Ik ben deze week weer on the road voor lezingen (Losser, here I come! ) en dit is dus een van de boeken die ik de laatste tijd standaard laat zien, als voorbeeld hoe je met kinderboeken je lessen kunt verrijken.
Ik weet zeker dat ook jij de boeken van Arend van Dam kent. Welke leerkracht heeft zijn boeken níet in het lokaal staan?! Maar… ken je ook dit boek?? Nee? Dan ben je niet de enige! En dat is ZONDE, want De ware geschiedenis van Dancing Buffalo is ongelooflijk interessant en zeer indrukwekkend. Het boek gaat namelijk over ‘de oorspronkelijke bewoners’ van de wereld, ofwel: de volkeren die overal ter wereld leefden vóórdat de Europeanen bepaalden dat zíj de baas werden over hun stuk land. Een boek over verschillende culturen, maar ook over het kolonialisme dus.
En niet alleen met verhalen – zoals je ze ongetwijfeld kent van Arend van Dam – maar ook met heel veel informatie en vooral reflectie. En juist dat laatste vind ik ijzersterk.
In Nederland kunnen de meeste kinderen namelijk prima technisch lezen, maar een tekst evalueren en erop reflecteren – ofwel: écht begrijpen – daar gaat het vaak mis. Hoe geweldig is het dus dat Arend van Dam laat zien hoe je dat doet?! Door dit boek móet je wel nadenken over de tekst (en onze geschiedenis) – het gaat vanzelf!
Gisteren vertelde ik daar dus over in Bibliotheek Deventer en morgen ga ik er weer met leerkrachten over in gesprek. Voor mij is het zó duidelijk wat een goed kinderboek kan betekenen – voor je lessen én voor je leerlingen!
Schrijf deze titel in ieder geval zeker op en ga dit boek lezen. Zelf, maar ook met je klas! #rijketeksten #ditdus