De resultaten van PIRLS 2021 zijn gisteren bekendgemaakt. Deze ‘Progress in International Reading Literacy Study’ maakt duidelijk dat zowel de leesvaardigheid als het leesplezier ten opzichte van 2016 GEDAALD zijn.
Dat we slechter scoren dan landen om ons heen, vind ik minder relevant. Waar ik wel een beetje van schrik, is dat er op vrijwel alle scholen dagelijks wordt gelezen, de betrokkenheid bij leeslessen is gestegen en dat tóch de leesvaardigheid is gedaald.
Hopelijk hebben we te maken met een golfbeweging en laten de resultaten van PIRLS over 5 jaar zien dat al onze huidige inspanningen dan toch effect hebben. In het rapport staat in ieder geval wel als aanbeveling om lezen te (blijven) koppelen aan andere vakken.
Het belangrijkste is denk ik dat we niet opgeven en de resultaten van dit rapport juist moeten zien als een motivatie om nóg meer waarde te hechten aan leesbevordering. Praten over (gelezen) boeken, kinderen motiveren om langer te gaan lezen, kinderboeken beschikbaar maken in de thuissituatie… want uit het rapport blijkt ook wel dat hoe minder aandacht er thuis is voor boeken, hoe lager de scores. Geen verrassing, maar toch goed om het allemaal weer even helder in tabelletjes te zien.
Je kunt het complete rapport en de samenvatting hier downloaden.
(aan de linkerkant van de pagina)