Zondag, maandag, sterrendag

Zondag, maandag, sterrendagNora is uitvinder. Boven op zolder verzint ze vleugels voor haar hond. En als ze een nieuwe buurjongen krijgt, wil ze een jongens-ontstopper maken. Ze vindt hem namelijk helemaal niks. Hij heet Sep, weet alles van sterren, maar van omgaan met mensen weet hij blijkbaar niets. Maar dan blijkt dat hij een probleem heeft. Kan Nora iets uitvinden om hem te helpen?

Boek uit de serie Tijgerlezen, ontwikkeld voor beginnende lezers (maar stiekem ook nog heel leuk voor oudere kinderen!)

Dit boek zou je misschien niet zo snel voor oudere kinderen uit de kast trekken: het staat bij de A-boeken, het is ‘ontwikkeld voor beginnende lezers’, heeft grote letters en heel veel leuke illustraties (van Annet Schaap trouwens). Maar Zondag, maandag, sterrendag is geschikt voor veel meer kinderen dan alleen de kinderen die net kunnen lezen. Sterker nog: dit is een boek dat van groep 3 t/m groep 8 leuk gevonden zal worden.

Ongelooflijk knap van de schrijfster dat zij dat voor elkaar heeft gekregen. Het verhaal is vrij eenvoudig: een meisje doet allerlei grappige en toch handige uitvindingen, ze krijgt een nieuwe buurjongen die sociaal niet bepaald gezellig is, hij blijkt een probleem te hebben en zij lost het op. En dan blijken ze elkaar eigenlijk best aardig te vinden. Leuk verhaal en te begrijpen voor iedereen. Dat het boek toch ook nog leuk is voor oudere kinderen, zit hem vooral in de stoere schrijfstijl en de creativiteit. Anna Woltz weet continu te verrassen in dit verhaal en dat maakt het leuk voor iedereen.

Ik kwam uit school en ik kon ons huis niet meer in.
Een enorme verhuisauto stond vlak voor de deur.
(…)
Ik vond het geweldig.
Het is toch saai om altijd maar gewoon je huis in te kunnen?
(blz. 11)

Door die verrassingen wordt het verhaal heel grappig en prikkelend. De uitvindingen van Nora spreken tot de verbeelding en zullen kinderen wellicht aanzetten tot het zelf bedenken van gekke (en toch handige) dingen.

Tegelijkertijd zal het verhaal heel herkenbaar zijn voor veel kinderen, want Sep moet een spreekbeurt houden en vindt dat heel erg eng. Nora snapt het ook en besluit daarom Sep te gaan helpen. Dat daar zelfs een mooie vriendschap uit lijkt te ontstaan, vertelt lezers ook nog eens dat de eerste indruk niet altijd telt. Een knap en vermakelijk verhaal dus en dat in slechts 86 bladzijden (mét groot lettertype én bomvol illustraties). Perfect voor de wat minder goede lezers in de bovenbouw die wel een leuk boek willen lezen, maar eigenlijk ook heel leuk voor kinderen die wel goed kunnen lezen. Alleen zij zullen het – jammer voor hen – wel héél snel uit hebben!

Een leuk (voor)leesboek voor de middenbouw en een erg leuk boek om zelf te lezen voor kinderen in de bovenbouw. Zeker voor kinderen met dyslexie of een leesachterstand is dit boek heel geschikt! Positief voor hen: de serie Tijgerlezen gebruikt heel bewust gebruikt geen AVI-niveaus, maar de zinnen zijn kort, beginnen steeds op een nieuwe regel en het lettertype is groot. Ook de illustraties helpen mee om het verhaal te verduidelijken.

Juist voor de bovenbouw is het wel goed om een stukje uit het boek voor te lezen: zo laat je horen dat een simpel boek niet saai of kinderachtig hoeft te zijn en dat kinderen zich ook niet hoeven te schamen dat ze een A-boek lezen (want dat staat er meestal wel op in de schoolbibliotheek). Het eerste hoofdstuk is al erg grappig!

Het begon op (…) ik ben uitvinder. (blz. 7 t/m 10)

Uitvindingen

Vanzelfsprekend is dit een geweldig boek voor een project over uitvindingen! Door een stukje voor te lezen, kun je kinderen vast wel prikkelen om zelf ook iets te gaan verzinnen. Of ze kunnen verzinnen hoe de uitvinding van Nora eruit zal gaan zien.

Zo wil ze dus een jongens-ontstopper uitvinden. Lees het volgende fragment voor en laat de kinderen zelf brainstormen hoe deze uitvinding eruit zou moeten zien. Bespreek eventueel nog even door waar de uitvinding aan moet voldoen en waarom Nora hem nodig denkt te hebben. Wat is het doel van de uitvinding?

Het begon dus (…) snel een beetje. (blz. 11 t/m 16)

De jongens in de klas kunnen nu eventueel meteen een meisjes-equivalent bedenken, inclusief naam.

Als de kinderen willen weten wat Nora heeft bedacht, kunnen ze het boek verder lezen!

Een andere interessante uitvinding is de uitvinding die Sep moet gaan helpen bij zijn spreekbeurt. Dit is vooral een leuke opdracht als kinderen het boek nog niet kennen. Vertel dat Sep een spreekbeurt moet gaan houden en dat hij dit over de sterren wil doen. Hij vindt het doodeng, klapt steeds dicht en Nora wil iets verzinnen om hem te helpen. Lees vervolgens het volgende stukje voor:

De hele zondag (…) niet gemeen was. (blz. 62)

Kunnen de kinderen iets verzinnen?

Em. Querido’s Kinderboeken Uitgeverij, 2017

Zondag, maandag, sterrendag bol.com

Series: Tijgerlezen | Onderwerpen: 2017, Beroepen, Dyslexie, Heelal, Jezelf presenteren, Maan, Makkelijk Lezen, Spreekbeurt, Sterren, Sterren & planeten, Uitvindingen, Uitvindingen & machines, Vriendschap
Geïllustreerd door Annet Schaap