Boekpromotie voor gevorderden

Lezen in de bieb

Boekpromotie is hartstikke leuk om te doen. De meeste leerkrachten vinden lezen immers leuk en genieten ervan als de kinderen enthousiast worden van boeken en verhalen. Toch zie je in de praktijk dat boekpromotie er vaak niet van komt – door tijdgebrek in het rooster of gebrek aan voorbereidingstijd. In een eerder artikel heb ik al beschreven hoe je op een heel simpele en toch effectieve manier aan boekpromotie kunt doen. Op die manier hoeft boekpromotie helemaal niet veel tijd en energie te kosten.

Mocht je echter de smaak te pakken hebben en méér willen doen, dan is dat natuurlijk mogelijk! Er zijn talloze manieren om boeken en verhalen te promoten in de klas. In dit artikel beschrijf ik een aantal opties voor ‘gevorderden’! Voor deze activiteiten zul je echte ‘boekpromotietijd’ moeten inplannen in het rooster.

Kwartetten maken

Laat elk kind in de klas een kwartet maken over boeken. De kinderen mogen zelf de categorie kiezen. Mogelijkheden genoeg! Bijvoorbeeld:

  • een bepaald genre
  • een auteur
  • een illustrator
  • verhalen in dagboekvorm
  • boeken over stoere meiden
  • boeken over ridders
  • dikke pillen
Kwartetkaart

Voorbeeld van een kwartetkaart over schrijfster Astrid Lindgren

Nou ja, verzin maar wat! (Of: laat de kinderen wat verzinnen, natuurlijk). Je kunt hiervoor ook de websites www.boekenzoeker.be of www.jeugdbibliotheek.nl laten gebruiken.

Bij de categorie moeten de kinderen 4 boeken bedenken en daar maken ze dus een kwartet van. Ze moeten er zelf tekeningen bij maken (bijv. de voorkant van het boek of een illustratie natekenen). Het is handig als je een format geeft voor de kwartetkaart. Natuurlijk kun je de kwartetten ook digitaal laten maken; dan heb je meteen een mooie ICT-les.

Na afloop van de les lamineer je alle kwartetten en heb je meteen een leuk boekenspel in de klas!

Boeken ‘proeven’

Verdeel je klas in groepjes van 4 en zorg dat elk groepje een (nieuw) boek heeft. Laat kinderen in 2 minuten het boek ontdekken: ze kunnen de illustraties bekijken, elkaar een stukje voorlezen, door het boek heen bladeren om de bladspiegel te bekijken enz. Ze krijgen daarbij pen en papier om aantekeningen te maken. Na 2 minuten schuift het hele groepje op naar het volgende boek (de boeken blijven liggen; de kinderen schuiven door) en zo worden alle boeken uiteindelijk door iedereen beoordeeld.

Dan krijgen de kinderen nog 5 minuten de tijd om binnen hun groepje tot een top 3 te komen. Dat zal wellicht tot pittige discussies leiden, want smaken verschillen nu eenmaal… Laat de kinderen echter maar met goede argumenten komen voor hun favoriete boek.
Uiteindelijk bespreekt de leerkracht de resultaten en probeert de klas tot een top 3 te komen. Deze top 3 kan worden opgehangen in de schoolbibliotheek!

Kinderjury 2016Bovenstaande activiteit kan goed worden ingezet tijdens de Kinderjury-periode. Het is natuurlijk extra leuk als de activiteit door meerdere klassen wordt uitgevoerd (pas dan wel de boeken aan aan het leesniveau). Je kunt ervoor kiezen om de activiteit per klas te laten uitvoeren in de schoolbibliotheek – dat werkt vaak extra motiverend. Het plenaire gedeelte, waarbij de leerkracht zich ermee gaat bemoeien, kan wel in de klas worden gedaan. Het is namelijk wel handig om de scores op een digibord o.i.d. bij te houden.

Boekenkring 2.0

De boekenkring is een nachtmerrie voor menig kind. Eerst een boek lezen vóór de deadline, dan de samenvatting uit je hoofd leren, informatie opzoeken over de schrijver enzovoort… Het zou leesbevorderend moeten werken, maar meestal is het tegendeel het geval.

De Bibliotheek op school (dBos) heeft een mooi filmpje gemaakt van hoe het ook kan. Praten over boeken hoeft helemaal niet eng of moeilijk te zijn. Als je het boek immers hebt gelezen, kun je er toch gewoon wat over vertellen?

Leespraat - ChambersIn het filmpje worden leeskaartjes van Aidan Chambers gebruikt. In zijn boek Vertel eens staat uitgebreid verteld hoe deze methode werkt.

Stichting Lezen publiceerde onlangs ook een ontzettend inspirerend filmpje over deze aanpak. Het verschil met het voorgaande filmpje is dat hierbij de hele klas hetzélfde boek heeft gelezen. Het is een absolute aanrader om onderstaand filmpje te bekijken, want de reacties van de kinderen zijn echt mooi. Zoals dat meisje dat ineens uit zichzelf een boek pakt ‘s avonds… of die jongen die zo onder de indruk is van al die gevoelens… Dit wil jij toch ook in de klas?!

 

Zie jij dit helemaal zitten en wil je nóg een stapje verder gaan? Lees dan het artikel Literaire gesprekken en ga ook tíjdens het klassikaal lezen van een boek met je klas in gesprek.

En er is nog véél meer!

Kaftencarroussel, boekensushi, speed daten, boekendans…

Ik noem zomaar nog wat creatieve werkvormen om aan boekpromotie te doen. Ook hier heeft de Bibliotheek op school een prachtig overzicht van gemaakt, dat ik graag met je deel.

Hopelijk hebben bovenstaande activiteiten je enthousiast gemaakt! Aan de slag en veel plezier!


Leespraat bol