Toen ik de berichten zag over PISA en de leesvaardigheid van jongeren, dacht ik: ja… oud nieuws. En inderdaad, even googelen en ik vond een NOS-nieuwsartikel van 3 december 2019 met de titel: Leesvaardigheid en leesplezier Nederlandse scholieren afgenomen.
Maar ho. Dát was inderdaad oud nieuws. Maar er is nieuw PISA-onderzoek. En dat wijst uit dat het nóg slechter gaat met die leesvaardigheid: Leesvaardigheid Nederlandse 15-jarigen verder achteruitgegaan.
Maar liefst 1/3 van de jongeren maakt nu dus kans op laaggeletterdheid. EEN DERDE. Dat is ernstig. Van onderstaande grafiek uit het PISA-rapport schrik je je toch kapot?!
Ergens verbaast het me ook weer niet. Hoeveel jongeren hoor je nog zeggen dat ze lezen? Laat staan voor hun plezier?! En eerlijk gezegd hoor ik ook steeds meer (aanstaande) leerkrachten zeggen dat ze niet van lezen houden…
Toch blijf ik erop vertrouwen dat we van kinderen lezers kunnen maken. Als we maar op tijd beginnen en niet toegeven aan: “Ik snap eigenlijk wel dat ze het niet zo leuk vinden.” Nee! Hoezo?! Als je dat snapt, heb jij zelf ook nog niet de juiste boeken gevonden. En het kán gewoon niet dat je als basisschoolleerkracht geen leuke boeken kunt vinden. Er zijn er zóveel.
En ja, ik houd van lezen, maar dat komt doordat ik elke keer weer zo verrast word door de fantastische, spannende, ontroerende en informatieve verhalen die kinderboekenschrijvers schrijven. Ik houd niet per se van de activiteit lezen, ik houd van de verhalen en wat die mij brengen. Laten we dát proberen over te brengen op de kinderen in de basisschool en niet extra gaan inzetten op strategieën leren of woordrijtjes opdreunen. Dan hoop ik dat we over een aantal jaar een enorme stijgende lijn gaan zien in de PISA-resultaten.
Het complete PISA-2022 rapport én een overzichtelijke samenvatting vind je hier.