

Bijvoorbeeld over ‘dat je nooit alleen bent in de jungle’. Herre begrijpt daar niets van. Snappen de kinderen wel wat hier wordt bedoeld?

Drijfnat waren Herre (…) er niets van. (blz. 79)

Over de illegale houtkap kun je dit fragment voorlezen (als je het boek nog niet voorgelezen hebt):

‘Sst,’ zei Ronnie (…) ze ons zien.’ (blz. 184-185)

Vervolgens vraag je aan de klas: Waarom zouden deze mensen gevaarlijk zijn? Waarom zouden ze Herre en Mint gevangen hebben genomen?

RegenwoudenMochten er kinderen in je klas zijn die meer willen weten over het kappen van regenwouden en de gevaren en gevolgen daarvan, dan kun je ze het boek Regenwouden (Aarde in gevaar) aanraden. Het is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. Zelf kun je er natuurlijk ook informatie uithalen en/of foto’s uit laten zien om duidelijk te maken waar Herre mee te maken had.

Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2018

Herre 3 bol.com

Herre 2 bol.com