Assepoester kreeg er weer een karweitje bij, want ze moest de kleren van haar zusjes strijken en ze moest vouwen leggen in hun kragen. ‘Ik draag mijn rode fluwelen japon met Frans borduurwerk,’ zei de oudste. ‘En ik,’ zei de jongste, ’trek een eenvoudige onderjurk aan, maar daaroverheen draag ik mijn japon met gouden bloemen en een diamanten corsage, die allesbehalve gewoontjes is.’
Want ja… wie zegt dat Assepoester leefde in de tijd van de baljurken en de hoepels?
Recensie
Wie kent het sprookje van Assepoester niet? Toch zul je verrast worden door dit boek! Illustrator Roberto Innocenti plaatste het sprookje namelijk in de ‘roaring twenties’, waarmee Assepoester een complete make-over in Charleston-look ondergaat!
Het is fantastisch om te merken hoe je beeld van het overbekende sprookje volledig op zijn kop wordt gezet door de prachtige illustraties in dit boek. Want, in tegenstelling tot wat de cover doet vermoeden, bestaat dit boek uit prachtige prenten, die paginavullend – soms zelfs als spread – afgedrukt zijn. Daarmee is dit boek zowel een lees- als kijkboek, waar vooral oudere kinderen én volwassenen van kunnen genieten!
Innocenti maakt van Assepoester en haar zusjes meisjes, die – duidelijk zichtbaar – in een klein, Engels arbeidershuisje wonen.
Op een dag gaf de zoon van de koning een bal en alle voorname landgenoten waren uitgenodigd. Ook de twee zusjes, die erg belangrijk waren in hogere kringen, kregen een uitnodiging. (blz. 8)
Niks ‘alle meisjes van het land kregen een uitnodiging’! Dat haalt natuurlijk wel iets van de sprookjesachtige sfeer weg, maar tegelijkertijd blijft het sprookje mooi overeind, door de komst van de fee, de magie en het verloop van het sprookje, dat afgezien van de details in originele staat is gebleven. Assepoester gaat twee keer naar het bal en verliest de tweede keer, terwijl Big Ben op de achtergrond twaalf uur slaat, haar glazen muiltje.
De tekst is perfect voor kinderen van de bovenbouw: niet te moeilijk, maar zeker niet kinderachtig. Enige minpuntje is de wat saaie cover, maar laat die je niet tegenhouden om dit boek open te slaan en te genieten van dit tijdloze sprookje, dat zomaar perfect in de jaren twintig blijkt te passen!
Lestips
De meeste kinderen op de basisschool zullen niet bekend zijn met de kledingstijl uit dit boek. Het is dus erg leuk om te laten zien dat de illustraties uit dit boek gebaseerd zijn op de werkelijke mode uit de jaren twintig. Google op ‘roaring twenties’ en je hebt zo honderden afbeeldingen van Charleston-meisjes te pakken!
Engeland / Londen
Het is ook erg leuk om samen met de kinderen naar de afbeeldingen te kijken en te vragen of ze herkennen waar het verhaal zich afspeelt. De typisch Engelse bouwstijl is te herkennen, maar ook de Big Ben en Buckingham Palace (inclusief de wacht)! Misschien herkennen kinderen dit van vakantie (of eerdere lessen). Zo niet, zoek dan afbeeldingen op internet!
Lees tegelijkertijd het sprookje voor en de kinderen zullen tevens direct ervaren dat sprookjes helemaal niet kinderachtig hoeven te zijn!
Gedrag en gevoelens
Tenslotte kun je nog met de klas discussiëren over de goedheid van Assepoester. Ze is nogal vergevingsgezind naar haar zusjes toe – wat vinden de kinderen hiervan? Hoe zouden zij reageren? Is het realistisch zoals Assepoester reageert?
Sprookjes
Praat ook eens met de klas over het genre sprookjes. Wat vinden de kinderen ervan dat het sprookje in een werkelijk bestaande plaats en tijd is geplaatst? Kun je nu eigenlijk nog wel spreken van een sprookje? Wat is een sprookje eigenlijk en wat zijn de kenmerken hiervan?
Lees voor meer informatie over sprookjes het artikel Sprookjes voor de bovenbouw.
Clavis Uitgeverij, 2017
Bekijk bij bol:
Onderwerpen: 2017, Assepoester, Big Ben, Engeland, Gevoelens, Illustraties, Jaloezie, Jaren 20, Kinderboekenweek 2020, Liefde, Londen, Mode, Prentenboek, Sprookjes, Tijd van wereldoorlogen, VK & Ierland, Volksverhalen
Geïllustreerd door Roberto Innocenti